Wii U Review: Sonic Lost World

Sonic the Hedgehog heeft de laatste tijd steeds meer moeite het publiek te verrassen. De laatste twee Sonic titels, Sonic Colours en Sonic Generations, waren redelijk goed ontvangen. Sonic Lost World is een zeer geanticipeerde game, dus is de spanning voor SEGA des te hoger. Kan de snelheidsduivel het publiek verrassen, of rent hij z’n kans voorbij?
Sonic the HedgehogBij de aankondiging van deze nieuwe Sonic had ik zo mijn twijfels over de weg die SEGA insloeg. De Super Mario Galaxy-achtige levels en het wat slomere tempo leken de hele Sonic formule om te gooien. Al snel merk je dat de planeetachtige gebieden helemaal niet als Mario Galaxy aanvoelen, maar als iets nieuws. De originele designs zorgen voor een compleet nieuwe ervaring per level. Het is maar bij één of twee levels dat je het ”dit heb ik eerder gezien” gevoel hebt. De eindbaasgevechten met de Deadly Six daarentegen zijn een beetje saai. Ze zijn erg makkelijk en soms veels te kort.

Sonic Daily Nintendo

De manier waarop je Sonic bestuurt is ook verbeterd, voor een gedeelte althans. Je kan nu zelf bepalen hoe snel Sonic zich voortbeweegt. Je kan op een stevig tempo lopen, rennen of de Spin Dash gebruiken. De Spin Dash keert terug uit de oudere Sonic-games en zorgt voor een ongelooflijk hoge snelheid. Ook de Homing Attack heeft een turbo-boost gekregen, omdat je nu meerdere vijanden in een klap kan verslaan. Helaas zorgt dit wel eens voor ongewild naar vijanden schieten, terwijl je eigenlijk over een afgrond wilde springen.

Sonic heeft naast verbeterde oude moves ook een nieuwe set van Parkour-moves gekregen. Hierdoor kan Sonic op en langs muren rennen, waardoor Sonic eigenlijk nooit tot stilstand moet komen. Helaas, het tegendeel is waar. De Parkour-moves lijken namelijk een eigen wil te hebben. Je hoeft maar per ongeluk een muur aan te raken tijdens het rennen en Sonic sprint meteen, ongewild, een muur op. Dit zorgt voor wat ergernis hier en daar, maar als je eenmaal de moves onder de knie hebt zijn ze erg handig voor de speedrunners onder ons.

Sonic 2 Daily Nintendo

De Wisp-krachten uit Sonic Colours keren ook terug. Een aantal bekenden als Laser, Drill en Rocket worden vergezeld met nieuwe krachten zoals Rhythm, Asteroid en Eagle. De Wisp-krachten maken gebruik van de Wii U GamePad voor een bijzondere, maar soms ook vermoeiende besturing. De Asteroid bijvoorbeeld vraagt de speler de GamePad te kantelen om naar links en rechts te bewegen. Maar het reactievermogen is niet altijd even goed, waardoor je sommige collectables mist. Voor de verdere rest zijn ze een leuke toevoeging, als je ze kan besturen tenminste.

De muziek van Lost World is werkelijk geweldig. Het hoofdlied Wonder World dat is uitgevoerd door het Japanese Philharmonic Orchestra is prachtig. Maar niet alleen Wonder World klinkt erg mooi, ook de andere melodieën in het spel klinken heel vol en passen goed bij de situaties. De filmpjes tussen de levels door zorgen voor de nodige afwisseling en zijn vaak erg grappig. De filmpjes zorgen dat het verhaal op een leuke manier aan de speler wordt gebracht.

Sonic 3 Daily Nintendo

En dan hebben we het nog niet over de graphics gehad. De HD-graphics van Sonic Lost World zien er fantastisch uit. De gebieden zijn mooi gedecoreerd en Sonic, de Badniks en de rest van de cast zien er geweldig uit. De framerate blijft altijd stabiel, maar héél zelden merk je iets van lag.

Sonic Lost World is misschien niet de beste Sonic-game, waar is zeker de moeite waard te proberen. Diehard Sonic-fans zullen van de nostalgie in het spel smullen, terwijl nieuwkomers goed kunnen kennis maken met de blauwgekleurde egel.

– Onhandige besturing van Parkour-moves
– Wisp-krachten soms frustrerend

+ Mooi leveldesign