Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Hands-On] Grip: Combat Racing

Later dit jaar komt de razendsnelle racer Grip: Combat Racing naar de Nintendo Switch. Op de Gamescom kregen wij de kans het spel alvast uit te testen.

Later dit jaar komt de razendsnelle racer Grip: Combat Racing naar de Nintendo Switch. Op de Gamescom kregen wij de kans het spel alvast uit te testen.

De wat oudere gamers kennen wellicht het spel Rollcage nog. Het was destijds een supersnelle race-titel op vier wielen. Grip: Combat Racing wordt momenteel ontwikkeld als de spirituele opvolger van Rollcage. Dat betekent dus dat je met een tal van supersnelle voertuigen de strijd aangaat voor de eerste plek in races op diverse exotische locaties. Onderweg kun je de nodige power-ups oppakken om je vijanden vervolgens aan te vallen en een achterstand te geven. De snelheid ligt werkelijk enorm hoog. Je racet niet in kilometers per uur, maar in mach. Gelukkig kun je ook tegen muren op rijden zodat je iets meer ruimte hebt om niet van de tracks af te vallen. Ook op de kop rijden is mogelijk en de auto’s zijn hier dan ook speciaal voor gemaakt. Grip: Combat Racing is dus alles behalve een normale racer.

GRIP

Tijdens onze speelsessie viel positief op dat de besturing erg fijn werkt, juist dat is bij zo’n snelle racer erg belangrijk. Het afvoeren van wapens die je onderweg opbouwt gaat gemakkelijk. De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om de schade die wapens aanrichten meer in balans te brengen dan destijds het geval was bij Rollcage. Wanneer je wordt geraakt zul je zeker een achterstand oplopen, maar deze kun je vervolgens wel weer wat makkelijker inhalen zodat het gebruik van wapens meer in balans is.

We hebben de Switch-versie gespeeld in handheld mode. Ongetwijfeld mede door de snelheid ogen de omgeving best aardig, maar de framerate had nog wel wat verbetering nodig. Datzelfde geldt voor de algehele grafische presentatie. Dat weet de ontwikkelaar ook en momenteel zijn ze dan ook bezig om het spel grafisch te optimaliseren. Vanwege de enorme snelheid zou het zomaar kunnen dat het spel op televisie net iets fijner speelt omdat je een beter overzicht hebt maar dat zal later moeten blijken.

Grip kent verschillende toernooien om in je eentje te spelen, maar is ook online speelbaar. Speel je tegen de computer dan is de uitdaging al aanzienlijk en zeker online zal het er om gaan draaien wie de verschillende tracks het beste kent. Naast de normale races kent het spel ook een arena mode waarin het de bedoeling is elkaar neer te schieten met power-ups.

In totaal kent het spel 19 verschillende banen en 15 verschillende auto’s. Deze kun je zelf ook nog aanpassen waardoor je online eigenlijk nooit dezelfde auto tegen zult komen. In totaal kun je gebruik maken van 11 power-ups en deze variëren van schilden tot raketten en bommen. Door zelf verschillende cups te winnen, unlock je nieuwe content wat motiveert door te spelen en zo de banen beter te leren kennen. Online is dat zeker nodig, Grip: Combat Racing is namelijk echt een voorbeeld van ‘easy to learn, hard to master’.

Grip richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep namelijk diegene die houdt van een supersnelle races waarbij je elkaar met power-ups het zo lastig mogelijk probeert te maken. Onze eerste indrukken waren erg positief met een prima besturing, voldoende content en uitdagende gameplay. Een om in de gaten te houden dus!