Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

3DS Review: Bravely Default

Bravely Default is nu al twee maanden uit in Europa. Wij hebben ondertussen tijd genoeg gehad om deze enorme game te testen. Wat wij van deze game vonden lees je in deze review.

Bravely Default is een klassieke JRPG, dit genre van games komen we steeds minder vaak tegen in Europa omdat de games niet heel goed verkopen. Een spel geïnspireerd door de bekende Final Fantasy games en gemaakt door Final Fantasy ontwikkelaars. Is het gelukt om van deze game een goed spel te maken of niet?
HNI_0051

Het Verhaal

Je begint het spel met het scannen van een AR kaart die met het spel geleverd wordt. Als de AR kaart wordt herkend zal één van de hoofdpersonages, Agnès in je kamer verschijnen en smeken om jouw hulp. Na dit gedeelte word je meteen stuk voor stuk voorgesteld aan de hoofdpersonages door middel van een aantal prachtige filmpjes met goede voice-overs.

Het verhaal zelf gaat over vier kristallen, de kristallen van wind, water, vuur en aarde. Deze kristallen worden beschermd door zogenoemde ”Vestals” en Agnès is de Vestal of Wind. Zij moet haar kristal beschermen met haar leven. Om de een of andere reden lukt het niet de kristallen te behoeden voor de duisternis; ze worden steeds zwakker. Zodra de kristallen zwakker worden zullen ook de desbetreffende elementen niet meer werken en verdwijnt bijvoorbeeld de wind. Daarnaast wordt het dorpje Norende volledig van de kaart geveegd. Agnès gaat op onderzoek uit en ontmoet de enige overlevende, Tiz. Samen gaan ze verder en al snel word je bijgestaan door de andere twee hoofdpersonages, Ringabel en Edea. Ringabel is een perverse jongen met geheugenverlies die elke kans aangrijpt om vrouwen te versieren en Edea is eigenlijk een vijand van Agnès, maar besluit haar te helpen.

Overwereld, kerkers en steden

Zoals met bijna elk spel heb je ook hier een ”overworld”. Deze wereld is redelijk simpel vormgegeven. Je loopt met je personage over een redelijk grote wereld naar verschillende steden, bossen, kerkers en noem het maar op. Belangrijke plekken kan je goed herkennen, omdat deze duidelijk worden weergegeven op je scherm. Als je met een hoofdmissie naar een bepaald punt moet gaan, zal de kaart op je touchscreen je wijzen naar de goede locatie door middel van een uitroepteken in een oranje tekstballon. Dit zal ook het geval zijn voor sidequests, maar dan zijn de uitroeptekens in het blauw weergegeven. Voor de echte avonturiers is deze optie ook uit te schakelen. Het design van de kerkers is redelijk simpel, maar dat neemt niet weg dat deze stuk voor stuk prachtig zijn uitgewerkt.

Bravely Default Daily Nintendo Screen 15

Speelduur

Origineel is Bravely Default in 2012 in Japan uitgekomen. De game die wij hier hebben is niet hetzelfde als het origineel. Square Enix heeft namelijk hier een geüpgradede versie uitgebracht van het spel. Deze geüpgradede versie zou meer content hebben en daarnaast een aantal verbeteringen waardoor het verhaal sneller te doorlopen is. In het origineel stond de speeltijd op ongeveer 70 uur en in de Europese versie zit je aan de 35 uur, als je redelijk snel speelt tenminste.

Moeilijkheidsgraad

Als je het spel begint heb je de keuze tussen easy, normal en hard als moeilijkheidsgraad. Normal is opzich voor iedereen wel te doen als je genoeg traint op monsters en hard is echt voor de uitdaging zoekers. Het fijne aan dit spel is, is dat je op elk gewenst moment deze moeilijkheidsgraad ook weer kan aanpassen. Naast de moeilijkheidsgraad kan je ook andere instellingen elk moment veranderen. Zo kan je kiezen in wat voor mate je monsters wilt tegen komen. Je kan zelfs zeggen dat je helemaal niks wilt tegenkomen en dat is zeer handig als je grote afstanden af moet leggen.

Brave, Default en Bravely Second

In je gevechten kan je natuurlijk elke keer als je aan de beurt bent één aanvalletje doen; dit heeft natuurlijk weinig zin en tegen sterke tegenstanders zal je dan ook snel KO zijn. Gelukkig is hier een oplossing voor. Je kan namelijk tot een maximum van vier keer per personage per ronde aanvallen. Elk personage van jou zal namelijk een bepaald aantal BP hebben. Als een gevecht begint zal je meestal op 0 BP staan, een enkele keer zal dit op 1 zijn. Als het jouw beurt is krijg je de optie om gewoon aan te vallen, een item te gebruiken, een ability te gebruiken of je kan natuurlijk Brave of Default gebruiken. Met Brave zal je tot een maximum van vier aanvallen achter elkaar een sterke aanval hebben, maar als je BP in de min komt zal je beurten moeten overslaan totdat je weer op 0 zit. Met Default zal je verdedigen. Als je verdedigt zal je minder schade oplopen door een aanval en kan je BP opsparen tot maximaal drie per personage.

