[REVIEW] Steins;Gate Elite

El Psy Kongroo

El Psy Kongroo

De Nintendo Switch is weer een titel rijker. Steins;Gate Elite is beschikbaar op de Switch en heeft een opvallend genre: de Visual Novel. Dit genre zien we niet vaak in het Westen. Hoe pakt dit spel uit op de Switch? Je komt er in deze review achter.

Steins;Gate Elite is een Visual Novel in het Science Adventure-universum. Deze serie bevat ook titels als Chaos;Head en Robotics;Notes, maar Steins;Gate blijft de bekendste. Steins;Gate zelf dateert al uit 2009. Deze Elite-versie bevat animaties van de anime serie samen met compleet nieuwe animatie. In het spel volg je Okabe Rintaro, of ‘Hououin Kyouma’ zoals hij graag zelf genoemd wil worden. De groep hoofdpersonages vindt graag allerlei dingen uit. Een van deze uitvindingen is de PhoneWave(name subject to change), een magnetron waar je mee kan tijdreizen. Het hele verhaal draait om tijdreizen en het butterfly effect. Het butterfly effect houdt in dat kleine veranderingen in het verleden, voor grote veranderingen in het heden kunnen zorgen.

Wat gebeurde er hier voor?

Het is mogelijk dat je nog niet bekend bent met het genre “Visual Novel”, aangezien het niet heel populair is in het Westen. Sterker nog, veel titels worden niet eens officieel vertaald en blijven dus in Japan. Het genre spreekt voorzich: het is een beeldend verhaal. Door middel van tekst en achtergrondplaatjes met personages lees je als het ware een boek. Hier zijn natuurlijk ook uitzonderingen op zoals Ace Attorney en Danganronpa (beide in combinatie met point-and-click) of Zero Escape (in combinatie met escape room-achtige puzzels). Steins;Gate is echter volledig lezen met hier en daar een keuze die je moet maken. Daar vertel ik later nog meer over.

Tijdreizen op zijn max

Het verhaal volg je dus door veel te lezen. Met een simpele klik op de knop ga je door naar de volgende zinnen. Aangezien het spel zich afspeelt in Akihabara, een van de bekendste wijken in Tokyo, zie je veel Japanse beïnvloedingen. Niet alleen op visueel gebied zoals posters, maar ook in de teksten. Gelukkig biedt Steins;Gate Elite een Tips List. In deze lijst zullen allerlei uitspraken, zowel fictieve als Japanse slang. Een van de fictieve dingen waarover je leert is bijvoorbeeld @channel, het bekendste en meest populaire sociale media-platform in Japan. Je leert ook over echte dingen zoals ‘The Principle of Causality’, een wetenschappelijk en filosofisch principe dat elke gebeurtenis een oorzaak heeft en dat dus alles een effect heeft.

Noem Okabe Rintaro maar Hououin Kyouma

De meeste spellen en televisieseries die in de ban staan van tijdreizen verklaren dit slecht of vrijwel niet. Het is vaak een gegeven dat tijdreizen kan en als er een uitleg verschijnt is het niet zo diep. Steins;Gate Elite daarentegen gaat echt diep in het onderwerp in. In de eerste paar uur worden er al elf echte theorieën uitgelegd hoe je door de tijd kan reizen. Het heeft dus niet alleen een super goed verhaal, zo ook steek je er nog veel van op. Als je van het hele idee van tijdreizen houdt en je hebt zin in een vreselijk goed verhaal: Steins;Gate Elite is het dan helemaal.

8-BIT BONUS

De Elite-versie van Steins;Gate is op meerdere platformen uitgebracht: Switch, PlayStation 4, PlayStation Vita en op Steam. Er zijn dus genoeg keuzes, maar de Switch-editie bevat een extraatje. Het maakt niet uit of je hem fysiek of digitaal koopt, je krijgt in ieder geval een bonusspel. De 8-Bit ADV Steins;Gate is een speciale versie van het spel. In deze zeer NES-achtig uitziende bonus speel je als Okabe in een 8-bit Akihabara. Nu heb ik zelf helaas dit niet kunnen uitproberen, maar ik wil nieuwe fans graag waarschuwen. In de eerste paar minuten zit een grote spoiler voor het hoofdverhaal. Dus ben je nieuw, wacht dan met spelen van de bonusgame tot je het hoofdverhaal uit hebt gespeeld.

Deze 8-bit bonus zit bij het spel.

Visueel is het echt prachtig. De getekende animaties komen goed uit je scherm. De animaties voelen ook als een vooruitgang ten opzichte van de eerdere editie. Die editie bevat namelijk geen geanimeerde video’s, waarin deze editie dat wel heeft. Zo komt het nog levendiger over. De achtergrondmuziek is ook steengoed en weet keer op keer me niet teleur te stellen. Het spel bevat alleen een Japanse dub. Sommige spelers kunnen zich storen aan het niet hebben van een Engelse dub.

Steins;Gate Elite heeft een hoog prijskaartje van €59,99. Je kan de anime wel goedkoper kijken, maar toch vind ik de Visual Novel beter. De anime neemt je alleen mee in het hoofdverhaal. Een van de mogelijkheden in Steins;Gate Elite is het maken van keuzes. Elke keuze die je maakt heeft invloed op de huidige tijdlijn. Er zijn dus ook meerdere einden en dat zorgt ook voor een hoge replayability. Bij elke e-mail waar je kiest, savet het spel voor je automatisch waardoor je makkelijk terug kan. Je leert immers veel over personages in slechte eindes. De game bevat ook veel meer dialoog dan de anime-serie. Als je veel over het Science Adventure-universum wilt leren en over tijdreizen in het algemeen past de Visual Novel beter.

Steins;Gate Elite is misschien wel het beste verhaal als het om tijdreizen gaat. De gameplay is simpel: lezen, klikken en weer lezen. Later ga je ook keuzes moeten maken, waardoor je steeds opnieuw wil spelen. Wat leer ik in een andere keuze of misschien had ik dit beter niet kunnen doen. Allerlei gedachten die spelen in je hoofd. De Switch-editie bevat een bonus-game die ik helaas niet heb kunnen uitproberen. Ik waarschuw je wel: het bevat al snel grote spoilers voor het hoofdverhaal. Audiovisueel is het ook nog eens een prachtige titel. Steins;Gate Elite is een aanrader voor mensen die of van tijdreizen houden of van anime houden of gewoon van een zeer goed verhaal.

Cijfer: 8,7