3DS Review: SteamWorld Dig

SteamWorld Dig is een 3DS titel die beschikbaar is als downloadtitel in de eShop. Hier de review waarin we gaan kijken of de game zijn €8,99 waard is.

SteamWorld Dig is een 3D-platform mining game met het Robotje Rusty in de hoofdrol. De met stoom aangedreven robots heersen over de wereld want de mensen, ja ehh… die hebben zichzelf een lange tijd geleden opgeblazen. Rusty wekt tijdens het graven het oude kwaad op. Door middel van het graven en het verslaan van vijanden probeert Rusty het kwaad te verslaan!

steamworld dig

De besturing van de game is in feite heel simpel, je maakt gebruik van het D-pad om te lopen, en de ABXY-knoppen om bepaalde handelingen uit te voeren. De bedoeling is om zo ver mogelijk naar beneden te graven waar de ‘eindbaas’ zich bevind. Maar voordat je zo diep kan graven kun je het beste eerst een aantal upgrades uitvoeren, dit kan bij de bewoners van het dorpje genaamd Tumbleton waar het verhaal zich afspeelt, in het begin zijn alleen ‘Dorothy’ en haar vader ‘Cranky’ aanwezig. Dorothy koopt al jouw edelstenen in die je tijdens het graven meeneemt en Cranky helpt jouw upgrades uit te voeren zoals bijvoorbeeld een grotere watertank of een schild waardoor je minder snel doodgaat. Ook kun je items bij deze oude robot kopen  zoals dynamiet of een grotere tas waarmee je meer edelstenen kan vervoeren. Wanneer je een bepaalde waarde aan edelstenen hebt verkocht zal je level omhoog gaan en komen er meerdere upgrades beschikbaar. Ook komen er meer robots naar het dorpje zoals Biff en Dandy welke jouw  nog meer zullen upgraden om zo dieper te kunnen graven en zo het kwaad te kunnen verslaan. Water, het magische woord, water heb je nodig om de meeste handelingen uit te voeren, je bent tenslotte een stoomrobot. Hoe groter de watertank, hoe meer water je mee kunt nemen op de reis naar beneden. Onderweg zul je ook plekken met water tegenkomen om je bij te vullen. Wanneer je water op is moet je verder graven met de primitieve pikhouweel. Deze is veel minder efficiënt dan de automatische drill en de handschoen waarmee je de gesteentes weg mept.

Graphics

De graphics in dit spel zijn prima, het 3D-effect bestaat uit lagen net zoals  bij Paper Mario, wat resulteert in een interessante stijl welke fijn is om te zien. Ondergronds is het 3D-effect verwaarloosbaar, alleen de achtergrond is iets dieper dan de voorgrond en that’s it. Het is daarom aan te raden om ondergronds gewoon het 3D uit te zetten, waardoor de accu iets langer mee gaat. Verder is het beeld lekker scherp wat ook geen overbodige luxe is en zien de robots er gedetailleerd uit waardoor ze net iets levendiger overkomen.

Geluid

Over het geluid valt weinig te zeggen, de muziek is heel erg simpel, maar ook heel passend. De geluidseffecten zijn ook prima, bij het zwaaien van je pikhouweel hoor je ook een mooi ‘zwaaigeluidje’ net als bij alle andere voorwerpen en handelingen. Het geluid is kort gezegd niet gek indrukwekkend, maar ook  niet slecht of zo.

De duur van het spel

Ja, hier een minpuntje, het spel is binnen vier uur uit te spelen (hierbij moet ik toegeven dat ik niet alle extra upgrades heb uitgevoerd). De ontwikkelaar geeft aan dat de testers er 12 uur over gedaan hebben en dat ze het spel hebben ontwikkeld voor speedruns en sequence breaking waardoor je het spel steeds sneller leert uitspelen. Nadat je jezelf een weg naar beneden hebt gehakt versla je een eindbaas en ben je klaar. Liever had ik nog een ‘challenge mode’ of een ‘hard mode’ gezien, of iets in die richting. Ook was het wel leuk geweest als je gewoon nog dieper kon graven voor de lol, of voor het verzamelen van de zeldzame edelstenen. Het spel was ook tamelijk makkelijk waardoor ik nog niet eens alle inwoners van het dorp had vrijgespeeld.

Van links naar rechts: Cranky, Dorothy, Dandy, Lola, Biff, Rusty en daarnaast drie soorten vijanden.

Ten slotte

De hierboven genoemde minpunten brengen mij tot de conclusie dat dit spel iets te duur is maar toch een 8 waard is. Als ik dit spel een prijs mocht geven had ik hem toch voor €4,99 verkocht omdat ik de speeltijd echt te kort vind, toch raad ik het de ‘platformgamer’ aan deze titel aan te schaffen omdat het wel een hele originele game is met mooie graphics, goed geluid en een leuke gameplay.

-Kort verhaal
-Aan de dure kant

-Mooie stijl graphics