Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Save me Mr. Tako

Speel als de octopus die de oorlog tussen mensen en octopussen zal oplossen!

Speel als de octopus die de oorlog tussen mensen en octopussen zal oplossen!

Save me Mr. Tako is een retro platformer ontwikkelt door Christophe Galati en Nicalis Inc. Het spel is zo gemaakt dat het net lijkt als een oud Game Boy-spelletje. In totaal zijn er zeventien kleurpaletten waaruit je kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld in zwart-wit spelen, in blauwe tinten, maar ook in de oude vertrouwde groenige Game Boy-tinten. Ben je benieuwd hoe dit spel uitpakt? Lees deze review en je komt erachter.

In de wereld van Save me Mr. Tako! woedt er een oorlog tussen de mensen en de octopussen. In het spel kruip je in de huid van een octopus. Tako, de moedige octopus die jij bestuurt, redt op een dag het leven van een verdrinkende vrouw. Een fee vindt dit erg moedig gezien de oorlogssituatie en geeft Tako de mogelijkheid om op het land te overleven. Hij is de uitverkorene om deze oorlog op te lossen en zal de hele wereld doorreizen om het conflict te laten stoppen. Tako gaat de hele wereld rond en komt dan ook een hoop verschillende kleine levels tegen. Door deze levels te behalen kom je steeds meer tegen van de mensenwereld. Naast de mensen die je gedurende je reis tegenkomt, zul je ook langs kerkers en dorpjes komen.

Geen eitje

Zoals ik al zei kom je allerlei levels tegen die je moet voltooien. Deze levels zijn een beetje verspreidt à la Kirby’s Adventure van de NES. Je zult in de wereld allerlei deuren vinden met een bijbehorende getal erop. Tako kan door middel van zijn snoet inkt schieten en daarmee vijanden tijdelijk onschadelijk maken. Je kunt ze dan veilig aanraken, maar natuurlijk kan je dan ook op ze staan om bij hogere platformen te komen. Deze levels zijn niet erg lang, maar bieden genoeg variatie aan. Naast variatie hebben de levels ook een pittige moeilijkheidsgraad. In het begin zijn de levels nog wel makkelijk, maar na een paar uur beginnen ze toch wel lastiger te worden. Het levenssysteem helpt hier helaas niet mee, in tegendeel, het werkt je juist tegen. Waar katten negen levens hebben, hebben octopussen maar één leven, dus raak je een vijand aan, dan betekent dat dat je weer opnieuw mag beginnen. Dit zorgt wel voor onnodige frustratie.

Gelukkig komen er hoeden om de hoek kijken. In dit spel moet je namelijk vijftig verschillende hoeden zien te bemachtigen. Deze hoeden hebben zo elk hun unieke eigenschap. Zo bestaat er een hoed die je pijlen laat schieten, in plaats van inkt. Je kunt ook een paraplu krijgen die je weerstand biedt tegen vijanden van boven. Een van de handigste hoeden is de hoed met een extra leven. Vooral later in het spel, waar de moeilijkheidsgraad echt een tandje hoger ligt, komt deze hoed erg goed van pas. Deze hoeden kun je opzetten bij speciale plaatsen, maar ook bij checkpoints. Zodra je af gaat en terug wordt gestuurd naar je laatste checkpoint merk je dat je hoed weg is. Om je hoed weer te krijgen zul je naar zo’n speciale plek moeten gaan of een nieuw checkpoint vinden. Checkpoints zijn helaas niet consistent in het spel. Soms duurt het erg lang voordat je er eentje tegen komt en soms zit ie vrijwel al op twintig procent van het level.

Puzzels en nog meer puzzels

In het spel zul je verschillende puzzels moeten oplossen om verder te komen. Je moet bijvoorbeeld op knoppen schieten om een poort te openen. Dit zijn leuke puzzels die je wel zoet houden, maar er is geen rekening gehouden met een bepaald aspect. Zodra je op een knop schiet en deze opent een poort, wordt de speler getoond welke poort er open gaat. Op het moment dat de camera niet meer op de speler gericht is, gaat het spel wel verder. Je kan zelf als Tako lopen zonder te zien waar je naar toe gaat en vijanden kunnen ook bewegen zonder dat je dat ziet. Ik ben een paar keer afgegaan omdat een vleermuis mij raakte terwijl ik dat niet kon zien. Dit zorgt helaas ook voor frustratie die onnodig is. De game tijdelijk ‘bevriezen’ totdat de camera weer gericht is op de speler was prettiger geweest.

Audiovisueel

Save me Mr. Tako heeft een voelt aan als een goede retro-titel. Zo zijn de graphics erg pixelachtig en kun je uit onder andere zeventien kleurpaletten kiezen. Samen met de 8-bit-achtige muziek is het totaalplaatje een waar genot. Het spel brengt de sfeer naar boven die ik vroeger had toen ik op de Game Boy speelde. Save me Mr. Tako biedt een uitstekende sfeer voor retroliefhebbers.

Conclusie

Save me Mr. Tako biedt een prettige retro-sfeer die de wat oudere gamers kunnen waarderen. De bewegingen van onze octopus voelen erg simpel aan, logisch gezien het als een opgepoetste Game Boy-spel wilt dienen. Helaas zijn er twee storende factoren: het gemis van een levenssysteem en de camera. Het zorgt voor frustratie die niet nodig zou zijn geweest. Het hoedensysteem is erg grappig en uniek, want alle vijftig hoeden voelen niet aan als een kloon van elkaar. Audiovisueel is Save me Mr. Tako erg sterk en geeft een goede indruk af. Save me Mr. Tako geeft een geslaagd retro-gevoel, maar kent zo helaas zijn tekortkomingen.

Eindcijfer: 7,9