Weerwolven van Wakkerdam – Algemene informatie topic

Home Forum Hét DN Café Forumspellen Weerwolven van Wakkerdam – Algemene informatie topic

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  max 2 jaren geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #93950

    Kevin de Bruin
    Bijdrager

    Scroll omlaag voor de spelregels!

    DE ROLLEN

    Beste spelers van Weerwolven van Wakkerdam. Het spel wordt steeds populairder op het forum. We hebben al enige potjes gespeeld en tot nu gaat het erg goed. Daarom heb ik besloten om even een topic aan te maken voor de toekomstige hosts. In dit topic kan men alle rollen die in de loop van vorige potjes zijn gebruikt eens inzien, om zelf een selectie samen te stellen.

    Bij de rollen staat ook vermeld wanneer een actie plaatsvind. Scroll omlaag voor meer informatie over de volgorde van gebeurtenissen!

    Tevens, de meeste gewenste verhouding voor de rollen is 3/8 – 3/8 – 2/8 bij 8 spelers.
    Respectievelijk burgers, speciale rollen, wolven.
    Bij wijze van een experiment mag dit wat veranderd worden als er nieuwe rollen worden uitgeprobeerd.

    De slechte rollen
    Weerwolf (Actie tijdens de lunch)
    De weerwolven mogen iemand aanwijzen om te doden. Zij doen dit natuurlijk in volledige stilte zodat niemand hen kan identificeren. Onderling kunnen zij per PM overleggen wie ze als slachtoffer aanwijzen. Dit moeten zij doorgeven middels een PM aan de host binnen de door de host aangegeven tijd. Elke ronde, behalve de burgemeesterronde, maken zij een lunchslachtoffer

    De Grote Boze Wolf (Actie tijdens de lunch)
    Naast het slachtoffer dat de wolven als groep maken, kan de grote boze wolf nog eenmalig naast de normale lunch in het spel zonder overleg met zijn mede wolven (al is dit toch handig om te overleggen) een dorpeling verslinden. Hij verslind een dorpeling door de host een PM te sturen, binnen dezelfde deadline als alle andere wolven hebben gekregen, Zodra een van zijn medewolven gedood wordt, verliest hij zijn kracht. Als de genezer de gekozen dorpeling beschermt, valt er geen tweede lunch die ronde én verliest de Grote Boze Wolf zijn krachten.

    De Kleine Wolf (Voorbereidingsronde)
    Aan het begin van het spel kiest de kleine Wolf zelf een andere speler die de rest van het spel als zijn voorbeeld zal dienen. Als zijn voorbeeld sterft, zal de kleine wolf ook sterven. De persoon die het voorbeeld is van de wolf, word hier door de host niet over ingelicht.

    Welp (1x)
    De welp is een onvolgroeide weerwolf. Hij weet niet wie zijn mede weerwolven zijn, en kan dus ook niet met deze weerwolven afspreken wie de lunch wordt. Daarentegen kan hij wel in zijn eentje lunchen. De welp moet hiervoor wel de rol van de persoon weten die hij wil lunchen. Stel hij wil Pietje lunchen en pietje is burger, dan zal de welp de host een PM moeten sturen waarin hij verteld Pietje te willen lunchen, en waarin hij goed raad dat Pietje burger is. Als de welp een foutieve rol doorgeeft krijgt de persoon die de welp wilde lunchen te horen dat de welp hem wilde lunchen, maar dat dit is mislukt. De welp volgroeid naar een echte weerwolf in de derde nacht.

    De Vega-wolf (Actie tijdens de lunch)
    Om deze rol te kunnen spelen moet de rol groenteboer ook in het spel voorkomen. Tip: stop ‘m niet in een spel met 8 spelers.

    Deze wolf lust geen mensenvlees. Hij eet het dan ook alleen als hij echt geen ander voedsel kan vinden. Gelukkig voor deze Vega-wolf is er dan ook een groenteboer waar hij elk nacht de groenten van het land kan jatten. Althans, zolang de boer leeft natuurlijk. Als de boer namelijk sterft is zijn alternatieve voedsel op, en wordt hij verplicht mensen te lunchen. In dat geval zal hij eenmalig een extra slachtoffer mogen maken in een ronde naar keuze (zolang hij leeft, de lunch treed in werking na de normale lunch), om zijn dorst en honger te kunnen lessen. Daarna is hij zo ziek van dat walgelijke mensenvlees dat de Vega Wolf, met heel veel moeite en braakneigingen, alleen nog deel kan nemen aan de normale lunch.

