[Review] Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot – Deluxe Edition

Weet Katrielle de puzzels net zo goed te brengen als Hershel?

De professor Layton-spellen komen alweer ruim twaalf jaar lang uit. De laatste Layton-game die uitkwam was Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot, voor de Nintendo 3DS en mobiele apparaten. Nu, twee jaar later, wordt deze versie ook voor de Nintendo Switch uitgebracht in een deluxe editie. Weet deze game zich nog staande te houden tussen alle andere spellen?

Een eigen detectivebureau in Londen

Katrielle Layton heeft haar eigen detectivebureau opgezet in Londen. Hierbij krijgt ze de hulp van Monty Peynful. Op een dag komt er een hond binnen. Dit is niet zomaar een hond, want hij kan praten! Hij weet zich alleen niets meer te herinneren over zichzelf. Hierdoor wordt hij door Katrielle omgedoopt tot Sherl, een afkorting van Sherlock Holmes, en dit wordt hun eerste zaak, denken ze. Commissaris Hastings stormt vlak daarna het detectivebureau binnen en vraagt Katrielle met spoed te helpen met een zaak. Hier begint het echte werk voor Katrielle en Monty, waarna meerdere zaken volgen.

Tijdens deze zaken moet je allemaal mysteries oplossen door heel Londen. Zo is er in de ene zaak een van de wijzers van de Elizabeth Tower verdwenen en is er in de andere zaak sprake van een moord, of is het toch geen moord? Alle zaken los je op door met mensen te praten, door puzzels op te lossen en door aanwijzingen te verzamelen.

Ontdek Londen

Londen is onderverdeeld in meerdere kaarten en elke kaart heeft weer meerdere locaties die je kunt bezoeken. Tijdens elke zaak heb je meerdere kaarten ter beschikking en krijg je regelmatig een nieuwe locatie waar je heen kunt om een nieuwe aanwijzing te verkrijgen. Verder kun je wisselen van kaart door de fiets te pakken.

Een deel van één van de kaarten van Londen.

Op elke locatie staan er een aantal mensen met wie je kunt praten. Ook kun je met een vergrootglas het hele gebied uitkammen. Zie je op bepaalde momenten jouw vergrootglas rood worden? Dan betekent dit dat je een hintmuntje bent tegengekomen. Ook kan er stof verschijnen om jouw vergrootglas heen. Treuzel dan niet om op de A-knop te drukken; hierdoor krijg je namelijk weer een nieuwe puzzel!

Ondervraag mensen

Zoals eerder genoemd, staan er op elke locatie een aantal mensen die je kunt ondervragen. Deze mensen kunnen een puzzel geven, ze kunnen met nieuwe hints komen of ze kunnen een zogenoemde zaakcoda geven. Deze zaakcoda’s zijn kleine zaken die met een dialoog worden opgelost. Daarnaast proberen ze de gesprekken grappig te maken, maar meestal zijn de grappen vrij flauw. Zo benoemt Sherl bijvoorbeeld dat hij hondsmoe is door dingen… Verder zijn de gesprekken ook vrij oppervlakkig, waardoor je niet echt in het verhaal wordt getrokken.

Sherl kan af en toe nog wel eens geïrriteerd zijn…

Los puzzels op

Door het hele spel zijn er puzzels te vinden. Deze puzzels kun je krijgen door ze op plekken te vinden met je vergrootglas of door ze van mensen te krijgen; optioneel of verplicht voordat je verder kunt met de zaak. De puzzels die je krijgt zijn leuk, maar staan in het algemeen compleet los van het verhaal en zijn heel erg makkelijk. De meeste puzzels kun je zo oplossen of je kunt net zo lang oplossingen proberen totdat je de puzzel goed hebt. Dit laatste verpest het idee van de puzzels wel een klein beetje. Als je een puzzel oplost, kun je namelijk picarats krijgen, die ook de “moeilijkheid” van een puzzel aangeven. Mocht jouw oplossing goed zijn, krijg je deze picarats. Als jouw oplossing fout is, wordt het aantal picarats wat je daarna nog kunt krijgen voor die puzzel verminderd. Je kunt puzzels eindeloos proberen, waarbij hij pas het antwoord instuurt als het goed is. Doordat je hier nooit een fout antwoord geeft, worden de picarats niet verminderd.

