Wii Review: Inazuma Eleven Strikers

Van sommige nogal vreemde Japanse spellen begrijpen we in het Westen maar helemaal niets. Aan de andere kant moeten we niet alle typisch Japanse spellen over een kam scheren. De populaire Inazuma Eleven serie is daar een voorbeeld van. Veel Europese fans van de serie weten maar al te goed hoe leuk deze spellen zijn en waren blij te horen dat Inazuma Eleven Strikers naar Europa zou komen. Inmiddels ligt Inazuma Eleven Strikers hier in de winkels. Lees verder voor onze uitgebreide review van deze opmerkelijke maar leuke Wii game!

De Inazuma Eleven spellen zijn gebaseerd op de populaire Japanse TV serie en fans van de serie zullen de verschillende personages in de game dan ook zeker herkennen. Inazuma Eleven Strikers voor de Wii bevat zelfs 150 personages uit de serie, elk met hun eigen krachten en talenten. Voor wie nog nooit van de serie gehoord heeft, Inazume Eleven is een voetbal game. Geen normale voetbal game en al helemaal geen realistische voetbal game. Je kunt Inazume Eleven het best omschrijven als een voetbal game met allerlei RPG elementen. Dat klinkt als een vreemde combinatie maar eerdere delen uit de serie (denk aan de Nintendo DS versies die hier ook zijn verschenen) hebben al bewezen dat dit enorm leuk kan zijn.

In je eentje zul je vooral veel bezig zijn met de story mode. Je begint in Inazuma eleven strikers met het beginteam van raimon  en met dat team moet je tegen andere teams zoals Teikoku en Zeus gaan spelen. Het doel is om zo veel mogelijk te winnen en omhoog te klimmen. Aan deze story mode zitten leuke twisten. Elke keer dat je een team verslaat kan je bijvoorbeeld hun spelers overnemen
Win je van Zeus: kan je Aphrodi overnemen. Zo kan je je eigen team in elkaar zetten en steeds verder aanpassen zoals je het team zelf zou willen zien. De spelers afzonderlijk kun je daarnaast ook beter maken. Maar de gameplay gaat veel dieper. Door bijvoorbeeld spelers bij elkaar te zetten, ontwikkelen ze een band waardoor bepaalde vaardigheden nog verder ontwikkeld worden. Daarnaast kun je de spelers afzonderlijk allerlei moves leren. Daarnaast is het team-werk heel belangrijk. Wanneer je hier voldoende aandacht aan besteed is het ook mogelijk Co-op Moves uit te voeren. Nieuwe spelers schaf je aan met Inazuma Points maar voor veel spelers zijn flink wat punten nodig. Maak dus slimme keuzes tussen wie je wel en niet in je team wilt hebben. Het klinkt allemaal misschien wat vaag voor de leaks, het is eigenlijk best wel leuk!

Niet alleen in je eentje kun je veel plezier beleven aan de game. Inazuma Eleven Strikers kan namelijk met 4 spelers tegelijk gespeeld worden, overigens alleen lokaal. Er zijn verschillende game modi aanwezig wanneer je met meerdere spelers wilt gaan spelen. Je bepaalt eerst bijvoorbeeld zelf of je samenwerkt als een team of elkaar uitdaagt in wedstrijden van twee tegen twee spelers, of een variant hierop  (één tegen drie spelers,  losse wedstrijden, toernooien etc). Daarnaast kan een tweede speler  een ondersteunende taak op zich nemen als Coach of Manager. Is het in je eentje al leuk om te spelen, met vrienden is het ook enorm leuk! De actie schiet voorbij en er zijn genoeg gekke moves om pret mee te beleven.

Zoals we eerder in deze review al hadden beschreven, verwacht geen realistische voetbal game van Inazume Eleven Strikers. Qua gameplay is dit dan ook zeker niet het geval, dat heeft vooral veel weg van arcade achtige actie. Maar ook qua graphics hoef je absoluut geen realisme te verwachten. De game kent een cartoony look welke veel doet denken aan de televisie serie zelf. Wanneer het gebrek aan realisme je weinig uitmaakt is dit overigens absoluut niet erg. De game ziet er bijzonder scherp en kleurrijk uit. Bovendien is de actie snel en beweegt alles erg soepel over het scherm. De characters zien er prima uit en komen helemaal tot leven op de televisie. Bovendien lijken ze goed op de personages uit de serie. Ditzelfde kunnen we zeggen van de stadions in de game. Ook qua geluid zit het met de game wel snor. De muziek is vrolijk en deels bekend uit de eerdere delen die op de Nintendo DS verschenen.

Al met al is Inazuma Eleven Strikers een erg leuke Wii titel geworden die de console momenteel goed kan gebruiken. Zoveel geweldige titels komen er niet meer uit op de Wii maar met Inazuma Eleven Strikers komt hier weer even verandering in. Verwacht geen realistische voetbal game maar een knotsgekke en actievolle voetbal game!

Graphics       8

Gameplay     8

Geluid              8