Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Xenoblade Chronicles 2 – Torna: The Golden Country

Een feest der herkenning met een tragisch einde.

Een feest der herkenning met een tragisch einde.

Negen maanden lang moesten fans van Xenoblade Chronicles 2 wachten op nieuwe verhaalcontent die de naam Torna: The Golden Country draagt. Wie de Expansion Pass heeft gekocht kon al een week eerder aan de slag, maar liefhebbers van een fysieke uitvoering kunnen inmiddels ook de eerste stappen zetten op de gloednieuwe titaan Torna. Wordt het wachten beloond of is het een grote deceptie? Je leest het in de review!

Torna, een prachtige wereld

Het verhaal van Torna: The Golden Country speelt zich vijfhonderd jaar voor het avontuur in de main game af. Wie de game niet heeft gespeeld kan echter wel aan de slag met deze uitvoering, gezien dit de basis vormt voor het grotere verhaal. Het verhaal speelt zich af op titaan Torna en laat je kennismaken met een roerige wereld die geteisterd wordt door de Aegis, genaamd Malos. De Aegis is een Blade, een metgezel, die gekarakteriseerd wordt met oppermachtige krachten en hierdoor nagenoeg elke Blade te sterk af is. Je voelt het al aankomen, maar aan jou de taak om te voorkomen dat Malos de mensheid gaat vernietigen door hem te verslaan.

Het is geen gemakkelijke taak, maar gelukkig sta je er niet alleen voor. Tijdens de reis ontmoet je nieuwe vrienden en, voor wie de main game gespeeld heeft, kom je oude bekenden tegen. Het verhaal verloopt dan ook zoals je van de serie gewend bent en mag verwachten. Je reist door Torna waarin je hoofdmissies afwisselt met sidequests, waardoor je de wereld beter leert kennen en verliefd wordt op de schoonheid die Torna kent. Voor wie de main game heeft gespeeld is dit dan ook een bittere pil, want hoe hard je ook je best doet, een tragisch einde zal je niet voorkomen.

Verfijningen

Torna: The Golden Country laat spelers in een vogelvlucht bekend maken met het gevechtssysteem en unieke speelwijze. Daar waar de main game meerdere hoofdstukken nodig had, wordt het meeste in de eerste uren al prijs gegeven. Al snel valt dan ook op dat het gevechtssysteem iets anders is dan het oorspronkelijke systeem, en daardoor meer uitdaging biedt. Ditmaal zal je verschillende speciale aanvallen in een bepaalde volgorde moeten uitvoeren, om de meest krachtige aanval te lanceren. Dit gaat gepaard met een cutscene waarin reflexen getest worden door op de juiste knoppen te drukken binnen een korte tijd. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben dat er per element één Blade te verkrijgen is, maar een interessant wijziging is het zeker.

Een andere wijziging is dat je kan wisselen tussen Blade en Driver. Hierdoor is het mogelijk om met Blades te vechten, en dat zorgt voor leuke en hectische gevechten, waarin je strategisch moet handelen. Dit komt doordat het wisselen tussen personages tijdelijk bevriest, indien je dit hebt gedaan. Maar het biedt eindelijk de mogelijkheid om met bepaalde personages het strijdtoneel te betreden.

Andere verfijningen krijgen vorm door grafische wijzigingen en muziekstukken. Zo heeft het ontwikkelteam de engine verfijnd, waardoor het gras mooier en gedetailleerder oogt dan in de maingame. Hoewel Xenoblade Chronicles 2 al mooi en sfeervol oogt, wordt dit subtiel overtroffen door Torna: The Golden Country. Eveneens kent de nieuwe verhaalcontent cutscenes, die mooi ogen en de gebruikelijke vertelwijze hebben, waarin ruimte is voor humor en emotie. Al dit moois wordt ondersteund door een sterke soundtrack die naast nieuwe muziekstukken ook remixes kent. Hierdoor voelt het geheel als nieuw en vertrouwd aan, waardoor de wereld meer tot leven komt.

Nieuwe onderdelen

Het ontwikkelteam heeft echter niet stil gezeten en ook nieuwe onderdelen geïmplementeerd. Een nieuw onderdeel in de serie is dat je tijdens het reizen gebruik kan maken om te kamperen. Dit geeft personages de gelegenheid om met elkaar te praten, maar belangrijker(!) om items te maken. Hierbij kan gedacht worden aan voeding en voorwerpen. Indien dit niet benodigd is, kan je ervoor laten kiezen om personages handmatig sneller te laten levellen. Eerlijk gezegd, heb ik hier geen gebruik van gemaakt, omdat het levellen leuker is door vijanden te verslaan. Een andere reden is dat het levellen van personages sneller verloopt dan in de main game, waardoor het een overbodige functie is.

De tweede onderdeel bestaat uit het gebruik maken van Community. In Torna: The Golden Country kan je met talloze personages in contact komen. Dit kan komen door simpelweg een gesprek aan te gaan en/of door een missie te aanvaarden. Het contact met personages wordt geregistreerd in het nieuwe onderdeel Community. Een leuke functie is dat door meer in contact te komen, de community level doet stijgen, waardoor meer quests vrijkomen. Hoewel dit een functie is, die niet had misstaan in de main game, voelt het op den duur eerder een verplichting om een level doen te stijgen, dan dit als aanvulling wordt gebruikt. Een kleine minpunt in een algeheel mooi afgewerkte uitbreiding.


Conclusie

Xenoblade Chronicles 2 – Torna: The Golden Country is een hele fijne uitbreiding geworden die voor fans van het tweede deel vertrouwd voelt, maar tegelijkertijd toegankelijk is voor nieuwkomers. Daarnaast geeft de uitbreiding antwoorden op vragen die je na het spelen van het tweede deel waarschijnlijk had. De uitbreiding wordt gekenmerkt door verfijningen op de main game en biedt nieuwe functies die, ondanks een klein minpuntje, meer dan geslaagd zijn. Na zo’n twintig uur ontkom je niet aan een tragisch einde, welke makkelijk hoger op kan lopen indien je alles gezien wilt hebben. De tragedie zet zich voort als je na het behalen van het einde beseft dat er een einde is gekomen aan de imposante en epische verhaal van Xenoblade Chronicles 2. Nintendo, bedankt!

Cijfer: 9,5