    Blijft de Vega-wolf als enige wolf over, dan kan hij niet lunchen tot de groenteboer is gedood. De lunch wordt dan telkens uitgesteld. Is de groenteboer dood, dan luncht de overgebleven wolf weer, ook al vind hij het vlees walgelijk en moet hij kokhalzen… Hij moet immers iets eten.

    De goede rollen
    Burgers
    Burgers hebben geen speciale krachten. Zij mogen wel uiteraard mee discussiëren en bepalen (stemmen) wie er op de brandstapel wordt gegooid (lynch). Stemmen de burgers verkeerd, dan sterft een onschuldige. Burgers proberen uiteraard de weerwolven te doden.

    Ziener
    (Nacht)
    De ziener mag elke ronde de rol van een andere speler inzien. Dit doet hij middels een PM, door een naam door te geven aan de host. De host zal dan per PM de rol van de rol van die desbetreffende speler doorgeven aan de ziener. De ziener wordt tot de burgers gerekend.

    Ziener X(1x) (Nacht)
    Ziener X is een ziener. Dit houdt in dat Ziener X elke dag 1 naam per PM mag insturen naar de host om iemand te bekijken. Daarentegen krijgt Ziener X niet te horen wat de rol is van de persoon die hij inziet. Hij krijgt alleen te horen tot welke alliantie deze persoon hoort.

    De Dorpsgek (Nacht)
    Inderdaad, dit potje is er geen ziener. De dorpsgek is namelijk vergelijkbaar met de ziener, maar ook weer niet. Het gaat hier om een gek die links en onder en boven en rechts door elkaar haalt. Deuren zijn voor hem schakelaren, en schakelaren voor hem deuren. En hij is zo gek als een schakelaar! Althans voor hemzelf dan! De dorpsgek heeft, net zoals de ziener, de gave om de rol van iemand te zien. Hij kan er van drie mensen de rollen in een keer opvragen. Helaas is hij nogal warrig en krijgt hij ze in willekeurige volgorde teruggestuurd. De dorpsgek mag dit maar één keer in het spel doen. Tevens heeft de Dorpsgek nog een anders handicap: hij ziet niet precies de rol. Zo zal hij alleen maar inzien of een rol ‘goed’ of ‘slecht’ is. Tevens ziet hij de heks hoe dan ook als slecht aan, ook al is dat dus totaal onterecht.

    Heks (Nacht)
    De heks heeft twee drankjes: een levenselixer en een dodelijk gif. Met het levenselixer kan ze iemand die gedood is in de vorige ronde terug tot leven brengen. Met het dodelijk vergif kan de heks zelf iemand vermoorden. De heks mag de drankjes ook op zichzelf gebruiken. Let op: de heks mag beide drankjes gebruiken, ook in dezelfde ronde! Ze hoeft dit uiteraard niet te doen. Als de heks één van de twee drankjes wilt gebruiken, mag ze dit middels een PM aan de host doorgeven. M.a.w.: het is dus de levenselixer OF het dodelijk gif. Niet beiden! Indien de heks op de brandstapel wordt gegooid (eruit gestemd) of wordt vermoord door de weerwolven, en zij diezelfde ronde een drankje heeft ingezet, hebben deze drankjes geen werking. M.a.w: brandstapel en lunch en rollen die eerder hun actie doorgaven aan de host voor de drankjes van de heks.

