[REVIEW] Nefarious

Ooit al eens lekker slecht willen zijn? Het kan in Nefarious!

Nefarious is een 2D-Platformer gemaakt door Starblade. In dit spel is jouw rol anders dan in de meeste spellen. Waar je normaal de held uithangt en de prinses bevrijdt, is het hier juist de bedoeling om de prinsessen te ontvoeren! Wil je weten hoe het voelt om de schurk uit te hangen? Lees dan deze review.

In Nefarious kruip je in de huid van slechterik Crow. Zijn missie is om prinsessen vanuit verschillende gebieden te kidnappen en mee te nemen naar zijn eigen luchtschip. Met dit luchtschip vlieg je de gehele wereld rond om in elk koninkrijk de prinses te ontvoeren. In deze reis kom je allerlei terreinen tegen: van een winterdorpje en een bijenkorf tot zelfs de oceaan. Al deze landen zijn met voldoening uitgewerkt waarmee elk level zijn passende sfeer krijgt.

Een goed idee met een matige uitvoering

Op papier klinkt het idee van grote slechterik zijn veelbelovend, maar in de praktijk is het toch wat minder dan je zou verwachten. De 2D-actie platform delen voelen namelijk hetzelfde aan als die in een willekeurige andere game van dit genre. Het concept van slechterik zijn speelt zich eigenlijk alleen af tijdens de baasgevechten, terwijl ik graag meer over het leven van een schurk had willen zien. Het enige verschil tussen een normale 2D-platformer en Nefarious is dus de baasgevechten, waar je ten strijde trekt tegen de held. Deze gevechten zijn origineel en met veel passie bedacht, maar zijn helaas relatief kort ten opzicht van de weg er naar toe.

Leer vechten als een slechterik

Een held vecht natuurlijk met een wapen en een schild, maar hoe vecht een schurk eigenlijk? Deze vraag kwam snel bij me op en daar heb ik het antwoord op gevonden. Een schurk vecht ongeveer hetzelfde als een held. Crow heeft namelijk twee aanvallen: zijn vuist en bommen. Deze kun je allebei sterker maken door middel van upgrades. Zo kan je bijvoorbeeld je bommen nog krachtiger maken, maar je kan er ook voor zorgen dat er geen bommen worden afgeschoten, maar raketten. Je vuist kan je verder laten schieten of nog sterker maken. De upgrades zijn een leuke toevoeging aan het spel.

De besturing van je personage is niet geheel vlekkeloos. Het richten gepaard met lopen is af en toe nog een beste klus. Ik heb een paar keer gehad dat ik af ging doordat ik aan het stuntelen was met de besturing. In het begin zorgt dit voor lichte irritatie, maar naarmate je de besturing onder de knie krijgt, ga je minder snel af.

Bommen los

Elk level heeft weer nieuwe technieken om naar het einde van een level te komen. Er is bijvoorbeeld een level waar je steeds met je bommen moet schieten om een pad te maken. De boog die je bom maakt wordt namelijk een paadje. Dit pad verdwijnt echter na een paar seconden weer, dus de speler moet constant bommen schieten om niet af te gaan. Deze toegepaste technieken pakken goed uit, de speler moet immers steeds snel en tactisch nadenken.

De game ziet er prachtig en kleurig uit. De animaties zijn mooi uitgewerkt en alle koninkrijken zijn uniek. Zo vecht je bijvoorbeeld tegen bijen in het bijenkoninkrijk of je bent in een besneeuwd dorp, met op de achtergrond toepasselijke volkszang. Er is zorgvuldig en met veel aandacht aan de designs van de levels gewerkt, elk level heeft zo zijn eigen charme

Nefarious is een spel waar je veel plezier aan kan beleven. Het idee om als slechterik te spelen is erg origineel, maar de uitvoering is daarvan minder dan ik had verwacht. Het grootste gedeelte van het spel voelt als een willekeurige andere 2D-platformer. De baasgevechten, waar de game echt in uitblinkt, zijn relatief best kort ten opzichte van de rest van het spel. Al met al is Nefarious een game waar je plezier aan zult hebben, maar het is geen uitblinker.

Eindcijfer: 7,3