Naast de puzzels in het spel zelf, heb je ook nog de dagelijkse puzzels. Een jaar lang, elke dag, krijg je er een nieuwe puzzel bij. Deze puzzels staan verder compleet los van het spel en zijn dus gewoon een extraatje. Je kunt geen picarats krijgen met deze puzzels, maar wel museumpunten. Met deze museumpunten kun je weer allerlei voorwerpen uit de oudere Layton-games vrijspelen.

Tv-stijl of toch liever handheldstijl?

Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot – Deluxe Edition kan zowel in handheldstijl als in tv-stijl worden gespeeld. Hierdoor is het de eerste Layton-game die daadwerkelijk op de tv te spelen is. Tijdens de periode dat ik het spel heb gespeeld, heb ik beide stijlen uitgeprobeerd. Het is natuurlijk gaaf om het eindelijk eens op de tv te kunnen spelen! De verhaallijn volgen en de plekken onderzoeken met het vergrootglas gaan vrij makkelijk op de tv. Het grootste nadeel ligt echter bij de puzzels.

Bij vrijwel alle puzzels moet je dingen slepen of makkelijk antwoorden aanklikken. Nu hebben ze voor beiden manieren wel handige oplossingen verzonnen, alleen dit werkt allemaal toch wat fijner met het touchscreen in de handheldstijl. Hierdoor is alles namelijk een stuk nauwkeuriger. Ook is het mogelijk om tijdens het oplossen van de puzzels aantekeningen te maken, om eventueel kleine berekeningen te maken of om een oplossing uit te tekenen. Ik heb dit even geprobeerd op de tv met een controller, maar ik kon er niet echt makkelijk iets leesbaars uitkrijgen. Hierdoor speel ik het spel toch liever op een kleiner scherm in handheldstijl, dan groot op de tv.

Op visueel gebied ziet het spel er goed uit. Aan de stijl van het spel herken je sowieso gelijk dat het om een game uit de Layton-serie gaat. Qua kwaliteit is het nog steeds gelijk aan de mobiele versie, ten opzichte van de Nintendo 3DS is het natuurlijk wel een sterke vooruitgang. Verder wordt er in het spel niet alleen gebruik gemaakt van beelden met een goede scherpe kwaliteit, er worden ook pixelachtige beelden gebruikt als je bijvoorbeeld naar een andere kaart fietst of voor de personages als je op de kaart kijkt, wat voor een leuke afwisseling zorgt.

De muziek klinkt vrij vrolijk. Je krijgt alleen in meerdere gebieden steeds hetzelfde deuntje te horen. Hierdoor begint het deuntje wat te irriteren, waardoor ik op een gegeven moment het muziek van het spel heb uitgezet. Ook bevat het spel bij sommige dialogen stemacteerwerk. Dit zorgt voor een leuke afwisseling, alleen de dialogen die je te zien krijgt op het scherm en het stemacteerwerk komen niet altijd overeen met elkaar. Gelukkig is de boodschap steeds hetzelfde, alleen de zinsvolgorde is meestal compleet omgegooid.

Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot – Deluxe Edition is een leuke game, die zeker vermakelijk kan zijn. Helaas zijn de puzzels regelmatig aan de makkelijke kant en is de besturing in tv-stijl niet optimaal. Gelukkig is het spel speelbaar via het touchscreen en maken de kleinere zaken het een stuk makkelijker om onderweg even een stukje van het spel te spelen, zonder de draad in het complete verhaal snel kwijt te raken. Mocht je opzoek zijn naar een detectivespel om thuis of onderweg te spelen, dan is Layton’s Mystery Journey: Katrielle en het miljonairscomplot – Deluxe Edition zeker het proberen waard!

Eindcijfer: 7,0