Hmmm deze sprong ziet er gewaagd uit. Tijd om even een checkpoint neer te zetten voor het geval dat het mis gaat.
Ja dat lees je goed. In LOVE heb je namelijk zelf de keuze waar je een checkpoint neer zet. Ben je bang dat je een sprong niet haalt en daardoor een stuk terug moet? Zet dan simpelweg met één klik een checkpoint neer.
LOVE is een uitdagende platformgame in retrostijl. In LOVE verken je zestien levels als een klein simpel figuurtje. Naast deze zestien levels zijn er ook zeven remix levels en nog eens drie remix levels. Er zijn verschillende modi met elk hun eigen doelen. In totaal kan je in zes categorieën het spel spelen en ik belicht ze hieronder kort uit.
De zes modi
Er zijn zes verschillende speelstijlen. Elke speelstijl is weer anders de rest. Je hebt bijvoorbeeld de Arcade-modus. In deze stijl speel je het spel normaal. Je moet door zestien levels komen met oneindig checkpoints en 100 levens. Als deze 100 levens je afschrikt dan heb je nog altijd de Unlimited-modus. Deze is exact zoals de Arcade modus, maar hier heb je oneindig levens. Hiermee kan je goed beginnen. Het is in het begin nog even wennen aan de controls en zodra je een keer alle levels hebt gespeeld – en dus ook hun valkuilen weet – wordt het een stuk makkelijker.
In de Yolo-modus heb je maar één leven. Je kan dus ook geen checkpoint neerzetten, want een dood is immers game over. Een leuke en spannende ervaring voor gevorderde spelers. Tevens is er een Speedrun-modus waar je het natuurlijk zo snel mogelijk probeert. Tijdens mijn speedrun deed ik er 13 minuten en 36 seconden over. Deze zestien leveltjes zijn dus erg snel uit te spelen, maar de leuke designs maken dit weer goed. Je speeltijd is dus kort, maar speedrunners zullen wel langer genieten van het spel. Het is pure platforming, waardoor elke fout die je maakt door jezelf komt. Je kan jezelf de hele tijd blijven verbeteren. Naast de gave designs dient zo ook de prijs van het spel als goedmakertje van de korte speelduur. Voor ongeveer een drankje bij een restaurant, 2 euro 60, mag je trotse eigenaar zijn van LOVE.
De laatste twee verschillende opties zijn Remix en kuso. Als je voor de Remix gaat dan speel je zeven levels met 25 levens. Deze levels zijn een aangepaste versie van de bestaande levels. Deze optie is ook erg leuk, want elk levels heeft weer net andere platform-puzzeltjes dan het originele level. Heb je nog meer uitdaging nodig? Ga dan aan de slag met kuso. Deze drie levels komen uit het vervolg van LOVE, ookwel kuso. Je hebt vijftien kansen om er door heen te komen.
Audiovisueel
Op eerste gezicht lijkt het een erg simpel pixelig spel. Je hoofdpersonage bestaat uit nog niet eens uit twintig blokken en de eerste gebieden zijn vrij simpel gemaakt. Als je eenmaal bij level zes komt, dan merk je dat de designs al een stuk grootser zijn. Elk level is uniek en heeft zijn eigen valkuilen en mechanica. Alles voelt uniek aan: concepten worden vrijwel één keer gebruikt en daarna wordt er iets nieuws geïntroduceerd.
Als het aan de muziek ligt, scoort de game ook sterk. Goede, niet afleidende deuntjes klinken in je oren terwijl je lekker zit te springen om alles te ontwijken. LOVE heeft een prettige soundtrack die je niet gaat vervelen. Elk level heeft namelijk zijn eigen muziek, waardoor je niet lang hetzelfde deuntje hoort.
Conclusie
LOVE is een heerlijk game als je echt opzoek bent naar pure platforming. De levels zijn kort, maar er zijn zes speelbare modi. Speedrunners zullen wel even zoet zijn met deze goedkope titel. De leveldesigns beginnen simpel, maar worden al gauw steeds groter. De achtergrondmuziek is simpel en niet afleidend. Erg prettig om niet gestoord te worden met drukke beats terwijl je een gewaagde sprong probeert. LOVE biedt zijn eigen moeilijkheidsgraad: zelf je checkpoints neerzetten. Een concept dat glansrijk slaagt.
Leuke review, misschien ga ik deze game ook wel een keer proberen.
Ik snap dat er bewust voor deze stijl is gekozen maar ik snap niet dat deze game grafisch hoger scoort dan ff9. De graphics van ff9 zijn dan misschien wel gedateerd maar gedateerde graphics gebruiken in een nieuw spel maakt het niet mooier toch.
Ik denk niet dat je dit zo kunt vergelijken. Sowieso heeft elke reviewer een eigen mening natuurlijk maar daarnaast kost dit spel ook nog geen €3. Bij dit spel kan voor deze gekozen stijl alles wel optimaal zijn uitgewerkt. FF review niet gelezen maar opgepoetste ps1 game zal ongetwijfeld wat gedateerd ogen wat dan weer beter had kunnen worden aangepast of geupgrade etc.
Ik kan niet oordelen over de Final Fantasy 9 review, aangezien dat niet mijn review en oordeel is. Zoals Max al zegt, elke reviewer heeft zijn eigen mening. Als ik kijk naar de graphics en zeker als het in pixelstijl is, baseer ik mijn cijfer op een paar punten. Allereerst, hoeveel diepgang zit er in. In mijn review zeg ik “Als je eenmaal bij level zes komt, dan merk je dat de designs al een stuk grootser zijn.” de designs buiten je speelveld zijn niet leeg en ook niet simpel. In het elfde level bijvoorbeeld zit er super veel kunst buiten het speelveld.
Ander punt waarom het een 8 scoort: diversiteit. Ik quote uit mijn review “Elk level is uniek en heeft zijn eigen valkuilen en mechanica.”. Elk level heeft zijn eigen stijl, vergelijk de twee foto’s maar in deze review. Echt elk van deze 16 levels zijn stuk voor stuk anders en dat scoort zeker bij mij.
Ik hoop dat ik duidelijker heb gemaakt hoe ik aan dit cijfer kom. Als je toch nog vragen hebt, stel ze gerust.
Ja alles is duidelijk. Vroeg het me af.
Super cool deze retrostijl en terug mijn jeugd in hiermee!