[REVIEW] Dragonball FighterZ

Is Dragonball FighterZ de beste Dragonball-game tot nu toe? Lees het hier!

Dragonball Z heeft een lange historie aan vechtspellen die in grote lijnen dezelfde stijl, battle-systeem en story hadden. De stories waren over het algemeen recaps van de anime, zodat nieuwe spelers de kans kregen om de personages enigsinds te begrijpen. Verder was de grafische stijl merendeel hetzelfde en maakte het spel gebruik van redelijk grote 3D-omgeving om in te vechten. In Dragonball FighterZ wordt de serie in een nieuw daglicht gezet. Met een nieuwe grafische stijl, een 2D-gevechtssysteem en een originele storyline. Alhoewel verandering altijd goed is, was dit ook het geval bij Dragonball FighterZ? Dat lees je in deze review!

Hier een kloon, daar een kloon, overal een kloon.

Het verhaal van Dragonball FighterZ gaat over het feit dat er opeens overal kwaadaardige kloons opduiken van de hoofdpersonages. Als dit nog niet erg genoeg is lijken de vijanden van het verleden, die eigenlijk dood hadden moeten zijn, uit de dood zijn opgestaan. Naast de terugkerende vijanden en de kwaadaardige klonen is er een nieuw gevaar in deze game, namelijk Android 21 die haar vijanden in snacks verandert en ze daarna opeet. Dit doet ze om de krachten van haar vijanden in zichzelf op te nemen en daarmee zo krachtig mogelijk te worden. Gelukkig zijn er de gebruikelijke helden die je helpen tegen dit kwaad te vechten, ze hebben tenslotte geen keus. Door onbekende golven van energie kunnen de helden geen van hun krachten meer gebruiken. De helden moeten dus met jouw ”Ziel” linken om hun krachten weer te kunnen gebruiken om zo een kans te maken tegen het grote kwaad.

In het verhaal speel je door verschillende borden met een overzicht van alle vijanden die je moet bevechten. Elk bord heeft verschillende events, zo heb je een eindbaas dat als eindpunt dient van dat specifiek stukje van het verhaal en heb je Rescue-missies waarbij je een van de helden moet redden van vijanden

Nu zal ik heel eerlijk zijn en zeggen dat het verhaal niet heel diepgaand is. Het gebruikt het gebruikelijke concept van slechte dubbelgangers en blijft redelijk op de vlakte als het om het verhaal gaat. Dit verhaal laat ook zien dat deze game niet voor nieuwkomers is. Geen van de personages krijgen backstory en er worden gebeurtenissen omschreven die je alleen kunt kennen vanuit de anime. Nu is dit wel een leuk punt voor de Dragonball Z-fans, omdat er een heleboel eastereggs in zitten over de gebeurtenissen uit de anime, maar wel jammer voor nieuwkomers. Als nieuwkomer zul je niet veel snappen van de personages en wat er gebeurd in de verhaalmodus. Dit in tegenstelling tot de vroegere Dragonball Z-games, waar je een samenvatting van de anime in de verhaalmodus kreeg. Dus ik had graag iets van introductie gezien voor de nieuwkomers van de Dragonball Z-franchise.

Een schattige ontmoetingsplek

De saaie menu’s uit eerdere Dragonball Z-games zijn omgetoverd tot een schattige ontmoetingsplek voor spelers. Als je online speelt kunnen spelers die hier komen aan allerlei evenementen deelnemen, tegen elkaar vechten en met elkaar communiceren door middel van stickers. Als je geen online hebt of kiest dat je niet online wilt gaan met je Switch, is er nog steeds genoeg te beleven in dit kleine wereldje. Je kunt zelf kiezen als welk personage je door de wereld loopt, alleen moet je deze avatar wel eerst unlocken via de Shop Reception. Pas wel op dat deze personages niet in het daadwerkelijke spel gebruikt kunnen worden en alleen in de hub. Verder zijn er verschillende modus die je alleen kunt spelen als je een online-connectie hebt zoals Party Mode, Circle Match Mode en World Arena Mode. In Party Mode vechten twee teams van drie spelers tegen elkaar voor de overwinning, zo kun je wisselen van speler tussen het gevecht door en samen aanvallen uitvoeren. In Circle Match Mode vecht je tegen een andere speler en in World Arena Mode kun je ook tegen andere spelers vechten, maar dit keer voor een hoger plekje in de rankings.

