[REVIEW] Pokémon, Let’s Go: Pikachu & Eevee!

Pokémon Let's Go is een remake van de originele Pokémon Yellow, maar is het een verbetering of een achteruitgang?

Pokémon Let’s Go is een remake van de originele Pokémon Yellow, maar is het een verbetering of een achteruitgang?

Pokémon Yellow kwam op 12 september 1998 uit in Japan en is voor veel Pokémon-fans het beginpunt geweest van hun reis langs de vele verschillende Pokémon-regio’s. Nu, maar liefst 20 jaar later, wordt dit stukje nostalgie die elke gamer wel met zich meedraagt, opnieuw gerealiseerd in Pokémon, Let’s Go: Pikachu & Eevee. Bij de onthulling was niet iedereen blij met deze remake, want Let’s Go pakt een paar kernpunten van Pokémon heel anders aan. Vooral de manier waarop je Pokémon vangt is duidelijk veranderd. Nu vecht je de Pokémon niet zelf in het wild, maar loop je naar de Pokémon toe in het gebied en probeer je door middel van het gooien van een Poké Ball in een aangegeven ring de Pokémon te vangen. Daarnaast zijn er nog enkele grote veranderingen die Pokémon, Let’s Go: Pikachu & Eevee doorvoert, maar zijn dit wel goede veranderingen? Lees het in deze review!

I wanna be the very best, like no one ever was

In Pokémon, Let’s Go begint je avontuur in een, voor sommige, heel bekende omgeving. De meeste Pokémon-fans begonnen in Pallet Town, 20 jaar geleden, aan hun allereerste Pokémon-avontuur. Het verschil is dat het niet meer grote pixels zijn, maar in plaats hiervan is de wereld helemaal omgetoverd tot een prachtige 3D-omgeving waarbij het spel grafisch er gigantisch op vooruit gegaan is. Een ander verschil is dat je dit keer niet alleen Pikachu kunt kiezen als partner, maar ook Eevee, afhankelijk van de versie die je koopt. Samen met je partner Pokémon die meereist op je schouder/hoofd herontdek je de Kanto-regio, en poh, wat is die veranderd!

Ik kreeg mijn Eevee en was klaar om het eerste stadje te verlaten, alleen kwam ik toen al de eerste grote verandering in dit spel tegen: Het gevechtssysteem. Of ja… het ”gevecht”systeem is het niet echt meer, want in plaats van met een wilde Pokémon te vechten, moet je vrijwel meteen een Poké Ball gooien. Het systeem is bijna identiek aan Pokémon GO: je gooit een bal in een krimpende cirkel rond een Pokémon om hem te vangen. Heb je moeite met gevechten, of lukt het maar niet om die ene Pokémon te kunnen vangen? Geen probleem! In dit spel kun je met behulp van een tweede Joy-Con een tweede speler in het spel oproepen. Deze tweede speler kan je dan helpen om verder te komen in het spel, door bijvoorbeeld samen met jou een Poké Ball te gooien of een Pokémon te besturen in gevechten. Handig toch! Ben je na de Elite Four nog niet uitgespeeld? Er zijn nu maar liefst 153 Master Trainers, die elk gespecialiseerd zijn in één specifieke Pokémon! Genoeg om te doen dus!

Verder zijn er genoeg verhaalelementen toegevoegd in Pokémon, Let’s Go die het originele Pokémon Yellow niet had. Zo staat het bekende Team Rocket Trio – Jessie, James en Meowth – veel meer in de spotlight en worden alle grote gebeurtenissen in prachtige filmpjes weergeven. Naast deze verbeteringen is er nog eentje die heel belangrijk is in Pokémon-games, de muziek. De muziek in dit spel is fenomenaal en elk deuntje uit het originele spel is terug, alleen dit keer mooier dan ooit. Zo heb je in de velden, in de grotten of op de zee altijd wel een leuk deuntje om naar te luisteren.

Zie ik daar nu een Pikachu?!

De random encounters van Pokémon in hoog gras zijn ook op de schop genomen. In Let’s Go lopen alle Pokémon in de omgeving rond en hoef je alleen maar naar een Pokémon toe te lopen om een kans te krijgen om hem te vangen. Het was geweldig om rond te lopen in een omgeving terwijl allemaal verschillende Pokémon gewoon hun ding aan het doen waren; het gaf elke omgeving waar ik op dat moment was een stuk meer leven. Ook is dankzij dit systeem een van mijn grootste ergernissen van de originele Pokémon Yellow opgelost: Mt. Moon, en eigenlijk alle andere bekende ”Zubat”-grotten. Met dit nieuwe systeem zie je alle Zubats rondvliegen en kun je ze eindelijk allemaal ontwijken en zo zonder veel moeite door de grotten komen, geweldig dus!

Persoonlijk miste ik de ”normale” gevechten in het wild helemaal niet en vond ik dit nieuwe systeem een relaxende en leuke manier om mijn Pokédex te vullen. Natuurlijk waren er ook een paar dingen die me dwars zaten met dit nieuwe systeem. Zo was de calibratie van de Joy-Con tijdens het vangen vaak redelijk slecht. Zo zou ik bijvoorbeeld naar voren gooien en ging de bal op het scherm opeens naar rechts. Een beetje jammer, maar ik heb gelukkig genoeg Pokémon toch nog kunnen bemachtigen.

