[REVIEW] Grip: Combat Racing

Hebben we hier te maken met een waardige spirituele opvolger van de klassieker Rollcage?

Hebben we hier te maken met een waardig spirituele opvolger van de klassieker Rollcage?

De wat oudere gamers kennen wellicht het spel Rollcage nog. Het was destijds een supersnelle race-titel op vier wielen. Grip: Combat Racing is ontwikkeld als de spirituele opvolger van Rollcage. Dat betekent dus dat je met een tal van supersnelle voertuigen de strijd aangaat voor de eerste plek in races op diverse exotische locaties. Tijdens het racen kun je het daarnaast je tegenstanders nog lastig proberen te maken met allerlei wapens. Hoe heeft Grip: Combat Racing uitgepakt op Nintendo’s hybride console?

Genoeg te doen

Al snel na het opstarten van de game valt in positieve zin op dat er meer dan genoeg te doen is in Grip: Combat Racing. Je kunt uiteraard gewoon kiezen voor een losse race, maar er is ook een uitgebreide campaign mode waarbij je het in meerdere toernooien opneemt tegen je tegenstanders met als doel als eerste over de finish te komen. Los van de Campaign mode zijn er nog behoorlijk wat andere speelstanden aanwezig, waaronder Ultimate Race en Elimination Race. Tot slot is er ook een Arena mode waarin je het met verschillende tegenstanders in een gebied wordt geplaatst met als doel de tegenstanders kapot te maken met verschillende wapens. Al deze modi kun je alleen spelen maar ook in offline en online multiplayer. Met in totaal zestien verschillende banen om op te racen en verschillende Arena gebieden mag zeker gezegd worden dat Grip: Combat Racing meer dan voldoende content biedt. Veel tracks unlock je door veel te spelen wat het uitspelen van de campaign mode stimuleert.

Anders dan anders

Grip: Combat Racing is geen normale race titel. Weliswaar is het de bedoeling om als eerste over de finish te komen, maar dat doe je wel met behulp van verschillende wapens om je tegenstanders het lastig te maken. Daarnaast is het net als in het vroegere Rollcage mogelijk om ook tegen muren op te rijden en dat zorgt voor een leuke twist in de gameplay. Het spel draait vooral om snelle gameplay en daarom is het des te handig dat je soms kan uitwijken door bijvoorbeeld tegen de muur aan te gaan rijden. Ook wanneer je wapens van tegenstanders wilt ontwijken is dat erg handig!

Audiovisueel niet perfect

Zoals eerder al gezegd is Grip: Combat Racing dus vooral een racer die zich richt op enorme snelheid en het gebruik van wapens tijdens de races. Helaas pakt de Nintendo Switch-versie op het gebied van snelheid niet altijd even goed uit. Het verschilt per parkoers, maar over het algemeen kan gezegd worden dat de framerate niet altijd even goed is. Je hebt regelmatig het idee dat je online aan het racen bent en dat internetverbinding net niet optimaal is. Dat is jammer want hierdoor kan je niet optimaal van het spel genieten. De ontwikkelaar heeft aangegeven een update uit te brengen bij de release die onder andere de framerate iets moet gaan verbeteren, maar perfect is deze tot nu toe niet.

GRIP

Helaas is ook het algemene audiovisuele niveau niet al te hoog en oogt het spel vooral als een opgepoetste Playstation 2-titel. Textures zijn over het algemeen niet van hoge kwaliteit en er ontbreekt detail in de omgevingen. Dat is jammer omdat je het spel voor €40 moet aanschaffen. Een dusdanig prijzige titel zou op audiovisueel gebied dan ook beter moeten zijn. Door de snelheid van de game valt de matige kwaliteit gelukkig niet altijd even op. Ook het geluid springt er niet bovenuit. Terwijl de muziek op zich wel past bij het spel is het veelal hetzelfde en op den duur begint dat te vervelen.

Positief is overigens wel dat het op de besturing niets aan te merken valt. Het sturen reageert erg soepel en het gebruiken van je wapens is makkelijk te doen. Het racen op zich werkt dan ook prima en dat is een belangrijk aspect voor een dergelijke racer. Ook de menu’s zijn duidelijk en makkelijk om door te navigeren.

Grip: Combat Racing is een unieke racer die op meerdere gebieden lekker fris aanvoelt ten opzichte van traditionele racers en welke ook nog eens prima te besturen is ondanks de snelle races. Ook de hoeveelheid content is prima en zorgt ervoor dat je een lange tijd zoet kunt zijn met het spel. Jammer is wel dat er op audiovisueel gebied het een en ander is aan te merken, zeker gezien het prijskaartje.

Eindcijfer: 7,0