[REVIEW] FIFA 19

Ook dit jaar krijgt de Nintendo Switch weer een nieuwe FIFA-titel voorgeschoteld. Hoe pakt de 2019-versie uit?

EA bracht FIFA vorig jaar voor het eerst naar de Nintendo Switch. Het was duidelijk dat de Switch-versie het niet haalde bij de andere versies, maar op zichzelf eigenlijk best wel sterk stond met ruimte voor verbeteringen. Heeft EA hier ook naar geluisterd?

De eerste indruk na wat potjes FIFA op de Switch

Ook dit jaar draait FIFA 19 voor de Nintendo Switch niet op de Frostbite-engine. EA heeft hier vorig jaar bewust voor gekozen om een betere ervaring te bieden op de hybride console van Nintendo. Dat er het afgelopen jaar flink is gesleuteld aan de engine voor de Switch-versie wordt bij FIFA 19 al snel duidelijk. Zo valt direct op dat de graphics flink zijn verbeterd. Spelers ogen gedetailleerder en hetzelfde kan gezegd worden voor de omgeving. Zo ziet het publiek op de tribune er veel realistischer uit en ogen de stadions levendiger. Ook het grasveld straalt nu meer realisme uit met onder andere mee sporen van het spelen na verloop van de wedstrijden. Spelers bewegen daarnaast ook wat realistischer wat door de algehele ervaring positief opvalt. Met name de grotere spelers in de voetbalwereld zien er zeer realistisch uit. Zo ogen onder andere Ronaldo en Messi zeer goed. Speel je met een wat kleinere club, dan zullen spelers ook minder op de echte versies lijken, maar dit zie je deels ook nog in de andere FIFA versies.

Op het gebied van geluid valt weinig te klagen, iets waar de serie ook echt bekend om staat. De muziek is altijd passend en gevarieerd en ook het commentaar is prima. Mocht je niet gecharmeerd zijn van het Nederlandse commentaar dan kun je uiteraard ook gewoon kiezen voor de Engelse.

Subtiele aanpassingen in de gameplay

Op het gebied van gameplay is er niet al te veranderd, al zijn belangrijke subtiele veranderingen wel degelijk merkbaar. Het speelt allemaal vooral wat sneller en soepeler, spelers reageren net wat realistischer en de AI is net een tikkeltje slimmer. Zo merk je ook dat een Ronaldo anders speelt dan een Messi waarmee je meer het idee krijgt dat spelers reageren zoals in het echt. Verwacht verder geen wereld van verschillen, maar wel degelijk een aantal  verbeteringen. Na het spelen van een aantal wedstrijden merk je dat de afzonderlijke aanpassingen zorgen voor een betere speelervaring.

Geen Frostbite dus geen Journey mode…

Doordat de Nintendo Switch-versie ook dit jaar niet op de Frostbite-engine draait, ontbreekt ook nu bepaalde content die andere versies wel hebben. De belangrijkste daarvan is natuurlijk de jaarlijkse Journey-mode. Het is jammer dat er niet een vergelijkbaar alternatief in de Switch-versie is gestopt. Wel profiteert de Nintendo Switch versie van de complete nieuw aanwezige Champions League in FIFA. Naast de carrière mode, FIFA Ultimate Team en online spelen kun je als team nu dus ook voor de winst van de Champions League gaan. De overige game modi zijn niet heel veel anders dan vorig jaar behalve de online opties. Een veelgehoord kritiekpunt op de Switch-versie van vorig jaar was het ontbreken van een mogelijkheid om online tegen vrienden te spelen. Hier is er ook naar geluisterd en in de nieuwste versie is deze optie gelukkig wel aanwezig.

Het is en blijft natuurlijk jammer dat de Nintendo Switch versie niet draait op de meeste nieuwe engine in de serie. Wel is het goed om te zien dat er wel degelijk flink gesleuteld is om het maximale te halen uit de voor de Switch gemaakte engine op visueel gebied. EA heeft er duidelijk voor gekozen zich hierop te richten aangezien de verbeteringen qua gameplay minder naar voren komen. Op zich geen hele grote ramp daar FIFA 18 al fijn speelde en nu op verschillende punten wel wat is verbeterd. Met wat meer aanpassingen had de titel op het gebied van gameplay echter nog meer richting de ‘grote broers’ kunnen gaan. Het grote pluspunt van FIFA overal spelen wanneer je maar wil is nu natuurlijk ook weer van toepassing, en dat blijft stiekem toch wel erg vet!

EA heeft met de 2019 versie van FIFA voor de Switch absoluut geen Legacy editie afgeleverd. Er is geluisterd naar de verbeterpunten wat resulteert in een mooi ogende en lekkerder spelende titel, zowel offline als online welke je waar en wanneer je wilt kunt spelen. Wel is het jammer dat er niet gekozen is om een vergelijkbare Journey mode te maken voor Switch bezitters en dat mogen Switch-bezitters volgend jaar wel verwachten. Wij zijn alvast erg benieuwd wat EA met de versie van volgend jaar gaat doen!

Eindcijfer: 8