    Heks X (Nacht)
    De heks heeft twee drankjes: een levenselixer en een dodelijk gif. Met het levenselixer kan ze iemand die gedood is in de vorige ronde terug tot leven brengen. Met het dodelijk vergif kan de heks zelf iemand vermoorden. De heks mag de drankjes ook op zichzelf gebruiken. Let op: de heks mag slechts één van deze twee drankjes eenmalig gebruiken. Ze hoeft dit uiteraard niet te doen. Als de heks één van de twee drankjes wilt gebruiken, mag ze dit middels een PM aan de host doorgeven. M.a.w.: het is dus de levenselixer OF het dodelijk gif. Niet beiden! Indien de heks op de brandstapel wordt gegooid (eruit gestemd) of wordt vermoord door de weerwolven, en zij diezelfde ronde een drankje heeft ingezet, hebben deze drankjes geen werking. M.a.w: brandstapel en lunch en rollen die eerder hun actie doorgaven aan de host voor de drankjes van de heks.

    Jager (Direct nadat hij wordt gedood)
    Deze speler kan zijn speciale kracht pas gebruiken bij zijn dood. Wanneer hij sterft kan hij een zelfgekozen speler mee het graf innemen. Bij het uitstoten van zijn laatste adem schiet hij die persoon ook dood.

    Beul (1x) (Dag)
    De beul kan één keer een speler vermoorden. Dit doet hij openbaar. Om een speler te vermoorden maakt de beul een bericht aan in het discussietopic met daarin de naam van de persoon die hij wil omleggen dikgedrukt. Ook stuurt hij de host even een PM ter bevestiging. het spel ligt stil tot de host heeft bevestigd of de persoon daadwerkelijk dood is, en wat de persoon zijn rol is.
    Let op! De beul heeft één beperking. Als hij Ijzeren Heun beult, zal hij zelf sterven en blijft de ander leven.

    Genezer (Actie tijdens de lunch)
    De Genezer mag elke ronde iemand beschermen tegen de weerwolven. De genezer geeft dus in de ronde per PM aan de host door wie hij wilt beschermen. De genezer mag ook zich zelf beschermen. Hij mag echter niet twee rondes achter elkaar dezelfde speler beschermen. Let op: de bescherming geldt alleen voor de aanval van de weerwolven (en dus niet voor de brandstapel).
    De genezer wordt tot de burgers gerekend!

    Cupido (Voorbereidingsronde)
    Zie voor deze rol ook de rol Geliefden.

    Cupido moet in de voorbereidingsronde (dus voordat de stemronde voor BM eindigt om 0:00) twee spelers beschieten met de liefdespijl. Deze twee spelers zijn nu geliefden van elkaar. Als één van de twee geliefdes sterft, dan sterft de andere geliefde automatisch ook van liefdesverdriet.
    Cupido mag ook zichzelf koppelen aan een ander. Zodra hij twee spelers aan elkaar heeft gekoppeld (middels een PM aan de host) vervalt zijn of haar kracht.

    Groenteboer (Bij het afsluiten van de ronde)
    Om deze rol te kunnen spelen moet de rol Vega-Wolf ook in het spel voorkomen. Tip: stop ‘m niet in een spel met 8 spelers.
    Jij bent een simpele en ondergewaardeerde groenteboer. De Groenteboer verbouwd groenten. Dat is mooi, want door de groenten kan elke nacht de Vega-wolf lunchen, en zolang de Vega-wolf dat kan, kan hij zijn krachten niet gebruiken. Zolang de Vega-Wolf leeft kan de groenteboer echter zelf niet eten. Zijn portie moet die afstaan! Het nadeel van de groenteboer is dat hij zolang de Vega-wolf leeft zelf geen eten heeft. Na 2 ronden zal hij dan ook omkomen van de honger. Wordt de Vega-wolf vermoord voor het starten van ronde 3, dan zal de groenteboer blijven leven.
    Ronde 0: Burgermeester kiezen
    Ronde 1: Eerste slachtoffer lynch en dan lunch.
    Ronde 2: Tweede slachtoffer lynch en dan lunch
    Ronde 3: Leeft de Vega-wolf nog, dan sterf je van de honger.
    Mocht de Groenteboer sterven, en herleven, dan begint de telling opnieuw.

