[REVIEW] Captain Toad: Treasure Tracker

De kleinste kapitein keert terug in een groots avontuur voor de Nintendo Switch!

Captain Toad kent zijn oorsprong in Super Mario Galaxy. Hoewel zijn rol beperkt bleef tot figurant kreeg de kleine, maar loyale vriend van Mario een grotere rol in Super Mario 3D World. In elke wereld van de Wii U-game kon je één level spelen met Captain Toad, welke gekenmerkt werd door de unieke eigenschappen van de GamePad. De levels bestonden uit diorama’s. Door het perspectief van de camera te veranderen middels motion controls kon je nieuwe paden zichtbaar maken om uiteindelijk sterren te verzamelen. Dit concept vormde de basis voor de spin-off game Captain Toad: Treasure Tracker, welke in 2016 is verschenen in Europa. Ruim twee jaar later kunnen we opnieuw aan de slag met een heruitgave voor de Switch. Een noemenswaardige overzetting?

Flinterdunne verhaal, unieke gameplay

Het verhaal van Captain Toad: Treasure Tracker ontpopt zich bij de ontvoering van Toadette. Bij het vinden van een ster vieren Captain Toad en Toadette de ontdekking, maar al snel wordt de ster meegenomen door Wingo, een grote vogel. Toadette houdt zich vast aan de ster, waardoor onze helden van elkaar worden gescheiden. Het is dan ook aan Captain Toad om zijn vrouwelijke metgezel te bevrijden en jij mag daar een handje bij helpen.

Het flinterdunne verhaal is gelukkig geen voorbode voor wat je in dit spel gaat meemaken. In Captain Toad: Treasure Tracker ga je net als in Super Mario 3D World verschillende en unieke levels doorlopen die gebruik maken van unieke besturingsmogelijkheden om puzzels op te lossen. Hoewel de levels in de Wii U-game beperkt bleven tot diorama’s, kent de spin-off game meer variatie en zijn een aantal levels een stuk groter. Hoewel de meeste levels binnen een paar minuten tot een einde zijn te brengen, zit de uitdaging in het verzamelen van alle diamanten en het volbrengen van de uitdaging. Hierdoor neemt de speelduur aanzienlijk toe.

Wat is er nieuw?

De originele game was volledig gebouwd op de unieke eigenschappen van de Wii U en bijbehorende GamePad. Denk aan motion controls en gebruik maken van het touchscreen. Door deze unieke eigenschappen kon je gemakkelijk het cameraperspectief veranderen en veranderingen aanbrengen door een simpele aanraking op het touchscreen. Hierbij kan gedacht worden aan het verschuiven van torens en eenvoudig gebruik maken van first person-modus in verschillende levels om vijanden te verslaan. Doordat de game is overgezet naar de Nintendo Switch was mijn grote vraag hoe dit opgelost zou worden.

Dit “probleem” is eenvoudig opgelost door de Joy-Con en werkt naar mijn mening beter dan in het origineel. De verschillende onderdelen, zoals het ronddraaien van een tandwiel, zijn vervangen door een eenvoudige draaibeweging met de Joy-Con. En dat geldt ook voor andere elementen. Zo is het touchscreen vervangen door een cursor waarmee je veranderingen kan aanbrengen in een level om die ene ster te kunnen pakken. En dat werkt nagenoeg perfect. Er zijn geen momenten geweest waarin ik de GamePad heb gemist en het geheel voelde vlotter aan dan in het origineel.

Wie de game echter in handheld-modus zal spelen, zal te maken krijgen met de originele wijze om puzzels op te lossen. Dit houdt in dat je door middel van de touchscreen veranderingen kan aanbrengen om een puzzel tot een goed einde te leiden.