[Review] Hotline Miami Collection

Een briljante toevoeging voor de Nintendo Switch.

Hotline Miami. Je hebt er vast al wel eens van gehoord. In deze twee spellen verken je het leven van een huurmoordenaar. Topdown perspectief, dierenmasker op en moorden maar. De twee cultklassiekers zijn nu terug in een nieuwe collectie op de Switch. Hoe weet deze game zich staande te houden op de Nintendo Switch? Je leest het is onze review.

Triiing-triiiing

Hotline Miami speelt zich af, zoals je misschien al kon raden, in Miami. In het jaar 1989 ga jij aan de slag als een huurmoordenaar. Je krijgt verschillende telefoontjes met hilarische eufemismen. Er wordt bijvoorbeeld besproken hoe je de oppas moet zijn, je het snel moet afhandelen en dat er na afloop een schoonmaakploeg komt. Stuk voor stuk zijn ze erg vermakelijk om te lezen. In de twee spellen zit ook een verhaallijn, soms is deze lastig te volgen, omdat er veel gewerkt wordt met flashbacks en tijdssprongen. Als je het verhaal eenmaal weet, zal je het makkelijker kunnen volgen.

Kies je wapen

De spellen maken gebruik van de zogeheten twin-stick besturing. Dit houdt in dat je met je linker joystick loopt en met de rechter joystick richt. De besturing zit goed in elkaar. Met ZR kan je wapens gebruiken en met ZL kan je wapens gooien. Een mes kun je bijvoorbeeld steken, maar ook gooien. Met de A-knop kun je voorwerpen oppakken. Hiermee kan je ook snel wisselen tussen wapens die op de grond liggen; je kan namelijk maar één wapen tegelijk dragen. Die snelheid is wel nodig, want je hebt maar één leven per keer. Geen nood, want vijanden hebben dat ook. Als je dood gaat (en geloof me, dat gebeurt vaak), kan je direct al opnieuw beginnen. Bij sommige levels heb je verschillende verdiepingen, eenmaal een verdieping gehaald dan hoef je hem ook niet opnieuw te doen. Je werkt dus verdieping voor verdieping af.

Dan wordt het de vraag: wat gebruik je liever? Je kan namelijk voor stilte kiezen door melee-wapens te gebruiken. Denk maar eens aan honkbalknuppels, messen en zelfs je eigen vuisten. Je kan ook kiezen voor geweren en pistolen. Met deze wapens kun je van een afstand je vijand doodschieten, maar maken ook veel geluid. Voorbeelden hiervan zijn de shotgun, de uzi en de M16. Het nadeel hiervan is dat vijanden allemaal naar je toekomen, maar dat is ook weer gelijk een voordeel. Zo kan je ze snel uitschakelen! In beide games kom je een groot aantal wapens tegen die je kan gebruiken. De spellen zelf kennen ook nog exclusieve wapens die je niet in de ander tegenkomt. Naast wapens kent het spel ook verschillende dierenmaskers met elk zo hun eigen functie. Zo heb je een masker waarmee je verder kan kijken dan normaal, maar met een andere begin je bijvoorbeeld al met een wapen. Deze maskers zorgen voor leuke afwisseling in kleine upgrades.

Vermoord iedereen om door te gaan naar de volgende verdieping.

De grafische stijl van Hotline Miami is erg kleurvol. Zelfs zeven jaar na de originele uitgave, ziet de game er nog gaaf uit. De retrostijl biedt een goede sfeer van de eind jaren ’80. Ook iconische locaties van dit tijdperk zitten in het spel. Zo is er een winkel waar je VHS-banden kan huren en kom je discotheken tegen. De muziek in de game is ook erg prettig om naar te luisteren. De deuntjes op de achtergrond passen goed bij deze grimmige, maar ook wel weer actievolle sfeer.

Deze collectie bevat beide Hotline Miami games welke allebei ijzersterk zijn. De gameplay is erg soepel en de game weet je goed te boeien. Ook al ga je vaak af, is dat geen erg probleem; je kunt direct al opnieuw beginnen. Het spel kent dierenmaskers waarmee je natuurlijk je identiteit verbergt. Deze maskers kennen een speciale functie in jouw voordeel. Je kunt jezelf dus sterker maken, maar niet te sterk. Het spel biedt een goede sfeer en met de muziek is ook alles prima in orde. Hotline Miami collection biedt twee sterke tijdloze games met een gave sfeer.

Cijfer: 8,7