    Valse Engel (Actie tijdens de lunch)
    De Valse Engel mag elke ronde over iemand waken tijdens de wolvenlunch. De Valse Engel geeft in de loop van de ronde per PM aan de host door over wie hij wil waken. De Valse Engel is een soort van tweede genezer, maar mag niet over zichzelf waken. De Valse Engel aast namelijk op de rol van het desbetreffende lunchsslachtoffer, en zal de desbetreffende persoon niet in leven houden, maar juist zijn rol overnemen. Niemand zal weten, behalve de Valse Engel zelf, dat de Valse Engel de rol heeft overgenomen. De Valse Engel mag niet twee nachten achtereen over dezelfde persoon waken. Mocht de Valse Engel een rol overnemen met krachten, dan mag de Valse Engel de krachten alleen gebruiken als de vorige eigenaar van de rol deze nog niet heeft gebruikt. Als de Valse Engel een weerwolf wordt, dan verandert hij van alliantie. Hij krijgt dan te horen wie de wolven zijn.

    Extra rollen – rollen die je bovenop je normale rol krijgt.

    Burgemeester A (BM)
    Deze wordt in de voorbereiding bepaald (zie spelverloop). Alle spelers krijgen de mogelijkheid om in een speciaal daarvoor bestemde ronde, welke even ronde 0 wordt genoemd, een DIKGEDRUKTE stem uit te brengen op de in hun ogen beste kandidaat. De persoon met de meeste stemmen wordt uiteindelijk burgermeester. Bij gelijkspel wordt de laatste stem weggehaald, tot er een uitslag is.
    De kracht van de BM is dat hij de knoop mag doorhakken zodra twee spelers een gelijk aantal stemmen tegen zich heeft gekregen.
    Als de burgemeester vermoord wordt, kan hij, terwijl hij zijn laatste ademtocht uitblaast, nog een opvolger benoemen.

    Burgemeester B (BM)
    Deze wordt in de voorbereiding bepaald (zie spelverloop). Alle spelers mogen in de voorbereiding een speech schrijven en stemmen op een speech. Je mag ook stemmen op je eigen speech! Bij gelijkspel wordt de laatste stem weggehaald, tot er een uitslag is.
    De kracht van de BM is dat hij de knoop mag doorhakken zodra twee spelers een gelijk aantal stemmen tegen zich heeft gekregen.
    Als de burgemeester vermoord wordt, kan hij, terwijl hij zijn laatste ademtocht uitblaast, nog een opvolger benoemen.

    Geliefden
    Er zijn, mits Cupido in het spel zit, altijd twee geliefden. Dit is – net als de BMrol – een extra rol bovenop je bestaande rol. Als Cupido jou heeft gekoppeld, dan krijg je dat te horen van de host. Je mag dit niet vertellen aan de andere spelers!
    Het doel van de geliefden is weer een verhaal apart. Zij kunnen immers alleen winnen door samen te overleven. Indien beide geliefden een goedje zijn (burger, heks, ziener, genezer, cupido) winnen zij ook zodra de goedjes overblijven (weerwolven worden uitgeschakeld). Zodra één van hen een goedje is en de ander geen goedje is (weerwolf dus), dan kunnen zij alleen nog winnen door met z’n tweeën over te blijven. M.a.w.: zodra geliefde 1 wolf is en geliefde 2 burger (hetzij burger, heks, ziener, genezer of cupido), dan moeten zij alle andere spelers proberen uit te schakelen.
    Anders dan de BM-rol zijn geliefden wel geheim. Zij weten natuurlijk wel van elkaar dat zij geliefden zijn, maar mogen dit niet kenbaar maken aan de rest. Alleen cupido weet wie de geliefden zijn. Geliefden mogen net al de weerwolven met elkaar PM’en. Alle andere spelers (M.u.v. de wolven) mogen dus NIET PM’en! Geliefden mogen elkaar vertellen (via PM) welke rol ze hebben.

    #94146

    Kevin de Bruin
    Bijdrager

    DE SPELREGELS

    Ieder potje kent natuurlijk zijn eigen spelregels, maar hier zetten we toch even de basisspelregels van het spel neer. De host mag, mits hij dit duidelijk in zijn topic aangeeft, afwijken van de algemene spelregels.

    Spelverloop
    – De volgorde van gebeurtenisen is standaard: lynch/brandstapel, lunch, speciale rollen.
    – Eventueel kan de host een lijstje bijhouden in welke volgorde alles gebeurd. Alles voor de duidelijkheid!

