3DS Review: Animal Crossing: New Leaf

Gamers, non-gamers, eigenlijk bijna iedereen met een Nintendo 3DS heeft lang moeten wachten op het nieuwste deel van Animal Crossing-serie. Ein-de-lijk is hij verschenen. Maar nu rest de vraag: ”Is New Leaf het lange wachten waard geweest?”

Animal Crossing is een zeer geliefde serie, die al bestaat sinds de Nintendo 64. Het is ook moeilijk om al een review te schrijven over een game waar zoveel in te beleven is, dus daarom wordt dit review geschreven door drie personen. Ruben, Nathalie en Alex gaan de game op verschillende punten beoordelen. Nathalie is een veteraan Animal Crossing-speler dus zij gaat New Leaf vooral vergelijken met eerdere games uit de serie. Voor Ruben is dit de tweede Animal Crossing en Alex is een beginnend Animal Crossing-speler. Laten we beginnen met het bespreken van de gameplay.

Gameplay, door Ruben

Je begint je avontuur in een trein richting een dorp. Er worden je allerlei vragen naar het hoofd geslingerd die zullen bepalen hoe je eruit ziet, of je een man of vrouw bent, hoe je heet en hoe het dorp heet en eruit ziet. Er zijn wel meer dan een miljoen mogelijkheden voor het uiterlijk van je dorp, maar je krijgt de keuze uit vijf. Als je uit de trein stapt wordt je heel onverwachts benoemd tot burgemeester. Als de nieuwe burgervader heb jij de touwtjes in handen. De eerste dag is er weinig te doen in je dorp, je plant een boom en maakt kennis met de buren. De eerste paar dagen moet je de goedkeuring krijgen van de burgers dat jij wetten mag maken en publieke voorzieningen mag bouwen. Gelukkig breekt daarna de pret los en kan jij het dorp gaan inrichten naar jouw smaak.

New Leaf speelt zich af in real-time, dus als het hier zomer is, is het in jouw dorp ook zomer. En waar we hier Kerst vieren, vieren ze Present Day in Animal Crossing. Maar wat doe je op gewone dagen? Nou wat je maar wil! Je kunt bomen planten, bloementuinen aanleggen of natuurlijk je huis decoreren. En vindt je insecten, vissen of fossielen? Breng ze dan naar Blatters in het museum en maak je vrienden jaloers met je collectie. En hou je niet van de mode in de Able-Sister store? Dan maak je je eigen kleding met jouw ontwerpen. Je kan je ontwerpen ook voor vele andere zaken gebruiken zoals de dorpsvlag, de straten of je behang. Er is heel veel variatie qua gameplay dus er is elke dag genoeg te beleven.

HNI_0084

Geluid, door Ruben

Er zijn maar weinig games waar de muziek zich aanpast aan de tijd van de dag. Voor elk uur heeft Kazumi Totaka een andere melodie gecomponeerd, waarvan elke aansluit bij de tijd van de dag. ’s Ochtens hoor de rustige, opbeurende muziek. ’s Middags energieke en vrolijke muziek, ’s avonds en ’s nachts rustgevende muziek. Nadat je een bepaald punt in het spel hebt bereikt speel je Club LOL vrij. Van zondag t/m vrijdag speelt DJ K.K. in de club, terwijl hij op zaterdag als K.K. Slider akoestische muziek speelt. Elk van deze deuntjes is te koop om thuis te luisteren, of aan de muur te hangen en te bewonderen. Je kunt je dorp nog meer persoonlijkheid geven, door een Town Tune te componeren. Dat is een korte melodie die op veel plaatsten in het dorp terugkomt. Het geluid van de game is dus enorm uitgebreid.

HNI_0070

Ruben’s cijfer voor de game: 10
“De game zit barstensvol content en houd je lang bezig. Je verveelt je echt nooit in je dorpje en het op bezoek gaan en bezoek krijgen van vrienden is ontzettend leuk”

Presentatie, door Nathalie

Animal Crossing staat vooral bekend om zijn opvallende design. Wat voornamelijk opvalt in New Leaf naast het scherpere beeld zijn de kleuren in de game. In sommige fel gekleurde games kan het soms zo zijn dat na lang spelen het beeld pijn gaat doen aan je ogen. Bij New Leaf is dat zeker niet, de kleuren zijn goed afgestemd en in harmonie. Het mooie kleurenpalet verandert als het dag of nacht is en als de seizoenen veranderen; je hebt soms echt het gevoel alsof je in een impressionistisch schilderij zit van Renoir.