Speel ik Pokémon: Lets Go of Nintendogs?

Zoals je weet heb je Eevee of Pikachu als partner in dit spel. Deze partner zal de hele reis op je schouder/hoofd zitten en je helpen met vele gevechten, alleen zijn er meer dingen die je kunt doen met je trouwe viervoeter. Zo kun je jouw partner en jezelf verkleden in een aantal verschillende outfits, kun je regelmatig met je partner spelen of hem aaien en kun je met een paar handbewegingen zelfs de haarstijlen van je partner veranderen. Persoonlijk vond ik dat je redelijk weinig outfits kon krijgen in het spel en wilde ik soms meer interactie met mijn partner hebben naast de “aaisessies”.

Niet alleen je partners hebben speciale functies, want je kunt alle Pokémon in het spel uit hun Poké Ball halen en ze meenemen op je reis door Kanto. Zo waggelt Psyduck achter je aan, rent Pikachu voor je uit en zweeft Jigglypuff in de wind. Zo heeft elke Pokémon zijn eigen loopje die perfect past bij de persoonlijkheid van die Pokémon. Dat is nog niet alles! Enkele Pokémon die groot genoeg zijn om je te dragen, kun je gebruiken om op te rijden en je sneller te verplaatsen door Kanto-regio.

Let’s Battle!

Een van de dingen die niet is veranderd in Pokémon, Let’s Go zijn de gevechten tegen de talloze andere Pokémon Trainers. Zo gebruik je één (of twee Pokémon in twee-tegen-twee gevechten) om je vijand te verslaan met de aanvallen die je Pokémon kent. Nu staat Pokémon de laatste jaren niet bekend als de meest moeilijke gameserie en dat blijft ongewijzigd in deze nieuwe titels. Gevechten tegen gewone trainers en Gym Leaders blijven makkelijk te doen, vooral met de hulp van je partner. Pikachu en Eevee bezitten in dit spel een hele reeks speciale aanvallen, waarmee je met gemak de meeste Pokémon in één klap verslaan. Dit had ik verwacht, maar toch vond ik het jammer dat je in het begin wéér geen moeilijkheidsgraad kon kiezen. Wat ik wel geweldig vond, waren de visuele aspecten van een gevecht. De Pokémon zijn prachtig in HD en hun aanvallen zijn mooi vorm gegeven. Ik had daarom de grootste lol met het uitproberen van allerlei verschillende aanvallen.

Welkom in het GO Park

De bekende Safari Zone is niet meer in zijn oude vorm te vinden in Fuchsia City. In plaats hiervan maken we kennis met het GO Park. Hier kun je Pokémon van Pokémon GO overzetten naar Pokémon Let’s Go. Het GO Park bevat 20 verschillende zones waar jij je Pokémon van Pokémon GO los kan laten rennen of je kunt ze vangen om ze vervolgens in je eigen team te gebruiken. Als je 25 van dezelfde Pokémon hebt verzameld in een zone kun je een minigame spelen waarbij je de groep Pokémon begeleid naar een punt terwijl er allemaal obstakels tevoorschijn komen. Dit vond ik een leuke toevoeging, maar ik had gehoopt op meer functies bij het GO Park. Want naast deze minigame en het vangen van je Pokémon, was er niet bijzonder veel te doen.

Uhm, wie is dit?

Deze zin sprong redelijk redelijk vaak in mijn hoofd als ik weer eens online werd gekoppeld met iemand die ik helemaal niet kende, terwijl ik dezelfde code als een vriend had ingevoerd. Het onlinesysteem in dit spel werkt namelijk met codes. Beide partijen voeren een reeks van drie Pokémon in en kunnen op deze manier met elkaar verbinden om een gevecht/ruilsessie te starten. Als je van ver af met iemand wil verbinden, kom je redelijk vaak met mensen in contact die je niet kent. De onlinesystemen in de vorige Pokémon-games waren steeds een verbetering op de vorige, maar het systeem van Let’s Go had van mij beter gemogen. Het is rommelig en voelde als een achteruitgang op Pokémon Sun & Moon.

Pokémon, Let’s Go: Pikachu & Eevee zijn leuke games voor zowel nieuwe als oude Pokémon-spelers. Samen met een grote grafische upgrade en een aantal veranderingen in zowel het verhaal als in de gameplay, voelde dit spel goed en beleefde ik er veel plezier aan. Alleen waren er een paar aspecten die ik minder geslaagd vond. Zo had ik vaak problemen met het vangen van verschillende Pokémon, waren sommige aspecten van het spel vrij karig en waren de online functies slecht geregeld. Naast deze tekortkomingen heb ik een leuke tijd beleefd in mijn terugkeer naar de Kanto-regio en raad ik iedereen aan deze games een kans te geven.

Eindcijfer : 7,8