    Het delen van Informatie

    – Als je in het spel dood bent, dan mag je geen informatie meer delen met betrekking tot het spel. Nergens.
    – In principe is het, tenzij de spelleider anders zegt, verboden om een rol te claimen. Claimen betekent je rol vertellen of direct suggereren dat je een bepaalde rol hebt.
    – Het is verboden om contact te hebben met andere spelers buiten het speltopic om (contact tussen wolven, geliefden etc. onderling valt niet onder netwerken) over de inhoud van Wvw. Dit om informatie voor iedereen toegankelijk te houden. Sommige hosts kunnen dit toestaan, al is het in principe meestal niet gewenst.
    – De host heeft meestal wel contact met spelers om ze zo nu en dan eens te herinneren dat ze nog moeten stemmen, of om rollen of onderdelen van het spel uit te leggen die vooralsnog onder spelers onduidelijk zijn.
    – Hosts kunnen het toelaten om spelers die stierven een afscheidsbrief te laten schrijven. In deze afscheidsbrief mag nooit informatie worden gedeeld. De host moet aangegeven of een speler nog mag reageren na zijn dood.
    – In sommige potjes is het toegestaan om te hinten, sommige niet. De ziener mag alleen hinten wat hij zag, zolang de host heeft gezegd dat hinten dat potje is toegstaan. De host zal nooit hints verstoppen in zijn posts, dit om hem onpartijdig te houden.
    -Berichten mogen niet worden ge-edit! Hiermee kan je namelijk je eigen sporen verwijderen. Dit betekent dus dat je gewoon goed moet nadenken voordat je iets post. Het is geen probleem om twee posts achter elkaar te plaatsen; de host zal deze eventueel dan samenvoegen.
    – Het is verboden om de rol van anderen te verraden. De ziener mag dus ook niets verraden. Alleen hinten, als de host dit goedkeurd.


    Stemmen

    – Een stem moet altijd dikgedrukt worden uitgebracht, anders word hij niet meegetelt.
    -Als je tijdens een stemronde vergeet om te stemmen, dan stem je op jezelf om aangewezen te worden als kandidaat voor de brandstapel. Dit om het spel levendig te houden.
    -Bij gelijk spel bij het kiezen van de BM wordt telkens laatste stem ongeldig verklaard tot er een uitslag volgt.

    -Indien je een van bovenstaande regels overtreed dan zal je stemrecht voor die desbetreffende ronde worden afgepakt. Je stem telt dan niet meer mee. Overtreed je nog een keer een regel dan pleeg je zelfmoord.

    Hosts kunnen het volgende lijstje gebruiken voor de duidelijkheid. Die hieronder is als voorbeeld al ingevuld.
    Aantal spelers: 8-12
    Claimen: Nee.
    Netwerken: Nee.
    Hints: Ja.
    Eindtijd stemmen: 0:00
    Begintijd stemmen: na een update van de host

    #94340

    Kevin de Bruin
    Bijdrager

    DE VOLGORDE VAN GEBEURTENISSEN

    Er is een vaste volgorde waarop gebeurtenissen zich voordoen.
    Al deze gebeurtenissen vinden plaats binnen een ronde waarvan de host aangeeft hoe lang deze duren.

    Dag:
    1. Lynch/brandstapel
    Nacht:
    2. Lunch

    Naast de normale gebeurtenissen zoals de lynch en de lunch zijn er ook andere gebeurtenissen.
    Zo kan de ziener bijvoorbeeld mensen inzien, of kan de heks haar drankje gebruiken.
    Bij de rol staat voortaan vermeld of de handeling in de dag of de nacht gebeurd.
    Vervolgens word er, tenzij anders vermeld, binnen de gegeven ronde gekeken naar wie zijn actie als eerste opstuurde.
    De handelingen worden dan afgerond in de volgorde dat men de host op de hoogte stelde van zijn actie.
    Uitzondering hierop is wanneer er expliciet wordt vermeld wanneer een rol aan de beurt is.

    Voorbeeld:
    In een spel zit een ziener, een genezer en een heks.
    PM 1 komt binnen om 12:01. Deze is van de heks.
    PM 2 komt binnen om 22:01. Deze is van de genezer.
    PM 3 komt binnen om 23:04. Deze is van de ziener.

