Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Kunnen we de eerste WRC-titel op de Switch een succes noemen?

Kunnen we de eerste WRC-titel op de Switch een succes noemen?

De WRC-serie gaat inmiddels alweer wat jaartjes mee, maar tot nu toe verscheen de serie nooit op een Nintendo-console. WRC 8 brengt daar verandering in en dat zou, gezien het matige aanbod aan goede, realistische racers op de Switch, zomaar een fijne aanvulling kunnen zijn. Het is dan natuurlijk wel zo fijn als de Switch-versie daadwerkelijk goed is. Of dat zo is, lees je in deze review.

Heb je even?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik lichtelijk geïrriteerd begon aan het spelen van WRC 8. De grote boosdoener? Dat waren de laadtijden, die werkelijk waar zo lang duren dat dit op den duur de speelervaring kan gaan beïnvloeden. Natuurlijk neemt dit niet weg dat spel verder prima in elkaar kan zitten, daarom ging ik vrolijk verder met het uittesten van deze racer. En terwijl ik positief verrast werd door de vele speelmodi en opties in het menu, kwamen meerdere gebreken al snel aan het licht.

Grafische teleurstelling

De Nintendo Switch is op grafisch gebied bij lange na niet zo sterk als de concurrentie. Dat is niets nieuws en we weten dan ook dat multiplatform-titels er op de Nintendo Switch simpelweg wat minder mooi uitzien. WRC 8 spant hierin echter de kroon. Nu ik op Gamescom al aan de slag kon met de PlayStation 4-versie, viel direct op hoe enorm achteruit de graphics op de Nintendo Switch zijn gegaan. Auto’s ogen nog best mooi, maar de omgevingen stellen teleur. De parcoursen hebben gebrek aan detail en de matige textures zorgen voor een saaie en suffe uitstraling. Ook het snelheidsgevoel is aanzienlijk minder dan op de andere platformen en dat is jammer. Speel je het spel in handheld-stand? Maak dan je borst maar nat. Waar je op televisie merkt dat de graphics flink naar beneden zijn bijgesteld, krijg je in handheld-stijl ongeveer een PlayStation 2-ervaring voorgeschoteld. Zonde, want de Nintendo Switch kan meer dan dit. Daarnaast vallen in het algemeen slordigheden op zoals bosjes en planten aan de zijkant van de baan soms plots ‘verdwijnen’ als je ze aanraakt. Het maakt het totaalplaatje op visueel gebied een teleurstellende ervaring.

Niet alles is overigens een teleurstelling op audiovisueel gebied. De dynamische weerseffecten zijn een interessante toevoeging en de auto’s kennen een redelijk goed schademodel. Verwacht niet dat je de deuren van je auto afrijdt, maar schade is wel goed zichtbaar. Daarnaast is de game audio-technisch prima in orde. Auto’s klinken realistisch en de bijrijder geeft prima commentaar.

Veel spelmodi én toch ontbreekt er genoeg

Zoals ik eerder al aangaf, werd ik positief verrast door de hoeveelheid gamemodi. Zo kun je aan de slag in de carrièrestand, een seizoen spelen, losse races doen of deelnemen aan online uitdagingen. Van dit alles is de carrièrestand duidelijk het meest interessant. Naast het deelnemen aan races, speelt (crew)management hier een belangrijke rol. Om goed te kunnen presteren moet jouw team ten slotte ook goed in elkaar zitten. Zo heb je onder andere een technicus die je auto repareert, een meteoroloog, medisch personeel en een marketingmedewerker. Die zijn allemaal nodig voor goede prestaties, maar moeten ook weer worden betaald en dus is goed racen en geld verdienen, alsmede het binnenhalen van sponsoren, belangrijk. Daarnaast moet het moraal van je team goed in de gaten worden gehouden. Het managen van je team is op zich niet vernieuwend, maar kan wel een leuke variatie vormen. De interface is wel enigszins onduidelijk. Wil je liever alleen racen zonder al deze rompslomp? Dan kun je aan de slag met de seasonmodus.

Toch blijkt dat de Nintendo Switch-versie verschillende opties mist. Zo ontbreken split-screen multiplayer en de eSports-modus. Niet bepaald acceptabel wanneer je bedenkt dat de prijs gelijk is aan de uitgebreidere en beter draaiende versies op concurrerende platformen.

WRC 8 biedt enkele online opties, maar weet hier niet uit te blinken. Je kunt meedoen met kampioenschappen, verdeeld over een wekelijkse uitdagingen, ook al ontbreken de eSport-uitdagingen. Al met al is er in WRC 8 voldoende te doen, maar doet het spel niets dat we niet eerder hebben gezien.

Prima besturing

Een goede rally-game staat of valt met goede besturing, goed gevoel van snelheid en goede physics. Gelukkig heeft het spel in elk geval erg fijne besturing, waarbij goede balans is gevonden tussen realisme en plezier. Dat mag ook wel, de WRC is behoorlijk lastig en straft spelers af op kleine foutjes. De physics komen soms wat minder goed uit de verf. Denk aan het botsen tegen een paaltje. Je verwacht dan tot stilstand te komen maar ik lag vervolgens op mijn kop. Over het algemeen zijn de physics oké, maar hier en daar slaat de game de plank wel mis. Helaas is het snelheidsgevoel in de Switch-versie een behoorlijke teleurstelling. De game draait weliswaar stabiel rond de 30 frames per seconde en zonder haperingen, maar een écht gevoel van snelheid wordt niet behaald. Hieruit blijkt weer dat de Switch-versie op visueel gebied zwaar onderpresteert.

Conclusie

WRC 8 bleek onlangs een zeer leuke en goede rally-game te zijn, maar de Switch-versie pakt duidelijk minder goed uit. Zo ontbreken meerdere opties waaronder split-screen multiplayer, zijn de graphics aanzienlijk minder mooi en in handheld mode zelfs onacceptabel. WRC 8 is in docked-stand nog best acceptabel wanneer je de gebreken voor lief neemt, in handheld-modus heb je een bedroevende versie van WRC 8. Jammer, zeker gezien het prijskaartje welke gelijk is aan de concurrerende versies.

Eindcijfer: 6.2