Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Column: Masuda, hoe vaak is u deze vraag al gesteld?

Iedereen kent de Metro wel. Het krantje dat je gratis mee kunt nemen om vervolgens van te genieten tijdens een veel te lange treinreis of busreis naar jou werk of school. Scholieren komen er in ieder geval dagelijks mee in aanraking. De Metro interviewt Masuda en Ohmori, maar hun research is niet heel erg op orde.

Mag je die bekende gezichten bij Nintendo interviewen, vraag je naar de bekende weg? Oké… Gemiste kans. Volgende…

JunichiMasudaJI2

Iedereen kent de Metro wel. Het krantje dat je gratis mee kunt nemen om vervolgens van te genieten tijdens een veel te lange treinreis of busreis naar jou werk of school. Scholieren komen er in ieder geval dagelijks mee in aanraking. Negen van de tien keer is het ook onze eerste hulp bij het op de hoogte blijven van het laatste nieuws. De Metro ligt immers al op ons te wachten, terwijl de andere kranten door de brievenbus worden gegooid op momenten dat arme scholieren allang op school moeten zitten. In de meeste gevallen is de Metro dus wel een soort van redding. Maar zo nu en dan publiceert dit krantje reclame in de vorm van interviews, artikelen die elke idioot kan schrijven of interviews die totaal niet interessant zijn omdat de gehele inhoud al maanden op het internet staat. En dat tegelijkertijd vele malen uitgebreider.

pokc3a9mon-omega-rubin-alpha-saphir-interview-junichi-masuda-shigeru-ohmoriDit laatste gebeurde eergisteren. In de editie van vandaag is een ‘interessant’ interview te vinden die ons meer ‘verdieping’ geeft met betrekking tot de nieuwe Pokémon remakes: Pokémon Omega Ruby en Pokémon Alpha Sapphire. De kop luidt ‘Pokémon onverminderd populair.’ ‘Voor dit artikel werd een interview afgenomen met niemand minder dan de bekende Ohmori en Masuda. Met mooie stills (mooi woord voor screenshots van de games), een schattig plaatje van Pikachu, een foto van Pokémon aan het strand en twee foto’s van zowel Ohmori en Masuda, wordt er een verhaal aan elkaar gepraat maanden aan nieuwsitems. En de beste mannen bepalen welke nieuwsitems belangrijk zijn.

shigeru-ohmori--1-2Voor één ieder die benieuwd is wat de strekking van het interview betreft, lees even de nieuwsartikelen die afgelopen maanden zijn verschenen. Of pak even een gratis Metro erbij. Je zult dan de antwoorden lezen op de vragen ‘hoe spelen Mega Evoluties opnieuw een rol’, ‘zijn die Beauty contest-achtige dingen weer terug’, ‘wat is het geheim van Pokémon’ (alsof iemand zo’n geheim even prijs zou geven in een blad als… ) of ‘Wat is de ideale Pokémon-game?’ Sja, als wij de mogelijkheid hadden gehad om zulke bekende gezichten als Ohmori en Masuda te interviewen, dan weet ik toch zeker dat wij met betere vragen zouden komen. Gissen naar antwoorden waar we op echt zitten te wachten. Bijvoorbeeld: ‘welk symbool gaan jullie zetten voor jullie Pokémon Emerald-remake, die jullie nu gaan aankondigen?’ (Of wacht, op zo’n vraag zullen ze vast antwoorden…)

Ach wat, ik snap het…  … … … Nee, toch niet. Of wel?

A fijn. Om de Metro hier nu op af te kraken. Nee, het is verder een prima tijdsdoder voor die saaie busritten. En tevens zijn er voldoende anderen die het ook fout maken. Want zouden deze twee personen een nieuwe aankondiging doen in zo’n voor hun klein blad? Natuurlijk niet. En dan kun je dus beter geen interview hierover houden. Dan had je beter dingen kunnen vragen die de lezer echt wil weten. Zo had ik liever een persoonlijker verhaal gelezen over de persoonlijke ervaringen, persoonlijke struggles van deze personen. Hoe zij bloed, zweet en tranen inzetten om deze game tot een succes te maken. En waarom zij dit zo geweldig vinden. Dit zonder het aan te laten voelen als een reclame-interview.

Maar nu probeert pers je lekker te maken met dingen die je al weet. Of dat werkt? Tuurlijk niet.

Heb jij toevallig dingen die je wel zou leren van zo’n interview?