[Review] Wonder Boy: Asha in Monster World – toffe retro platformer

Vlieg de wereld rond met Asha en haar trouwe metgezel Pepelogoo.

Al eerder konden we genieten van de spellen van Wonder Boy. Zo verschen ‘The Dragons Trap’ in 2017 en ‘Monster Boy and the Cursed Kingdom’ in 2018. Een remake van Monster World 4 uit 1994 is wat nu volgt als ‘Wonder Boy: Asha in Monster World’. Deze game kwam van origine uit op de Megadrive. Wij hadden het genoegen om dit spel te mogen spelen. Is het een pareltje of eigenlijk niet de moeite waard? Je leest het hier.

Een Arabische heldin

Wonder Boy: Asha in Monster World is een 2D platformspel waarbij je, ondanks wat de titel doet vermoeden, speelt als een vrouw. Het doel is om vier geesten te redden van een duistere kracht. Hiervoor moet Asha heel Monster World door, waar een heel scala aan tegenstanders in allerlei soorten en maten verslagen moeten worden. Er zijn verschillende werelden om te verkennen, die allemaal een eigen weg hebben om te volgen. Regelmatig is er eerst een kist met een bom nodig om te vinden voordat Asha door een opening kan die geblokkeerd is door een grote rots. Terwijl Asha zo’n schatkist opent doet ze altijd een gezellig dansje met haar billen: hoe gezellig is dat? Verder zijn er munten te verzamelen om bijvoorbeeld een beter zwaard of levens te kunnen kopen Er is daarnaast ook goud, er zijn sleutels om deuren te openen en blauwe stukjes waar nieuw leven mee gespaard kan worden.

Na het begin met uitleg over onder andere het vechten, bezoekt Asha een stad genaamd Rapadagna waar de koningin haar nodig moet spreken. Ze vraagt of Asha de vier tempels wilt redden tegen het kwaad. Uiteraard is het enige juiste antwoord ‘ja’. In deze stad is het ook de bedoeling om het ei van de Pepelogoo te vinden en te laten uitkomen, vanaf dat moment reist Asha niet meer alleen en heeft ze de mogelijkheid om hoger te springen, knoppen in te drukken en langs andere obstakels te komen. Wat echt ontzettend storend is, is dat je deze Pepelogoo continu nodig hebt en dan naar je toe moet roepen met een verschrikkelijk schel fluittoontje, waardoor ik zelf op den duur zonder geluid ben verder gaan spelen. Ondanks dat is het wel handig, zo’n blauw vliegend fantasiediertje! Tussen het verkennen van nieuwe levels door, is de stad Rapadagna altijd de ‘hub’ om in terug te komen. Dit werkt goed, al is het soms wel even zoeken hoe je daarna weer in de volgende wereld terecht komt. Praten met bewoners wil hierbij nog wel eens helpen.

Wie wordt hier nou niet vrolijk van?

Het spel ziet er leuk uit: er is veel te zien, de details zijn erg mooi en de kleurrijke tekenfilmstijl spreekt mij persoonlijk erg aan. Asha is een meisje wat in een Arabisch land woont en ook dit zie je goed terug. Het spel heeft daardoor een goede sfeer. De muziek (exclusief dat irritante fluitje wanneer je je huisdier roept) complimenteert het spel erg goed, al is het zelfs in duistere omgevingen erg vrolijk. Al met al een erg gezellig spelletje.

Ik speelde op niveau medium, wat op zich goed te doen is. Houd er wel rekening mee dat je veel bezig bent met uitzoeken hoe je een eindbaas het beste kan verslaan, waardoor je af en toe het loodje legt. In het verlengde daarvan moet je voordat je begint het volgende weten: het spel slaat niet automatisch op, dit is natuurlijk iets wat we allemaal al lang niet meer gewend zijn, en ook best wel jammer dat dat in deze remake niet is toegevoegd. Maar let hier dus goed op! Wanneer je geen levens meer over hebt en geen elixers meer hebt, kan je terug naar je laatste save file.

Wanneer je wel regelmatig opslaat ben je zo 8-10 uur zoet met dit leuke spelletje, voor mij is dit altijd iets langer omdat ik een beetje een roekeloze gamer ben, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken!

Wonder Boy: Asha in Monster World is een gezellige, vrolijke 2D platformer waarbij je samen met jouw fantasiehuisdier Pepelogoo de wereld door reist om vier spirits te redden van het duistere kwaad. In elke wereld kom je andere tegenstanders tegen die allemaal een andere aanpak vergen om te verslaan. De vormgeving, details en muziek complimenteert elkaar enorm waardoor je een leuk geheel krijgt. Het nadeel is dat je dus nog steeds geen auto-save in deze remaster hebt, wanneer je dit niet weet ben je zo een uur speeltijd kwijt.

+ Vrolijke, gezellige en kleurrijke stijl waar je helemaal blij van wordt
+ Een goed gelukte remaster die lekker loopt, met mooie grafische vormgeving en details
+ Wie wordt er nou niet blij van de combinatie gezellige meid met groen haar en blauw vliegend bolletje met oren?