Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Hands-On] Fury Unleased

 Wij mochten op Gamescom Fury Unleased uitproberen, een rogue-like action platformer van gamestudio Awesome Games. Lees hier wat we ervan vonden!

 Wij mochten op Gamescom Fury Unleased uitproberen, een roguelike action platformer van gamestudio Awesome Games. Lees hier wat we ervan vonden!

Fury Unleased is een zogenaamde “roguelike action platformer” waarin je door de pagina’s van een stripboek heen speelt. Het roguelike aspect zorgt ervoor dat alle levels willekeurig gegenereerd zijn en dat je maar één leven hebt: als je doodgaat, zul je opnieuw moeten beginnen. Maar niet getreurd, want na je dood zul je met de inkt die je verzameld hebt (het speelt zich immers af in een stripboek, snap je?) upgrades kunnen kopen om je personage sterker te maken, om het daarna gewoon opnieuw te proberen.

Het verhaal is simpel maar effectief. Chaos is neergedaald over het stripboeken multiversum en de hele wereld ligt op zijn kop. Jij bent een held uit vergeten tijden die er eigenlijk buiten wilt blijven, maar er al snel achter komt dat ook hij zijn krachten kwijt is.  Sterker nog, je komt erachter dat jij de enige bent die de orde kan herstellen, door op een avontuur te gaan waarin je jouw grootste heldendaden herbeleeft.

Hoewel de game er goed uitziet op de Switch was het jammer dat de ontwikkelaar ons maar een beperkt voorproefje kon geven van de game. De game is momenteel namelijk nog in early acess op Steam en hoewel de game zeker speelbaar was op de Switch, waren er verschillende dingen nog niet geïmplementeerd. Zo konden we de game bijvoorbeeld met zijn tweeën uitproberen. De game is in multiplayer te spelen, couch co-op stijl, maar de tutorial die uitlegde wat de knoppen deden kon maar door één persoon gespeeld worden. Ook het upgrade systeem, waarmee je nieuwe upgrades kan kopen op het moment dat je doodging, deed het nog niet goed. Daarbij kwamen we zelfs in een menu terecht waar we nog helemaal niet mochten komen, waar door middel van een soort post-it “nog toevoegen” stond geschreven. Oeps.

Naast deze foutjes leek het echter op een prima indie roguelike game. De grafische stijl is hierbij nog het opvallendst, aangezien deze goed het stripboek gevoel weet weer te geven. Het neigt wellicht iets meer naar cartoon dan stripbook, maar de vele verschillende effecten maken dit dan weer goed. Zo ziet jouw held er echt “badass” uit, compleet met meerdere wapens, bloederige zwaarden en ooglapjes of zonnebrillen. Ook de vijanden zien er gruwelijk uit en spatten in meerdere bloederige stukken uiteen wanneer je genoeg op ze hebt ingeslagen. De game werkt daarnaast op een soort van combo systeem, waarbij een agressieve en dynamische speelstijl voor meer punten (en dus meer beloningen!) zorgt. Aanvallen met je zwaard of pistool is misschien handig, maar hoe meer granaten, raketten en andere ontploffende voorwerpen je gebruikt, hoe beter!

Het enige waar we nog niet veel over kunnen zeggen zijn de baasgevechten. De game leek niet heel erg moeilijk (hetgeen waar we aan doodgingen waren vooral verstopte vallen) maar we hebben niet de kans gekregen om een baas tegen te komen. Deze werden door de ontwikkelaar als “wel een stuk moeilijker” beschreven en ook zouden er veel verschillende inzitten. De game bestaat momenteel uit vier hoofdstukken en zou in een uurtje of twaalf wel uitgespeeld kunnen worden. Dit werd waarschijnlijk nog wel uitgebreid, maar daar was momenteel weinig over te zeggen.

Uiteindelijk is onze mening over deze game dan ook een beetje beperkt. Hoewel de game er goed uitziet en aardig speelt zodra je de knoppen onder controle hebt, leek het nog niets nieuws toe te voegen aan het roguelike gedeelte. Het was grappig om te spelen, maar zonder de volledige ervaring is het lastig om er een mening over te geven. Wij zijn in ieder geval benieuwd waar de game heengaat en houden hem dan ook zeker in de gaten.