[REVIEW] Nintendo Land

Nintendoland werd op E3 2012 onthuld als dé nieuwe IP van Nintendo. De digitale pretpark kreeg bij de onthulling flink wat kritiek te verduren, maar was dat terecht?

Nintendo Land werd op E3 2012 onthuld als dé nieuwe IP van Nintendo. De digitale pretpark kreeg bij de onthulling flink wat kritiek te verduren, maar was dat terecht? In deze review zul je het lezen!

Nintendo Land is een digitale pretpark met twaalf attracties. De attracties zijn gebaseerd op bekende Nintendo-titels zoals Metroid en The Legend of Zelda, maar ook onbekende titels uit de tijdperk van Game & Watch worden door een attractie gerepresenteerd. Één ding hebben alle attracties gemeen en dat is dat ze allemaal in dienst van de GamePad van de Nintendo Wii U staan.

nintendoland05Zoals eerder vermeldt kent de titel twaalf verschillende attracties. De attracties kan je doorlopen met een persoonlijke Mii-personage, welke voorzien wordt van speciale kledij. De keuze van kleding is gebaseerd op de attractie. Jouw Mii-personage zal de ene keer er uit zien als één van de gebroeders Mario of als een nieuwe bewoner in Animal Crossing. Dit is erg leuk gedaan en zorgt voor hilarische momenten als je met vrienden en familie speelt.

De attracties zijn voor het gemak verdeeld onder kopjes en zijn geordend op het maximaal aantal spelers dat de attractie tegelijkertijd kan spelen. Tevens worden de attracties voorzien van een individuele score!

Team Attracties (1-5 spelers)

battle-quest-details

Battle Quest
The Legend of Zelda: Battle Quest is gebaseerd op de avonturen van Link. Normaliter kan de speler zelfstandig Link besturen, maar in Battle Quest beloopt de Mii-personage zijn eigen pad. Bijgestaan door een een pijl en boog moet Link zijn weg door Hyrule zien te banen met als einddoel: Ganon verslaan!

De GamePad wordt in alle attracties volledig ondersteund en dat geldt ook voor Battle Quest. Tijdens deze attractie zal het oog met name gericht zijn op de GamePad, omdat deze dient als zichtveld. Op het scherm van de GamePad zal de speler meer overzicht ervaren en kan gericht aanvallen. De GamePad zal regelmatig van positie wisselen, omdat vijanden uit alle hoeken vandaan kunnen komen. Je zal dus flink om je heen moeten bewegen om heelhuids het level tot een succes te kunnen afronden. De functie van de GamePad zorgt tijdens het spelen van Battle Quest voor een intense ervaring, omdat je het gevoel krijgt dat je er midden in zit.

Battle-QuestBattle Quest kan solo, maar ook in multiplayer gespeeld worden. In de uitvoering zit weinig verschil, want de levels en het einddoel blijven hetzelfde. Het verschil zit in de manier van spelen. Één speler zal de GamePad in zijn handen dragen en krijgt de verantwoordelijkheid over een pijl en boog, terwijl de resterende spelers door middel van een Wii Motion Plus-controller een zwaard hanteren. Dit kan zorgen voor hectische situaties, want de levensmeter zal door iedereen worden gedeeld. Het is dus van belang om je partners te beschermen en te behoeden voor gevaar.

De levels zijn gevarieerd en herkenbaar. Zo zal je de ene keer een wandeling door Hyrule Field maken en de andere keer bezoek je de Gerudo Desert. De ervaring krijgt vorm door de kleurrijke beelden en herkenbare melodieën. De perfecte uitvoering van de GamePad, de multiplayer modus en de voorgaande ingrediënten zorgen er voor dat Battle Quest een heerlijk avontuur voor Zelda fans is.

Cijfer: 9

gt_nintendoland_metriodblast_wt_01_1280x720_3500_h32

Metroid Blast
Metroid Blast is een van mijn persoonlijk favorieten. Metroid Blast is speelbaar als solist, maar ook in multiplayer. Als solist bestuur je de gunship van Samus Aran en loods je deze door alle gevaren heen.

