Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Daily Nintendo test 3DS: onze ervaring

Afgelopen dinsdag, op het 3DS kick-off event in Amsterdam, kon Daily Nintendo de nieuwste handheld van Nintendo uitgebreid testen. Hieronder kun je een uitgebreide ervaring van ons lezen. Al moeten we er wel bij zetten, hoe enthousiast we ook kunnen zijn over het 3D effect, je moet dit zelf zien om er daadwerkelijk een goed beeld van te krijgen! Lees hieronder wat wij van de Nintendo 3DS vonden! Informatie over de spellen die we hebben gespeeld lees je hier.

Het 3D effect

Laten we maar gelijk beginnen met het 3D effect. Zoals je in de clumn van Roel kan lezen waren er verschillende spellen om te spelen. Het 3D effect komt bij het ene spel duidelijker naar voren dan bij het andere spel. Maar eerlijk is eerlijk, al na een korte speelsessie waren wij overtuigd. Het 3D effect is daadwerkelijk indrukwekkend en zorgt voor een compleet nieuwe manier van gamen. Bij een spel als Pro Evolution Soccer zorgt het juist voor meer diepte en zicht, bij een spel als Metal Gear Solid kwamen de grassprieten soms op je af! Iedere game heeft op een andere manier voordeel van het 3D effect. Vooral bij de schietspellen (Star Fox en een schiet level uit Kid Icarus) vonden wij het 3D effect goed tot zijn recht komen. Het zorgt voor meer diepte en doordat voorwerpen naar je toekomen zit je nog dieper in een game.  Ook leuk was de video van Mario Kart waarbij de vonken van de kart’s op je af kwamen. Een compleet nieuwe manier van gamen dus!

Wanneer je voor het eerst speelt met de 3DS voelt het wat onwennig aan. Logisch, je ogen moeten ten slotte wennen aan de nieuwe 3D beelden. Maar al snel wordt dit beter en raak je er aan gewend. Met de 3D slider kun je het 3D effect verminderen of uitzetten. Op het moment dat je even van 3D naar 2D en weer naar 3D switcht zie je pas hoe groot het verschil nu eigenlijk is. Erg indrukwekkend maar zoals we eerder al schreven, je moet het echt zelf zien om te geloven! Een ding is zeker, het 3D effect biedt echt meerwaarde en voelt revolutionair aan. Onderstaande afbeelding laat de 3D slider zien.

.Nintendo 3DS announced at E3

Het apparaatje zelf

De 3DS lijkt qua uiterlijk op het eerste gezicht wellicht erg veel op de Nintendo DS, het is wel een enorme verbetering ten opzichte van de oude DS. Natuurlijk is het grotere bovenste scherm ideaal omdat alles een stuk duidelijker te zien is. Het scherm is groter dan die van de DS Lite, net iets kleiner dan die van de DS XL. Het touch-screen is kleiner dan het bovenste scherm. Een slimme keuze want het bovenste scherm is natuurlijk het belangrijkste, en dus het grootst voor een mooi beeld. Een andere grote de analoge stick. 3D games bestuur je vanaf nu een stuk nauwkeuriger op de 3DS. De analoge stick ontbrak op de oude DS, iets waar best veel commentaar op is geweest. De 3DS bevat deze dus wel en meteen merk je dat de besturing een stuk prettiger werkt. Zo gaat het besturen van jouw character bij een spel als Resident Evil veel soepeler en bestuur je auto’s in een race game veel makkelijker. De analoge stick van de 3DS voelt gelukkig erg stevig aan en is prettig om mee te besturen.

Daarnaast beschikt de 3DS ook over een bewegingssensor waardoor je spellen kunt besturen door de 3DS te kantelen. Bij Zelda moest je op die manier bijvoorbeeld richten om een voorwerp af te vuren, bij Pilotwings bestuur je hiermee jouw vliegtuig. Deze manier van besturen is natuurlijk niet voor elke game geschikt maar werkt goed en voelt verfrissend aan. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor games, denk aan het besturen van je aapje in Super Monkey Ball. Een leuke eigenschap van de 3DS dus!

Dan de camera’s. De 3DS beschikt over 2 camera’s. Met de interne 0.3 megapixel camera is het mogelijk om screenshots te maken van spellen die je speelt. Daarnaast heeft de 3DS ook een 3D camera waarmee je 3D foto’s kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld een foto van jezelf maken en hier mee aan de slag in de game Face Raider die al bij de 3DS zit inbegrepen. Wanneer je bij deze game jouw foto hebt genomen wordt gezicht gedigitaliseerd en krijg je een label aan je hoofd. Je kunt dan een spelletje spelen waarbij jouw eigen hoofd het doelwit is! De 3DS zal dan meer en meer mutaties maken van dat gezicht en ze op jou afsturen. Een leuk spelletje om te spelen, deze software krijg je gratis bij de 3DS. De camera zal ook in toekomstige 3DS spellen worden gebruikt. Zo konden we nu bij de Sims 3 al een foto maken van je eigen gezicht. De 3DS kan geen foto’s van hoogstaande kwaliteit maken, daar is de camera ook niet voor bedoeld. Het is puur een leuke extra feature voor tijdens het gamen.

De 3DS voelt, net als de DSi, stevig aan. De knoppen werken goed, druk je makkelijk in en voelen ook stevig aan. Leuk is dat bijvoorbeeld de pauze en home knop niet meer uitsteken. Dit zijn nu eigenlijk een soort tip toetsen. Iets wat de afwerking van de 3DS als geheel weer een stukje mooier maakt. De 3DS komt hier in kosmoszwart en waterblauw. Persoonlijk vond ik de zwarte versie net iets mooier maar dit hang natuurlijk volledig van jouw eigen smaak af. Op 25 maart is de 3DS dan eindelijk te koop in Europa. Wij zijn overtuigd na het spelen op de 3DS en hebben er het volste vertrouwen in dat de 3DS een groot succes gaat worden!