[REVIEW] Cities: Skylines – Nintendo Switch Edition

Word burgemeester in deze uitgebreide, maar gebrekkige stadssimulator.

Stedenbouwgames gaan inmiddels al jaren mee. Van de grote klassiekers als SimCity tot Cities in Motion, iedereen heeft er wel eens een gezien of van gehoord. De laatstgenoemde serie heeft een spiritueel vervolg gekregen in Cities: Skylines, wat inmiddels al is uitgekomen voor pc, PlayStation 4, Xbox One en – sinds vorige week – de Nintendo Switch. De game werd bij de originele release geprezen, omdat het deed wat de nieuwste versie van SimCity niet deed: een klassieke stadssimulator omzetten naar moderne tijden. Weet Cities: Skylines op Switch net zoveel indruk te maken als op andere consoles?

Steden bouwen voor dummies

In Cities: Skylines ben jij de burgemeester van een nieuwe stad. Het is dus jouw taak om ervoor te zorgen dat in eerste instantie lege stukje land uitgroeit tot een welvarende metropool. Hierbij heb je volledig de vrijheid om te doen en laten wat je wil. De game zal bij de eerste keer spelen een en ander aan je uitleggen, zodat je precies weet welk gereedschap je tot je beschikking hebt. In het begin zal je vooral bezig zijn met kleine wijken en winkeldistricten te stichten, waarbij je ook rekening moet houden met de energie- en watervoorzieningen. Het fijne aan de tutorial is dat de basis van het spel beetje bij beetje wordt uitgelegd. Na het maken van je eerste wegen en wijkjes zal je meer werkgelegenheid moeten creëren door industrieterreinen aan te leggen. Daarna stijgt het criminaliteitsniveau en zullen branden uitbreken, zodat je moet zorgen voor genoeg politie en brandweer in de stad. Voor onervaren stadsbouwers is dit een zeer welkome functie. Spelers die weten wat ze moeten doen kunnen de tutorial ook altijd overslaan en meteen aan de slag gaan.

Spelen op jouw manier…

Er zijn verschillende manieren om Cities: Skylines te spelen. In de standaardgame zal je continu nieuwe opties vrijspelen naarmate je stad groeit. Hoe meer inwoners je stad krijgt, hoe meer mogelijkheden er worden vrijgespeeld. Zo zal je in het begin alleen toegang hebben tot de basics: wegen, zones, elektriciteit en water. Als je stad groeit, krijg je toegang tot politiebureaus, scholen, groenvoorzieningen, pretparken, monumenten, noem het maar op. Het aanbod van objecten is behoorlijk groot, maar doordat alles in delen aan je wordt aangeboden voelde het nooit overweldigend. Voor de spelers die gewoon naar hartenlust willen bouwen zonder zich druk te maken om geld of het vrijspelen van objecten is er de mogelijkheid om ‘geld’ en ‘progress’ uit te zetten. Dit zorgt ervoor dat alle objecten meteen tot je beschikking komen en je niet bang hoeft te zijn rood te staan. Dit is heel leuk voor de mensen die al veel weten van de game en willen experimenteren, maar naar mijn mening haalt het wel een beetje het doel van het spel weg.

…tot je stad te groot wordt

Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat de Nintendo Direct-trailer van Cities: Skylines maar matig werd ontvangen. De trailer toonde de game namelijk met een schrikbarend lage framerate. Hoewel het in de uiteindelijke game meevalt, is het grafisch geen hoogstandje. De meeste details op gebouwen en bomen verdwijnen redelijk snel als je een beetje uitzoomt, wat voor een raar pop-in effect zorgt.

De ontwikkelaars hebben toegegeven dat een stabiele framerate van 30fps niet mogelijk is, de Switch kan grotere steden anders niet aan. Dit is ook wel te merken, want mijn groeiende stad zorgde – zeker als je inzoomt op de details – al voor behoorlijk wat lag, waardoor de framerate daalde richting 20fps. Daarnaast is de resolutie ook niet opperbest en gaan veel details verloren als je de stad van een afstandje bekijkt. Het leuke aan stadssimulators is om na een tijdje spelen je resultaten te bekijken, maar met de lage framerate en lage resolutie is het niet bepaald een lust voor het oog. In handheldmodus wordt alles niet veel beter: door het relatief kleine scherm van de Switch is het nog moeilijker om de details te zien, zeker als het nacht werd in mijn stad.

Qua geluid gaat het de game al iets beter af. De vele stadsgeluiden, zoals pratende mensen, voertuigen en de natuur zijn allemaal dik in orde. De achtergrondmuziek is niet ontzettend bijzonder, maar ik had er ook niet heel veel meer verwacht.

Zeker geen slechte ervaring

Ondanks de tekortkomingen op grafisch gebied heb ik toch veel plezier gehad met Cities: Skylines op de Nintendo Switch. De game biedt genoeg content om je uren mee te vermaken. Zo zijn er veel verschillende stukken land waar je op kan bouwen en oneindig veel manieren waarop je je stad kan maken. Toch wist de game me niet uren achter elkaar te boeien en kon het zo nu en dan ook best saai worden. Gelukkig kan je de game snel opstarten en afsluiten, wat natuurlijk ideaal is op de Switch.

Ontwikkelaar Colossal Order heeft aangegeven dat ze de Switch-editie van de game blijven ondersteunen met gratis updates. Deze updates zullen vooral optimalisaties bevatten, iets wat wel nodig is op grafisch gebied.

Conclusie

Cities: Skylines is een leuke, maar tegelijkertijd ook gebrekkige ervaring. Hoewel de game alle elementen bevat om een uitgebreide stadssimulator te zijn, schiet het tekort op het grafisch aspect. Het is gewoon jammer dat je de miniatuurstadjes die je maakt niet in hun volle glorie kan bewonderen op de Nintendo Switch. Als je hier doorheen kan kijken heb je nog steeds een volwaardige stadssimulatorgame die je overal en altijd kan spelen.

Cijfer: 7,1

 

Ruben

Ik ben 22 jaar en van jongs af aan al een groot fan van Nintendo en hun games. Het is moeilijk om tussen de geweldige series favorieten te kiezen, maar de Mario-games hebben sinds jongs af aan een speciale plek in mijn hart.

Eén gedachte over “[REVIEW] Cities: Skylines – Nintendo Switch Edition

Geef een reactie