Voorafgaande aan elke missie, wordt je voorzien van een doel. Deze kan verschillen, maar komt grotendeels overheen met het in leven blijven en alle vijanden verslaan. Dit klinkt gemakkelijker dan het lijkt, want de gevechten kunnen intens en hectisch zijn. Dit wordt nog eens bevestigd als je oog in oog komt te staan met Ridley en Kraid (eindbazen uit het universum van Metroid).

De gunship van Samus Aran bestuur je door middel van de GamePad te gebruiken. De uitwerking is vergelijkbaar met die van Battle Quest. Overeenkomsten zijn dat de scherm van de GamePad het zichtveld is voor de gunship en dat de speler de Gamepad om zich heen moet bewegen om gevaarte tijdig te signaleren.

In de multiplayer stand is het mogelijk om het in teams het tegen elkaar op te nemen. Hoewel het op papier eerlijk lijkt, is het omgekeerde waar. Een van de teams bestaat uit Mii-personages met op de plaats van de rechterarm een kanon, vergelijk als de Power Suit van Samus. Zij moeten het opnemen tegen de speler die de controle krijgt over de geavanceerde gunship. De uitwerking verloopt goed mits het team uit vier personages bestaat. Mocht het team uit minder personages bestaan, dan is het een onbegonnen strijd. De gunship kan namelijk hoog en laag verplaatsen en heeft een beter overzicht.

Ondanks de ietwat oneerlijke strijd in multiplayer, is het wel een van de betere attracties in Nintendo Land. Door het ontbreken van noemenswaardige shooters op de Wii U en doordat een Metroid-titel voor de Wii U nog niet is aangekondigd, leent Metroid Blast zich ideaal voor deze shooterloze situatie.

Cijfer: 9

Pikmin_Adventure_Co-Op

Pikmin Adventure
Pikmin Adventure is gebaseerd op de avonturen van Captain Olimar in de wereld van Pikmin. De attractie bestaat uit een flink hoeveelheid levels en delen het gezamenlijk doel: zo snel mogelijk het level zonder kleerscheuren behalen. Dit verloopt niet zonder slag of stoot, want de levels zijn uitdagend en niet makkelijk.

De touchscreen van de Gamepad leent zich uitstekend voor deze attractie. Door de stylus van de GamePad te gebruiken kan je de Pikmin gericht op vijanden plaatsen. Deze optie is recentelijk ook in Pikmin 3 toegepast. Op deze wijze voorkom je dat de Pikmin op de verkeerde locatie terecht komen. Dat scheelt tijd en het is efficiënt.

De Pikmin kennen diverse krachten dankzij de power-ups die in de levels te vinden zijn. Een van de power-ups is het hamer-zaadje. De power-up voorziet de Pikmin van extra kracht en zorgt ervoor dat vijanden sneller verslagen kunnen worden. De power-ups zijn een verademing als het aankomt op het verslaan van eindbazen. Hoewel deze in het begin makkelijk te verslaan zijn, zullen deze meer uitdaging kennen als de speler een voortgang in de attractie kent. Één van de bekendste eindbazen in Pikmin Adventure is Grand Bulblord. Grand Bulblord is namelijk gebaseerd op Emperor Bulblax uit de allereerste Pikmin-game!

Grand_Bulblord_NLDe multipayer modus bestaat uit twee verschillende mogelijkheden. De ene mogelijkheid is een aanvulling op het avontuur dat hierboven beschreven staat. Ondanks dat het zeer aannemelijk lijkt zal de tweede speler geen Louie zijn, maar zal deze genoegen moeten nemen met een rol als Pikmin. Dit maakt het spel voor de solist makkelijker.

Noemenswaardiger is een andere mogelijkheid. De tweede mogelijkheid krijgt vorm door een gevecht tussen Olimar en Pikmin in diverse arena’s. Het doel van het gevecht is het verzamelen van groene bubbels. Aan het einde wordt de winnaar bepaalt door de hoeveelheid bubbels die verzamelt zijn. Bubbels kan je in de arena’s vinden, maar ook krijgen door diverse vijanden te verslaan.