Naast deze online-exclusive modus zijn er nog genoeg functies die je kunt gebruiken als je niet online speelt zoals Practice Reception, Story, Shop Reception, Replay Reception, Local Battle Reception en Arcade Reception. In Practice Reception kun je de basis van de game leren zoals combo’s en speciale aanvallen die je zeker nodig zult hebben als nieuweling. In Story speel je door de eerdergenoemde storyline en in Shop Reception kun je een soort van lootboxes kopen die nieuwe lobby-karakters, kleuren voor je personage en communicatie stickers bevatten.

Verder hebben we nog Arcade Reception waarbij je twee personages vrij kunt spelen, namelijk SSGGSS Goku en SSGGSS Vegeta. Dit doe je om een reeks aan vijanden te verslaan met een bepaalde rank. Vervolgens komt er een hard mode van deze reeks aan vijanden die je dan weer moet verslaan met een A rank om zo beide personages vrij te spelen. Naast het vrijspelen van deze personages biedt Arcade mode niet heel veel bijzonders. Het gebruikelijke vechten tegen een reeks vijanden is eigenlijk alles dat je doet.

Let’s get ready to rumble!

Het vechten in Dragonball FighterZ is dan toch echt wel het hoogtepunt van het spel. De visuals zijn prachtig uitgevoerd en lijken wel direct uit de anime te komen, het vechten voelt vloeiend aan en de omgevingen waarin je vecht zijn ook prachtig uitgevoerd. Elk personage heeft een eigen reeks aanvallen en skills tot zijn beschikking waardoor het wel uitmaakt wie van de 24-personages je kiest. Tja, daar schrik je even! Er zijn inderdaad slechts 24 speelbare personages in de basisgame. Natuurlijk kun je dit aantal uitbreiden door de DLC-personages te kopen, maar voor een basis is dit redelijk weinig als je naar andere Dragonball Z-games kijkt.

Het feit dat er slechts 24 personages zijn mag de pret niet drukken, want het gevechtssysteem blijft het beste gedeelte van het spel. In eerdere Dragonball Z-games kon je rondvliegen en vechten in een 3D-wereld, met als nadeel dat het vechten soms wat ongemakkelijk aanvoelde. Dit hebben ze opgelost door de wereld 2.5D te maken (2D maar met 3D elementen), wat veel beter werkt in een vecht game zoals deze. Natuurlijk kun je nog steeds mensen in steenformaties gooien met een sterke aanval en daarmee het veld veranderen, maar het blijft een 2D-veld.

In een battle kun je ervoor kiezen om één, twee of drie personages te kiezen voor in je team. Als je meerdere personages kiest kunnen de personages met een druk op de R of L knop een assist-aanval uitvoeren die je de overhand in een gevecht kan geven. Als je merkt dat je personage toch niet zo een goede match is tegen je vijand kun je ervoor kiezen om je personage te veranderen met het andere personage in je team, wat weer veel mogelijkheden biedt. Verder zijn er in totaal dertien stages waaruit je kunt kiezen, en een grote reeks aan liedjes die zich houden aan het klassieke Dragonball-gevoel.

Dragonball FighterZ is een geweldige fighting-game waar je zeker vele uren in zult steken. Het nieuwe gevechtssysteem is een van de beste in de hele reeks en de nieuwe anime-like visuals doen het spel alleen maar goed. Verder is er genoeg keuze in verschillende modus en vind ik persoonlijk de nieuwe hub wereld een leuke toevoeging om met je medespelers te communiceren. Helaas is de story redelijk oppervlakkig en is het rooster redelijk klein en beperkt. Zo zitten een paar basis personages zoals de normale Goku en Vegeta er niet in, en kun je alleen hun Super Saiyan varianten spelen. Ook is het niet leuk als je nieuw bent in het hele Dragonball Z universum, want veel van het verhaal zul je niet helemaal snappen. Al met al verdiend Dragonball FighterZ een goede score met wat het te bieden heeft, al hoop ik dat de minpunten in een vervolg opgelost kunnen worden. Want er zijn nog een paar aspecten die zijn voorganger Dragonball Xenoverse 2 beter deed.

Eindcijfer : 8,2