Bravely Default Daily Nintendo Screen 2

Zie je echt geen uitweg meer? Dan kan je nog met start op elk gewenst moment Bravely Second activeren. Met Bravely Second zal je de tijd stoppen en kan je ook weer een maximaal van 4 aanvallen doen, alleen dit keer maar met één personage. Met Bravely Second gebruik je SP in plaats van BP. Dit had echt geweldig kunnen zijn als de manier om aan SP te komen niet zo enorm faalde. Om aan SP te komen moet je namelijk per SP je 3DS voor acht uur in de slaapmodus laten liggen met Bravely Default aan. Een andere manier is om SP drankjes te kopen, maar zoiets zou eigenlijk niet moeten bij zo’n spel.

Bravely Second in actie. De tijd staat stil en alleen jij beweegt.
Bravely Second in actie. De tijd staat stil en alleen jij beweegt.

Extra’s

Bravely Default maakt echt gebruik van alles wat de 3DS te bieden heeft. Van 3D functies tot AR en StreetPass. Zo zal je met AR markers verschillende cutscenes kunnen bekijken en zal StreetPass je helpen in een minigame met het opbouwen van het stadje van Tiz, Norende. De mensen die je ontmoet met Streetpass zullen namelijk toegevoegd worden aan het aantal mensen waarmee je het stadje zal op kunnen bouwen. Elk gebouwtje kan je namelijk upgraden naar een hoger level des te langer het duurt om te upgraden en des te meer mensen je nodig hebt om het sneller te laten gaan. Het opbouwen van Norende is compleet vrijwillig en is niet heel erg van belang voor het hoofdverhaal. Wel zal je naarmate je stad groter wordt betere items kunnen kopen van de handelaar, waarbij je ook je voortgang kan opslaan. Daarnaast kan je met nieuwe helpers ook een soort eindbazen binnenhalen in de stad, waartegen je dan weer kan vechten. Deze minigame is erg uitgebreid, het nadeel is dat ook deze minigame erg veel tijd vraagt van je 3DS in slaapmodus met Bravely Default aan, of gewoon enorm veel speeltijd.

Bravely Default Daily Nintendo Screen 16

Graphics en muziek

Grafisch gezien haalt deze game echt het uiterste uit de 3DS met de cutscenes. De rest van de game heeft een compleet andere artstijl dan de cutscenes en heeft ook wel weer wat bijzonders. Het lijkt namelijk dankzij de goede graphics dat je constant door een prachtig schilderij loopt. In een gevecht is ook elk personage, vijand en achtergrond prachtig uitgewerkt. Alleen de aanvallen zien er redelijk simpel uit, afgezien van de special moves.

Een screenshot van één van de intro cutscenes.
Een screenshot van één van de intro cutscenes.

 

Geluidtechnisch heeft deze game aardig wat simpele deuntjes, maar ook meerdere verschillende prachtige stukjes muziek. Naast de muziek maakt het spel enorm veel gebruik van voice-over. Deze voice-overs zijn van ongekende kwaliteit en worden bijna bij elk gesprek gebruikt. Vanwege de vele ingesproken teksten krijgen de meeste dialogen wat extra emotie. Square Enix heeft ons extra verwend door de gesproken taal in twee talen, Japans en Engels, beschikbaar te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=o3KZQCvzMew

Conclusie

Bravely Default is één van de beste games die er op de 3DS te vinden is en zeker weten de beste JRPG. Op grafisch niveau valt er echt niks op aan te merken. Brave en Default zorgen ervoor dat je goede controle krijgt over de battle en voegt hierdoor wat meer diepgang eraan toe. Daarnaast is de muziek ook super met geweldige voice-overs in zowel Japans als Engels. Helaas is Bravely Second een gefaalde optie door de lange tijd die de 3DS in slaapmodus moet staan. Hetzelfde geldt voor het opbouwen van Norende: als je weinig StreetPass ontvangt zal het enorm lang duren voordat de gebouwen geüpgraded zijn. Daarnaast zal ook je 3DS minimaal in slaapstand moeten staan met Bravely Default om deze upgrades te laten voltooien. Hopenlijk zullen deze kleine minpuntjes in het volgende spel in deze serie opgelost zijn. Ik kijk dan ook met smart uit naar Bravely Second.

– Bravely Second is slecht uitgewerkt
– Je 3DS moet uren in slaapstand staan of erg veel speeluren draaien.

+ Enorm uitgebreid spel
+ Grafisch een topper
+ Voice-overs zijn echt geweldig
+ Je hebt vele opties betreffende moeilijkheidsgraad

Cijfer: 9.5