In totaal zijn er drie arena’s, met elk hun eigen vormgeving en moeilijkheden, want de spelers zijn niet de enige die in zich in de arena’s kunnen verplaatsen. Kleine, maar ook grote vijanden zullen in de arena’s aanwezig zijn en kunnen voor de nodige problemen zorgen. Het vereist strategie, maar ook geluk om het te winnen.

Pikmin Adventure biedt uitdaging, maar kan repetitief overkomen. Ondanks de herhalende gameplay staat de multiplayer modus wel als een huis en is tevens een fijne aanvulling aan de Pikminwereld.

Cijfer: 7

Competitieve attracties (2-5 spelers)

Nintendo-Land-Mario-Chase1

Mario Chase
Mario Chase is wellicht de bekendste attractie van Nintendo Land. Ondanks dat Mario Chases formule alles behalve diepgaand is, staat deze multiplayer attractie garant voor uren plezier!

Het principe is als volgt: één speler gaat zich verstoppen en de resterende spelers, al dan niet ondersteund door gerobotiseerde Yoshi’s, gaan zoeken. De speler die zich verstopt heeft krijgt als hulpmiddel de GamePad. Op het scherm van de GamePad is een interactieve kaart waarneembaar. De interactieve kaart laat duidelijk zien waar iedereen zich bevind. Zo kan de eenzame speler voorkomen dat hij ingesloten wordt, alhoewel…

…de tegenstanders zullen er alles aan gaan doen om de verstopte speler te vinden en te vangen! Ondanks dat zij geen ondersteuning van een kaart kennen, zullen zij elkaar op de bank aanwijzingen moeten geven. Ziet de ene speler dat de verstopte speler zich in een groene omgeving bevindt, dan is het zaak dat deze speler dan ook de kleur van de omgeving benoemt. Het is dan ook al een verloren zaak, als dit niet gebeurt. Strategie en samenwerken is hier van belang!

mario_chase_nintendo_landEr zijn in totaal drie omgevingen waarin verstopt en gezocht kan worden. De omgevingen zijn lichtelijk gebaseerd op omgevingen uit de Super Mario wereld en worden bijgestaan door zeer herkenbaar deuntjes. Denk aan vierkante blokken met vraagtekens en Piranha planten. Alles wordt vorm gegeven in prachtige HD-graphics. Een lust voor het oog!

De simplistische gameplay in combinatie met de GamePad zorgen voor een onvergetelijke ervaring op gebied van multiplayer!

Cijfer: 10

Wii-U-Nintendo-Land-Luigis-Ghost-Mansion-ScreenshotLuigi’s Ghost Mansion
Luigi’s Ghost Mansion is gebaseerd op Luigi’s avonturen en kent daarom ook veel overeenkomsten met Luigi’s Mansion. De speler met de GamePad fungeert als spook. De andere spelers gaan, al dan niet ondersteund door Monita met zaklamp, op zoek naar de onzichtbare spook. De spook wordt zichtbaar als deze zich in een ruimte met licht bevindt, maar ook als een van de spelers zijn of haar zaklamp op het spook richt.

De spelers zullen de aanwezigheid van het spook voelen. Hoe harder de Wii Motion Controller trilt, des te dichterbij het spook zich bevindt. Dit klinkt gemakkelijk, maar vergeet niet dat het spook onzichtbaar is en over speciale krachten beschikt. Het spook kan rennen en kan zwarte cirkels in het level creëren. Mocht één van de spelers zich in een cirkel bevinden dan zijn de batterijen van de zaklamp in één keer leeg. Deze kan zich dan niet meer beschermen.

Deze attractie kent een flink aantal levels, maar kan niet voorkomen dat het zeer eentonig aanvoelt.

