Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Game Freak maakte zich zorgen over hoe goed de Switch zou verkopen

Uit een interview over Pokémon: Let's Go Pikachu en Eevee.

Uit een interview over Pokémon: Let’s Go Pikachu en Eevee.

Wat was de grootste zorg voor Game Freak tijdens het ontwikkelen van de Pokémon: Let’s Go games? Blijkbaar hoe goed de Switch zou verkopen. 

Ontwikkelaar Junichi Masuda werd geïnterviewd voor de Japanse strategische gids van het spel, welke later in het Engels werd uitgegeven. In dit interview legt Masuda uit dat het team aan de ontwikkeling van het spel begon, nog voor de Nintendo Switch te koop was. “We konden dus niet echt voorspellen of de console goed ging verkopen of niet. ” Het team was dan ook echt opgelucht om te zien dat de console zelfs records brak met de verkoop. 

Dit alles bleek uit de vraag naar wat het “keyword” was voor Pokémon: Let’s Go – , waarvan dus bleek dat er voor dit project geen keyword was. (Hieronder de Nederlandse vertaling van het interview.)

“We hebben altijd al een keyword gehad voor onze projecten, maar de waarheid is, dat we deze keer geen enkel definitief keyword hadden. In plaats daarvan hadden we het idee om een game te creëren die niet eng was en die iedereen samen kon spelen in de woonkamer. Dit omdat deze games zijn ontstaan uit het verlangen om de Pokémon serie te vernieuwen voor de nieuwe game console – Nintendo Switch – gebaseerd op de Game Boy titel Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition uit 1999. 

Als we simpelweg Pokémon Yellow naar de Switch zouden brengen zoals het was, zouden slechts een gelimiteerd aantal mensen geïnteresseerd zijn in de game. Om deze reden hebben we het hele Pokémon-catching mechanisme van Pokémon GO en de twee-speler Support Play toegevoegd, samen met zoveel mogelijk nieuwe manieren om te spelen die we aankonden.

De grootste zorg die we hadden tijdens de ontwikkeling van het spel, was hoe goed de Nintendo Switch zou verkopen. We waren namelijk al aan het werken aan software voor de hardware zelfs gereleased was. We konden dus niet echt voorspellen of de console goed ging verkopen of niet. Uiteraard waren we erg opgelucht om te zien dat de Switch record sales figures haalde na de release! (Lacht.)”


Masuda werd ook gevraagd wat in de eerste plaats de aanleiding was voor het team om een game te maken voor de Switch gebaseerd op Pokémon Yellow. Dit was zijn antwoord:

“Pokémon Yellow is de ene titel in de Pokémon serie die het dichtste aanleunt tegen de animatie TV serie. Die TV serie is in meer dan 80 landen over de wereld gebroadcast. Er zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die de TV serie hebben gezien, maar nooit een Pokémon game gespeeld hebben. Ik had het gevoel dat het belangrijk zou zijn om elementen uit de TV serie in het spel te verwerken en zo te proberen ook deze fans naar het spel toe te trekken. In Pokémon Yellow had de speler Pikachu, die hem volgde, toch? Wanneer we ons afvroegen of we dit in een nieuw jasje konden doen werken, besloten we dat die dan evengoed op de schouder van de speler kon zitten, net zoals bij Ash in de TV serie. 

Ik had het idee dat het zien van jouw Pokémon op je schouder, het meer een gevoel zou geven van een partner in het avontuur, het laat echt zien hoe close jullie zijn. ‘Je kan Ash worden!’ Dat idee was de echte rode draad in onze ontwikkeling.