Waar Animal Crossing natuurlijk ook om bekend staat zijn de dierlijke bewoners. Het blijft  iedere keer een verassing welk dier als nieuwe bewoner in je dorpje komt wonen. De twee schaapjes Reese en Cyrus zijn een nieuwe editie aan de game en hebben samen de Re-Tail shop geopend. Reese (het roze schaapje) helpt je bij het verkopen van tweedehands spullen en Cyrus haar man (het blauwe schaapje) helpt je tegen een kleine vergoeding je meubels te customizen, zodat je echt alles naar eigen smaak kan maken.

Animal Crossing Week New Leaf review Daily Nintendo 9

Vergelijking met eerder versies, door Nathalie

De eerste Animal Crossing (wat veel mensen niet weten) was op de Nintendo 64, die echter alleen verkrijgbaar was in Japen.  De Nintendo 64 was bijna aan zijn eind wat maakt dat het een slimmer idee was om een versie voor de GameCube te maken en die buiten Japan uit te brengen. De game werd reuze populair en mensen gingen volop insecten,vissen en fossielen verzamelen. Na de GameCube versie kregen we de Ds versie Animal Crossing: Wild World waar voornamelijk Communicatie belangrijk was. Dan hadden we nog de Wii versie Animal Crossing: Let’s Go to the City, waar je het stadsleven kon aanschouwen. In New Leaf lijkt het alsof alle versies samen zijn gesmolten tot één game, plus nog wat extra’s.  Evenementen en bekende dieren zijn terug te vinden in de game maar nu kan dit allemaal vanuit de burgermeester-stoel en heb jij het te zeggen hoe je dorpje er komt uit te zien. Het bezoeken van het tropisch eiland is ook weer terug maar is nu veel eerder vrij te spelen en elke dag te bezoeken(ook in de avond). Wat voornamelijk vernieuwd is in New Leaf is de Dream suite waar je dorpjes van andere spelers in een droom kan bezoeken. Dit kan veel inspiratie geven voor  je eigen dorpje. Nu kunnen gamers die voornamelijk laat in de avond spelen zich bezig houden op het tropische eiland en de Dream Suite. Iets wat vorige versies voor avondspelers niet kon.

Animal Crossing Week New Leaf review Daily Nintendo 8

Nathalie’s cijfer voor de game: 9,8

“Dit is de derde Animal Crossing game die ik heb gespeeld en tot nu toe zeker mijn favoriet. Het idee dat ik nu in m’n dromen dorpjes kan bezoeken van mensen uit Japan of Amerika maakt het extra leuk.”

Multiplayer, door Alex

Multiplayer speelt een grote rol in de portable games van Animal Crossing, de NDS-versie had als eerste Animal Crossing-game internet gameplay en was daarmee een enorm succes. Deze game zet dat dan ook voort, als jij vrienden hebt in je vriendenlijst met de game, dan kun je met hen samen Animal Crossing spelen! Je doet je ‘gate’ open en mensen kunnen naar binnen die jij op je vriendenlijst hebt staan. Mocht je dat niet willen dan kun of via lokale multiplayer spelen of alleen mensen toelaten die in staan in je ‘bestfriend list’. Als jij met mensen online speelt kun je ze toevoegen aan de bestfriend list, deze lijst gebruik je om te kijken wie er online is en ze uit te nodigen om een bezoekje te brengen aan je stad. Het is leuk om af en toe wat te doen met vrienden, er zit redelijk veel afwisseling in en je komt zo telkens nieuwe leuke dingen tegen die je anders niet zou kunnen vinden. Je gaat samen op jacht naar vissen, brengt een bezoek aan het eiland of je gaat elkaar irriteren door elkaar met een net te slaan. Super Animal Bros. Crossing als het ware, dat is de multiplayer in een notendop. Verder kun je ook voorwerpen ruilen en samen een catalogus compleet maken. Het is allemaal niet spannend zoals bij Mario Kart, maar het is wel enorm gezellig en zeer vermakelijk.

HNI_0038

Long lasting appeal, door Alex

Als het bij dit spel op de lange termijn aankomt dan komt we bijna geen einde aan, je blijft je huis uitbreiden, dingen kopen, dingen ontwerpen en ga zo maar door. Ook blijf je terug komen, telkens weer, omdat je weet dat er iets te doen is. Je ziet jezelf terugkomen om te gaan vissen, insecten vangen en weer naar dat eiland te gaan om weer een grappige missie te doen voor die oude Tortimer. Wat ook nog een enorme toevoeging is aan de game is dat je via de Dream Suite in dromen een andere stad kunt bezoeken, erg leuk om zo bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor je eigen stad. Je klokt dan ook gemakkelijk ongeveer 80 uur in een spel als Animal Crossing.

HNI_0016

Alex’s cijfer voor de game: 8,5

Review door Nathalie, Alex en Ruben