Cijfer: 6

nintendo-land-animal-crossing-sweet-dayAnimal Crossing: Sweet Day
Animal Crossing: Sweet Day is een zeer vrolijke attractie met een bijzondere uitvoering. De spelers met de Wii Motion controller fungeren als dieren en hebben als doel zo snel mogelijk snoepjes te verzamelen. Het aantal snoepjes dat verzamelt moet worden hangt af van het aantal spelers dat meedoet. Om het voor de dierlijke vrienden wat moeilijker te maken, worden ze lastig gevallen door twee wachters. Deze worden bestuurd door de GamePad gebruiker, maar dat is geen gemakkelijke taak!

Elke wachter wordt bestuurd door een van de controlsticks. Het vereist enige vorm van oefening om ze gecontroleerd te werk te laten gaan, maar als je eenmaal zover bent, ben je onverslaanbaar.

De wachters hebben de taak om de snoepjes te beschermen van de dieren, maar je wordt tijdens het spelen niet bijgestaan door een kaart. Door de wachters van elkaar te verwijderen, wordt het overzicht van de omgeving groter, maar in je eentje kan je niet veel bereiken. Je zal met een strategisch plan te werk moeten gaan om de dieren te vangen. Enkel met een strategisch plan, lukt het om als winnaar van het veld te gaan.

Animal Crossing: Sweet Day biedt humor en uitdaging, maar beschikt enkel over twee omgevingen. Dat is jammer, want met meer omgevingen had deze attractie een stuk fijner aangevoeld. Desalniettemin een noemenswaardige attractie!

Cijfer: 8

Solo attracties (1 speler)

70eccb8a16fce2da2d1fbb41ce4a6cb4Balloon Trip Breeze
Een van de titels die uit het Game & Watch-tijdperk komt is de attractie Balloon Trip Breeze. In Balloon Trip Breeze is het de bedoeling om zo veilig mogelijk eilandjes te bezoeken. Dit is mogelijk dankzij een ballon die aan de Mii-personages is vast gemaakt.

Met het bereiken van eilandjes en binnen halen van andere ballonnen behaal je een score, welke uiteindelijk kan zorgen voor een highscore. Het is dus zaak om heelhuids en zo ver mogelijk te komen. Het bereiken van eilandjes is echter geen gemakkelijke opdracht, want tussen het vliegen door wordt het de speler moeilijk gemaakt door zwevende vijanden welke er op uit zijn om jouw ballon kapot te maken. je bent dus gewaarschuwd!

De GamePad leent zicht uitstekend voor deze attractie. Met de stylus is het mogelijk om de Mii-personage te voorzien van een luchtstroming. Op deze wijze kan je de Mii-personage controleren, maar baart toch enig vorm van oefening om dit in goede banen te leiden. Balloon Trip Breeze is een zeer uitdagende attractie, welke zeer verslavend werkt!

Cijfer: 8

yoshi-fruit-cartYoshi’s Fruit Cart
Yoshi’s Fruit Cart is eigenlijk alles behalve wat je van een Yoshi titel kan en mag verwachten. Yoshi leent zijn uiterlijk en zijn niet te stille honger aan deze attractie. Wat is het doel van deze attractie? Het is de bedoeling om een route voor Yoshi uit te stippelen, maar het is wel belangrijk dat Yoshi tijdens zijn wandeling aan brandstof in vorm van fruit komt.

Op de televisie worden de stukken fruit netjes afgebeeld, maar de route dient op de GamePad te worden geschreven. Daar waar geen fruit is afgebeeld! Op het scherm van de GamePad wordt enkel de startplaats en eindlocatie weergegeven. Het is dus aan de speler om de route goed in te schatten en geen fruit over te slaan. Gebeurd dit wel, dan gaat dit ten koste van een leven.

Hoe verder de speler komt, des te lastiger het wordt. De speler kan namelijk worden lastig gevallen door hindernissen en vijanden. Tijdens sommige levels kan het zelfs zo zijn dat je de fruitstukken op chronologische volgorde moet verzamelen. Er zijn in totaal 50 levels en het vereist doorzettingsvermogen om deze allemaal te behalen!

