[REVIEW] Dragon Ball Xenoverse 2

Vechten met een flinke dosis jeugdsentiment.

Third-party ontwikkelaars beginnen langzaamaan steeds meer ondersteuning te bieden voor de Switch. Bandai Namco doet dit nu onder andere door Dragon Ball Xenoverse 2 naar de console te brengen. De titel is het vervolg op Dragon Ball Xenoverse en verscheen eerder al op de PlayStation 4 en Xbox One. Op deze platformen werd de game vrij goed ontvangen en dus was ik erg benieuwd hoe de Switch-versie heeft uitgepakt. Bijna op elk Nintendo-platform verscheen bovendien wel een Dragon Ball-titel, maar de Wii U werd overgeslagen. Hoog tijd voor een nieuwe titel in de serie dus!

Het verleden herbeleven

Het verhaal van Dragon Ball Xenoverse 2 zal bij fans ongetwijfeld goed in de smaak vallen. Alles draait hier om het herstellen van fouten in de verhaallijn van de serie door terug te reizen in de tijd naar bekende gevechten uit het verleden. Het verhaal is verstoord door een aantal slechteriken, met nu aan jou de taak deze weer goed te krijgen. Dit alles doe je met een compleet zelfgemaakt personage waarbij je onder andere je favoriete ‘ras’ kunt kiezen. Zeker voor fans van de serie is het idee achter het spel erg interessant. Ten slotte kunnen zij het verhaal nu herbeleven en dat brengt de nodige herkenbare momenten met zich mee.

Een groot deel van de gameplay bestaat dan ook uit het tijdreizen door de verhaallijn. Aan de hand van missies herstel je de verhaallijn die de slechteriken proberen te veranderen. Elke missie bestaat uit een of meerdere gebieden die je vrij kunt verkennen. Uiteraard zijn de nodige tegenstanders aanwezig maar je zult ook op zoek moeten gaan naar voorwerpen om zo weer nieuwe uitrusting te kunnen maken. De missies kies je vanuit de stad, waar je ook weer uitrusting kunt kopen. In de stad is bovendien veel meer te beleven. Zo kun je er ook capsules vinden waar bekende locaties uit Dragon Ball Z in zitten. Herkenbaarheid is er dan ook veel voor fans, het is een van de sterkere punten van de game daar deze een flinke hoeveelheid jeugdsentiment weet te bieden. Wanneer je echter niet bekend bent met de serie dien je er rekening mee te houden dat je het verhaal voor een deel lastig zult begrijpen.

Easy to learn, hard to…

Een groot onderdeel van de gameplay bestaat uiteraard uit gevechten. Doordat vijanden aan het begin van het spel nog vrij zwak zijn, krijg je de tijd het vechtsysteem te leren. In het begin zul je nog wegkomen met het simpelweg drukken op de aanvalsknop. Naarmate je verder komt lukt dat niet meer en zul je ook combo’s moeten gaan gebruiken. De verschillende tutorials helpen je om dit op je gemak te leren. Daarnaast zul je je eigen personage beter moeten maken om ook sterkere vijanden te kunnen verslaan. Door in level te stijgen kun je beter worden op het gebied van levenspunten, ki-energie, uithoudingsvermogen, sterkere basisaanvallen, strike-specials of ki-specials. Deze RPG-achtige elementen zijn een welkome aanvulling en voegen meer diepgang toe aan de gameplay.

Je kunt Dragon Ball Xenoverse 2 alleen spelen, maar online functionaliteiten spelen ook een grote rol. Zo kun je veel missies ook online met elkaar spelen én samen tegen eindbazen strijden. Daarnaast kun je ook tegen elkaar vechten wat voor leuke potjes multiplayer kan zorgen, dit kan zowel offline als online. De online opties werkten goed en alles verloopt soepel. Zo heb ik nauwelijks last van lag gehad.

De Switch-versie

Ondanks dat de basis van de game zeker in orde is, heeft de Switch-versie wel in moeten leveren op grafisch gebied. De game draait nog maar op 30 beelden per seconde en de textures zijn niet altijd even goed. Het geheel oogt wat korrelig. Je merkt bijvoorbeeld ook dat anti-aliasing ontbreekt. In handheld-modus draait het spel op 720p wat vrij oké oogt. Op TV is 900p echter wel erg laag, wat het geheel wat slordig laat ogen. Positief is wel dat, ondanks de lagere framerate, alles erg soepel loopt. Haperingen komen bijvoorbeeld amper voor. Toch moeten we niet vergeten dat de Switch simpelweg minder krachtig is dan andere consoles. Al met al oogt de game op de Switch dan ook zeker acceptabel, maar hadden enkele slordigheden wel weggewerkt mogen worden.

Op het gebied van geluid is het vooral jammer dat stemmen en mondbewegingen nooit gelijklopen. De kwaliteit van de stemmen is namelijk wel in orde. Verder zijn de laadtijden ook aan de lange kant wat soms voor enige irritatie kan zorgen als je het spel wat langer achter elkaar speelt.

Tegenover de wat tegenvallende graphics en lange laadtijden op de Switch, staan echter ook pluspunten. De game nu overal kunnen spelen is een groot voordeel. Voor het eerst kunnen fans een ‘volwaardige’ Dragon Ball-titel ook onderweg spelen. Daarnaast heeft Bandai Namco laten zien dat een ‘grote’ game als deze ook prima naar de Switch te brengen is.

Ondanks dat de controls ook op de Switch prima werken, heeft Bandai Namco ervoor gekozen ook motion-controls toe te voegen. Door simpelweg de Joy-Con te bewegen kun je moves uitvoeren. Helaas voegt dit alles weinig toe op wellicht wat lachwekkende momenten in de huiskamer na. Dragon Ball Xenoverse 2 is een titel die je gewoon lekker met fysieke knoppen moet spelen en dat werkt dan ook meer dan prima.

Bandai Namco heeft met van Dragon Ball Xenoverse 2 laten zien dat grotere titels van andere platformen prima op de Switch kunnen werken. Grafisch heeft de Switch-versie zeker het een en ander moeten inleveren, met wat slordigheden tot gevolg. Dit neemt niet weg dat de game in de basis een goede fighter is, waarmee fans veel herkenbare momenten uit de serie kunnen herbeleven. Minpunten als de wat langere laadtijden en slecht uitgepakte motion-controls doen gelukkig geen afbreuk aan de spelervaring.

+ Dragon Ball Xenoverse 2 overal spelen waar je wilt
+ Enorme hoeveelheid jeugdsentiment voor fans
+ Zowel offline als online is er genoeg te beleven