Wii U Review: LEGO City Undercover

Dit keer geen Batman, Harry Potter of Indiana Jones, maar een game van LEGO’s eigen bodem. De game zou de beste Wii U game sinds haar launch moeten worden. Is het Traveler’s Tales gelukt om dit waar te maken, of valt hun plannetje uit elkaar in duizend LEGO-steentjes?

LEGO City Undercover volgt het verhaal van Chase McCain, een agent van de LEGO City Politie die undercover moet gaan om Rex Fury terug in de cel te gooien en de misdaadgolf in LEGO City te stoppen. Daarvoor moet Chase door het immens LEGO City reizen en allerlei missies volbrengen om deze bandiet terug naar Albatroseiland te brengen. De game zou gezien kunnen worden als een milde en humoristische GTA. Je reist door een zeer grote stad, pikt auto’s van ontschuldige voorbijgangers en vernielt alles op je pad.

Wat maakt deze game anders dan de andere LEGO games? De game gebruikt eigen personages en een compleet eigen verhaal, gebaseerd op al je favoriete crime-series. De game barst van referenties naar bekende films en personen. Je zult zelfs een paar Mario referenties tegenkomen tijdens het spelen. Alle tekst is ingesproken, dus je zit niet uren te lezen, maar je kan rustig luisteren naar de personages die op zeer humoristische manier met elkaar communiseren. De game is een groot feest, op een paar hele flauwe grappen na dan.

Je doel: het stoppen van de misdaadgolf en het vangen van Rex Fury. Hoe? Ga undercover in LEGO City, een stad gebaseerd op NYC en San Franscisco, en infiltreer in de bekendtse boevenbendes om dichter bij Rex te komen. In de game kun je tal van vermommingen vrijspelen zoals een dief, een boer of zelfs een astronaut. Gebruik de speciale vaardigheden van je vermommingen om puzzels te kraken en geheimen te ontdekken, want die zijn er in overvloed. Honderdtien verschillende voertuigen en meer dan tweehonderd personages om vrij te spelen, dus daar ben je wel even zoet mee.

000400motorbikejpg-8434d6_640w

Laten we de graphics eens onder de loep nemen. De game ziet er erg goed uit met de HD-graphics van de Wii U. Soms wel wat lacks qua framerate, maar dat is te overzien. De LEGO Minifigs zijn ook erg leuk gemaakt, allemaal met eigen kenmerken qua uiterlijk en persoonlijkheid. De omgeving is ook prachtig gemaakt. Elk deel van de stad is anders, waardoor je wel een paar uur bezig bent, wil je alles gezien hebben.

Maar er zit ook een schaduwkant aan dit zonnige spel… De laadtijden zijn ontzettend lang. Vooral als je van een bepaald gebied terug moet naar LEGO City, dan zit je zeker anderhalf á twee minuten te wachten. Voordeel is wel dat er geen laadtijden ín de stad zelf zijn. Daar kun je olijk vrolijk met een bus voetgangers omver knallen, zonder uiteindelijk een laadscherm te krijgen.

wiiulegocu011702jpg-9b9a98_640w

Dan nu het geluid in het spel. De muziek past zich goed aan bij de omgeving. In het centrum hoor je duidelijk het verkeer en mensen praten, tijdens achtervolgingen krijg je spannende muziek te horen en de intro wordt opgevuld door Katrina and the Waves met Walking on Sunshine. De stemmen van de personages zijn ook erg goed gekozen. De game is ook Nederlandstalig en alles accenten en dialecten uit ons kikkerlandje komen voorbij. Erg grappig om de LEGO figuren met een zwaar Twents, Limburgs of Haags accent te horen praten met elkaar.

Dus om alles even samen te vatten: LEGO City Undercover is de beste LEGO-game tot nog toe. Het heeft veel humor en mooie graphics, maar heeft ook lange laadtijden en het spel is aan de makkelijke kant qua missies. Wel zal er veel tijd nodig zijn om de game volledig uit te spelen.

– Makkelijke missies
– L:ange laadtijden

+ Veel humor