[Review] The Stretchers

Puzzelen in een komedische stijl.

Puzzelen in een komedische stijl.

The Stretchers is puzzelspel ontwikkeld door Tarsier Studios en uitgebracht door Nintendo. Het eiland van The Stretchers, Greenhorn Island, is in de ban van een nieuw ziekelijk fenomeen, de dizzies. Captain Brains tovert mensen namelijk om tot duizelige personen. In het spel speel je als twee medici met als doel om mensen te redden van deze kwaadaardige schurk. Hoe pakt dit spel uit? Je leest het in deze review.

Wat is uw noodgeval?

In het avontuur zul je mensen moeten redden. Door missiegewijs je gang te gaan, zul je op verschillende plekken een aantal dizzies tegen komen. Je kan dan denken aan een boerderij, maar ook het strand en de haven komen aan bod. Je zal haastig met de ambulance, een beetje a la Crazy Taxi, naar de plek toe crossen om vervolgens een groep mensen te redden van deze nare ziekte. Eenmaal op plaats delict aangekomen, merk je al gauw dat er wat aan de hand is met de getroffen mensen. Ze reageren en bewegen niet; ze doen zich voor als een lappenpop. Deze ‘poppen’ zul je in de ambulance moeten slepen, maar je hebt ook de brancard. Maar goed, je moet de dizzies wel eerst bereiken en dat is lekker puzzelwerk. Op de locaties zijn namelijk verschillende hindernissen geplaatst welke soms in je voordeel, maar ook in je nadeel kunnen werken. Een trampoline helpt je om naar een ander dak te kunnen springen, maar als je deze een kwartslag draait kan je maar zo met je bips op de grond vallen. De puzzels zijn niet heel lastig, maar ook niet te gemakkelijk.

Naast het redden van mensen kun je ook andere dingen doen. Er zijn ook plekken waar je met een zaag bomen moet omzagen om daar vervolgens een schans neer te kunnen zetten. Of je houdt je bezig met het plaatsen van dynamiet, zodat je een afsnijweggetje kan vrijspelen. De gekkigheid houdt daar nog lang niet op, want je kan zelfs je ambulance upgraden met allerlei snufjes. Zo kun je uiteindelijk een boost geven aan de snelheid van je ambulance, maar later in het spel krijg je ook vleugels en zul je als een boot op het water kunnen varen.

1-2-Stretch

Samenwerking staat centraal in dit spel. De puzzels die je moet oplossen zijn erg gefocust op deze samenwerking. Eén speler zorgt voor controle van een draaiende waterspuit, zodat de ander iemand kan oppikken. Een trampoline kan je ook draaien, zodat je tussentijds een bonus kunt verzamelen. Je kan namelijk kluizen vinden die je extra punten geven. Deze punten worden vervolgens opgenomen bij je beoordeling, waar je een score krijgt op basis van snelheid, hoeveel dizzies je in één keer naar binnen sleept, het aantal hekjes dat je plat rijdt en nog veel meer. Op deze score kan er ook nog het een en ander worden afgehaald. Bijvoorbeeld tien punten per keer dat je geraakt ben door een sproeier, een houten kist die heen en weer wordt bewogen door een hijskraan of een vis die wordt geschoten door een kanon. Het is dus van goed belang dat jij en je medespeler zo goed en zo snel mogelijk de missies voltooien.

Je zult dus goed moeten samenwerken met je vrienden of met jezelf. Het spel is namelijk speelbaar in je eentje. Met de linker joystick bestuur je de ene ambulancebroeder, terwijl je met de rechter de ander bestuurt. Deze besturing vergt wel geduld, aangezien je snel een foutje maakt met de besturing. Hoewel er een singleplayer-optie is, merk je aan het spel dat het toch echt gemaakt is voor twee spelers.

De game ziet er erg cartoon-achtig uit en zorgt voor hilariteit. Het is erg grappig om de personages te zien als ze bezig zijn; van val-animaties tot spring-animaties. De muziek past ook bij het spel en zorgt voor een goede sfeer. Het spel is niet heel erg lang en na zo’n zes uur heb je het ongeveer uitgespeeld. Er zijn nog wel geheimen te vinden bij het verkennen; er liggen namelijk cadeautjes hier en daar verstopt. Deze presentjes geven je vaak een kledingstuk waarmee je jouw personages kunt aankleden.

The Stretchers is een van de meest lachwekkende spellen die ik dit jaar heb gespeeld. Het spel biedt veel plezier en vooral met twee spelers is het een puur genot. Als je het spel in je eentje speelt is de besturing wat minder prettig en het haalt ook een gedeelte van de plezier weg. In het spel doorloop je missies die afwisselen tussen mensen redden en schansen bouwen of andere opdrachten. Het spel is wel wat aan de korte kant, na ongeveer zes uurtjes heb je het uitgespeeld. The Stretchers zorgt voor goede, plezierige chaos en is een geslaagd spel.

Cijfer: 8,2