Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Review] TRON: Identity – Een voorproefje

Een visual novel in de wereld van TRON. Is dit een succes?

Er is al jaren speculatie rond de realisatie van de derde TRON-film. Na de film TRON in 1982 en TRON: Legacy in 2010 is het voor de fans zeker tijd voor nieuwe activiteiten rond TRON. Disney is met ontwikkelaar Bithell Games een samenwerking aangegaan, zodat Bithell Games nieuwe TRON-games kan maken. De visual novel TRON: Identity is het eindproduct van deze samenwerking. Weet de game de fans blij te maken of had er na al die jaren wel wat meer ingezeten? Je leest het hier.

De wereld van TRON

In TRON: Identity volg je het onderzoek van Query op de Arq server waar geen Users zich op bevinden. Hij is een DoT, ofwel Disciple of TRON, en is naar The Repository geroepen om een diefstal te onderzoeken. Aangekomen bij de Repository ontmoet hij Grish. Grish vertelt hem dat er een explosie heeft plaatsgevonden in de Vault. Alleen heeft hij nu zelf geheugenproblemen door de explosie. Query biedt hem daarom aan om zijn Identity Disc te herstellen. Vervolgens ontmoet Query de baas Prinz en een paar andere personages die zich in Core bevinden. Prinz draagt hem op om de onderste steen boven te krijgen en het programma achter de explosie op te pakken. Al blijft de vraag van of er wat gestolen is of misschien wel een programma ontvoerd ook in de lucht hangen. Query moet en zal de onderste steen boven krijgen.

Het spel speelt als een typische visual novel. Het bestaat voor 95% uit lezen en 5% uit puzzelen. Ik had het op voorhand niet verwacht, maar het past absoluut bij de wereld van TRON. Het mag zich dan wel op de Arq server afspelen die slechts even in TRON: Legacy voorkwam, maar het ademt TRON. Door het verhaal heen zitten er voldoende verwijzingen naar bijvoorbeeld Flynn of Clu. Ook worden de bekende elementen zoals Light Cycle en Identity Discs gebruikt.

Geheugenverlies

Op meerdere momenten in het verhaal krijg je de opdracht een Identity Disc te defragmenteren. Dit is een soort puzzel die in het begin lastig lijkt, maar al snel simpel wordt. Het is een kwestie van het trucje doorhebben en je hebt zo de puzzel opgelost. Om het toch wat interessanter te maken worden er telkens nieuwe elementen toegevoegd, maar heel spannend worden de puzzels er niet door.

In het verhaal komen er tientallen keuzemomenten voor. Je moet dan kiezen wat je tegen dat programma zegt of wat je doet. In het begin wist ik niet zo goed wat de gevolgen zouden zijn van mijn keuzes, maar dat werd al snel duidelijk. Programma’s kunnen namelijk ge-“derezzed” worden. Dat betekent dat ze doodgaan in de Grid. Toen dat voor het eerst gebeurde, ging ik iets meer over mijn keuzes nadenken. Sommige gevolgen kwamen nog steeds onverwachts, maar andere dingen gingen gelukkig zoals ik het graag wilde.

Niet meer dan een voorproefje

Helaas bleek na 2 uur al dat het verhaal over was. Dat was wel een domper, omdat ik zo goed in het verhaal zat en dit nog maar als de proloog voelde. Ja, het verhaal en de zaak was afgerond, maar er had nog veel meer mee gedaan kunnen worden. Of beter gezegd: als TRON-fan had ik nog veel langer in deze prachtig uitgewerkte wereld willen blijven leven. Aan de andere kant heb je voor €14,99 wel een TRON-game met een goed verhaal die vaker opnieuw te spelen valt. Doordat je vele keuzes kan maken zijn er natuurlijk verschillende eindes. De kern van het verhaal mag dan in alle runs hetzelfde blijven, maar het is het zeker waard om alle verschillende eindes langs te gaan. Op die manier haal je er wel 6 uur of langer uit.

De ontwikkelaar Bithell Games heeft eerder al laten weten aan meer TRON-games te werken. Dus ik hoop dat ze met een vervolg op TRON: Identity gaan komen die alles verder uitdiept. Want een langere visual novel in de setting van TRON, dat mag er wat mij betreft wel komen. TRON: Identity smaakt zeker naar meer.

Conclusie

TRON: Identity is een uitstekende visual novel met een goedgeschreven verhaal. De vele keuzes en eindes maken het vermakelijk om de game vaker dan één keer te spelen. Dat mag ook wel, want een playthrough duurt net 2 uur en dat met puzzels tussendoor waar je af en toe wel even mee bezig bent. Al met al is TRON: Identity een goede games met veel fanservice, maar het voelt eerder aan als een voorproefje. De game had namelijk veel langer mogen duren. TRON: Identity is dus zeker aan te raden aan alle TRON-fans en iedereen die van een korte maar goede visual novel houdt.

+ Uitstekend verhaal
+ Puzzels om het constante lezen mee af te wisselen
+ Vele keuzes en daardoor meerdere eindes
+ Herkenbare TRON-elementen

– Binnen 2 uur heb je de game voor het eerst uitgespeeld


DN-score: 8,2