Cijfer: 9

OctopusDance610Octopus Dance
Een ander titel uit het tijdperk van Game & Watch is de attractie Octopus Dance. Deze attractie gaat mij het minst goed af. Simpelweg, omdat deze ontzettend lastig is! Deze attractie staat in teken van geheugen en timing. Gaat het bij één van de twee onderdelen mis, dan kan je al gedag zwaaien naar je score.

Het doel van deze attractie is de bewegingen van dansinstructeur na te doen. Gelukkig hoef je de bewegingen niet letterlijk na te doen. Dat doe je met de controlsticks en met behulp van de gyrosensor. De rondes worden alsmaar moeilijker en sneller, waardoor combinaties al snel vergeten worden en de score om zeep wordt geholpen.

De GamePad biedt ondersteuning op diverse manieren. Één daarvan is het gebruik van de de ingebouwde camera. De camera neemt geen beelden op, maar geeft de speler wel weer op een soort van onderzeeër. Deze toepassing komt al bij andere onderdelen ook voor en kan voor medespelers als snel humoristisch worden, want was is nou grappiger dan een geconcentreerde blik van één van je vrienden?

Cijfer: 7

nintendolandTakamura’s Ninja Castle
Takamura’s Ninja Castle is zoals de titel doet vermoeden een attractie gebaseerd op het verre oosten en ninja’s. De GamePad dient zich als een heus wapen! Dankzij de touchscreen is het mogelijk gemaakt om werpsterren op vijandige ninja’s af te vuren. Dit doe je door een simpele schuifbeweging op de touchscreen te maken. Hoe sneller je dit doet, des te meer vaart de werpster kent. Tevens is het richten van groot belang, want je hebt niks aan een werpster dat in de bosjes verdwijnt.

Snelheid en efficiëntie zijn de termen die Takamura’s Ninja Castle het best omschrijven. Maar eigenlijk geldt dat ook voor frustratie en repetitief, want de gameplay biedt niet genoeg variatie om regelmatig terug te keren naar deze attractie. Dat is jammer!

Cijfer: 6

Wii-U-Nintendo-Land-Donkey-Kongs-Crash-Course-ScreenshotDonkey Kong’s Crash Course
Dit is een verslavende attractie. Begeleidt door een zeer herkenbaar deuntje uit de wereld van Donkey Kong wordt je op pad gestuurd om alle bananen te verzamelen. Dit zou een stuk makkelijker zijn als de persoonlijke Mii-personage over benen zou beschikken, want de personage beweegt zich voor met wieltjes.

Met behulp van zwaartekracht kan de personage zich verplaatsen. Om de zwaartekracht te beïnvloeden is het de bedoeling dat je de GamePad kantelt, maar doe je dit te enthousiast dan is de kans groot dat de Mii-personage het niet overleefd. Gecontroleerd te werk gaan is een must! Maar makkelijk is dit zeker niet, want het parcours kent diverse hindernissen. De hindernissen zorgen voor een uitdagende attractie, welke verslavend werkt. Echt een succes!

Cijfer: 8

Nintendo-Land-captain-falconCaptain Falcon’s Twister Race
De laatste attractie is Captain Falcon’s Twister Race. Deze is sterk gebaseerd op de vele F-Zero delen, maar zou oorspronkelijk een Star Fox attractie gaan worden. De ontwikkelaars hebben uiteindelijk toch voor een F-Zero attractie gekozen en dat heeft voor leuke mogelijkheden gezorgd.

De GamePad dient verticaal te worden vastgehouden. Door de GamePad naar links en rechts te bewegen wordt het schip van je Mii-personage naar de gewenste kant bestuurd. Per ronde zal het schip gaan versnellen en zal de moeilijkheidsgraad omhoog gaan. Captain Falcon’s Twister Race gaat eigenlijk om de reflexen van de speler. Als de speler slechte reflexen kent, dan zal de speler de nodige frustraties gaan ervaren, maar een voordeel is dat de banen elke keer hetzelfde zullen zijn. Op deze wijze kan je de banen leren kennen en daarop inspelen. Al met al een noemenswaardige attractie!