    Dan is de volgorde:
    1. Lynch
    2. Lunch en genezer (de genezer is namelijk zo’n uitzonderingsgeval en is van kracht tijdens de lunch.)
    3. Heks.
    4. Ziener.

    #101578

    Kevin de Bruin
    Bijdrager

    Hall Of Fame
    Weerwolven van Wakkerdam #1.5 – Weerwolven wonnen
    Weerwolven van Wakkerdam #2 – Onbeslist
    Weerwolven van Wakkerdam #3 – Burgers wonnen
    Weerwolven van Wakkerdam #4 – Burgers wonnen
    Weerwolven van Wakkerdam #5 – Weerwolven wonnen
    Weerwolven van Wakkerdam #6 – Weerwolven wonnen
    weerwolven van Wakkerdam #7 – Burgers wonnen
    Weerwolven van Wakkerdam #8 – Burgers wonnen
    weerwolven van Wakkerdam #9 – Weerwolven wonnen
    Weerwolven van Wakkerdam #10 – Burgers wonnen (met 6/8 overlevenden)

    #112397

    Alfons
    Bijdrager

    Ik ga me vroeg of laat inschrijven op een speciaal weerwolven forum. Maar ik vind nu al een ”goede” rol, die ik erg leuk vind. De kamahuki

    Kamahuki:

    De Kamahuki is een goede speler die denkt dat hij wolf is.
    De Kamahuki mag alleen claimen dat hij wolf is. Hij mag geen andere rollen claimen (dus ook niet claimen dat hij de Kamahuki is).
    Als de Kamahuki gelyncht wordt, winnen de wolven direct het spel.

    Naam: Kamahuki
    Alliantie: Goed
    Actie: geen speciale actie
    Kracht: geen speciale kracht
    Bijzonderheden: Mag alleen claimen dat hij wolf is. Hij is overigens niet verplicht te claimen. Als de Kamahuki op een andere manier sterft dan door de lynch, gebeurt er niets en gaat het spel gewoon verder.
    Aan zijn eventuele Geliefde mag de Kamahuki wel zijn echte rol vertellen.

    Of de stoorwolf

    Stoorwolf:

    De Stoorwolf is een weerwolf die de mogelijkheid heeft om het visioen van de ziener te verstoren. Afhankelijk van de spelopzet kan dit op verschillende manieren plaatsvinden.

    Naam: Stoorwolf
    Alliantie: Slecht
    Acties: Via PB doorgeven dat je het visioen wilt verstoren en hoe. Stemmen voor de lynch. Lunch medebepalen.
    Kracht: Visioen van de ziener verstoren.
    Bijzonderheden: Tips voor het gebruiken of spelen van de Stoorwolf vind je op het forum hier.

    Variant 1
    Acties: 1x in het spel gedurende de nacht mag de Stoorwolf het visioen van de Ziener verstoren. De Ziener ziet in die nacht áltijd de rol “Wolf”, ongeacht welke speler hij bekijkt.

    Variant 2
    Acties: 1x in het spel gedurende de nacht mag de Stoorwolf het visioen van de Ziener verstoren. De Stoorwolf mag de naam van een rol meesturen in zijn PB, ongeacht welke speler de Ziener bekijkt is het antwoord altijd de door de Stoorwolf ingestuurde rol.

    Variant 3
    Acties: 1x in het spel gedurende de nacht mag de Stoorwolf het visioen van de Ziener verstoren. Hij stuurt hiervoor de naam van een speler in. Ongeacht welke speler de Ziener bekijkt, krijgt hij altijd de rol van de door de Stoorwolf gekozen speler te zien.

    Zulke rollen vind ik veel leuker, eigenlijk.

    Old ladies die all the time. It's basically in their job description.

    #162484

    Alfons
    Bijdrager

    Hi, wanneer komt er weer een nieuw WvW hierzo? Heb het eigenlijk best gemist. :O

    Old ladies die all the time. It's basically in their job description.

    #162529

    max
    Bijdrager

    Lijkt mij ook leuk!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.