Cijfer: 7

nland01-46390194570470960624950326189707Uitdagend
De attracties in Nintendo Land worden uitgelegd door Monita, een robot. Deze legt de regels van de desbetreffende attractie uit, maar wordt al snel irritant door de zeer flauwe humor en de frequentie van haar aanwezigheid. Gelukkig neemt dit af later in het spel.

De attracties ogen simplistisch en alles behalve uitdagend, maar wie de bovenstaande kopjes heeft gelezen weet al dat Nintendo Land meer uitdaging biedt dan menig ander game. Het vereist vaardigheden, geduld, tijd en doorzettingsvermogen om alle attracties volledig rond te spelen. Dit is niet voor iedereen weggelegd, want het kan soms frustreren als het na een flink aantal keer niet lukt om een level te behalen.

Er zijn in totaal 80 stempels, verdeeld over de twaalf attracties, te verzamelen. Tussen het spelen door kan je beloond worden met een stempel. Deze kan je verdienen door een bijzondere vaardigheid uit te oefenen. Denk aan het behalen van een level zonder één keer geraakt te worden. Het is dus alles behalve makkelijk om een stempel te behalen. Ondanks dat Nintendo Land zeer uitdagend kan zijn, is de game speelbaar voor zowel jong als oud.

2412014-nintendoland_scene_4_1Content
Naast het behalen van stempels is het ook mogelijk om het park te versieren met herkenbare Nintendo-items en -figuren. Denk aan een Bulborb uit Pikmin of aan Ganon uit the Legend of Zelda. Door een simpele aanraking door de Mii-personage of door middel van de touchscreen bewegen de figuren en maken ze een geluid. Zo lijkt het net alsof je door een echt pretpark aan het wandelen bent.

De items en figuren kan je verzamelen door de speelmunten in een grote slotmachine te gebruiken. De speelmunten kan je verdienen door een willekeurige attractie te spelen. Door de munten in slotmachine te duwen, kom je terecht in een minigame. De munten kan je laten vallen en moeten terecht komen in een houdertje. Als dit succesvol gebeurd, dan speel je een item of figuur vrij. Er zijn in totaal 200 items te verzamelen.

nintendoland_hubOnline
Nintendo Land ondersteunt het Nintendo Netwerk op een minimale wijze. Mocht je hopen dat Nintendo Land ook online speelbaar is, dan kom je van een koude kermis thuis. Het is niet mogelijk om het online tegen elkaar op te nemen.

Wat is wel mogelijk? De ondersteuning van het Nintendo Netwerk krijgt vorm door Mii-personages die jouw park bezoeken. Door de Mii-personage aan te raken krijg je de statistieken van de speler te zien. Je kan zien hoeveel stempels en items de speler verzameld heeft en biedt tevens de mogelijkheid om zijn Miiverse-pagina te bezoeken. Dit voelt anno 2014 zeer beperkt aan en zal voor de eenzame gamer een reden zijn om Nintendo Land links te laten liggen. En dat terwijl Nintendo Land een geweldige titel is!

De kritiek die Nintendo Land tijdens de E3 van 2012 te verduren kreeg is onterecht. Nintendo Land oogt verfrissend, ziet er strak uit en is een guilty pleasure voor fans van Nintendo. De subtiele en minder subtiele verwijzingen naar de franchises van Nintendo tovert bij iedereen een lach op zijn gezicht. Voor de eenzame gamer kent het aanbod een beperking en kan door de afwezigheid van een goed online ondersteuning een reden zijn om Nintendo  Land in de winkelschappen te laten hangen.

Als het op het gebruik van de GamePad neer zou komen is er tot op heden geen game die Nintendo Land overtreft. Nintendo Land benut de GamePad op bijna alle mogelijke manieren, zonder dat deze overbodig of te gemaakt zal voelen. Alleen daarom al zou iedereen die in bezit is van een Wii U de partytitel in huis moeten halen!

+ Nintendo Land is in dienst van de GamePad
+ Grafisch een pareltje
– Ondersteuning online is zeer minimaal