[Review] Stitchy in Tooki Trouble

Kan het platformavontuur van vogelverschrikker Stitchy ons bekoren? Je leest het in deze review!

Op gamegebied zijn er een aantal genres dermate geperfectioneerd dat maar weinig nieuwe games een stap durven te wagen in dat genre. Platformspellen zijn door de Mario’s, Sonics en Donkey Kongs veelvuldig op hoog niveau verkend in zowel 2D als 3D. Toch doet de Belgische ontwikkelaar Polygoat een duit in het zakje en presenteert Stitchy in Tooki Trouble. Het spel is een 2.5D platformer wat in dit geval betekent dat je je in twee dimensies kunt bewegen in een wereld die verder 3D oogt. Weet vogelverschrikker Stitchy ons in te palmen? Je leest het in deze review!

Stitchy in de Tooki-problemen!

Het verhaal gaat als volgt. Op een dag word het maïsveld van Stitchy de vogelverschrikker leeggeroofd door de Tooki. De Tooki zijn een soort houten wezens die in alle vormen en maten voorkomen. Houten uiltjes, houten stamleden, houten vissen, je kunt het zo gek niet bedenken. Stitchy laat het er niet bij zitten en gaat achter de Tooki aan om al zijn gestolen maïs terug te vinden.

De besturing voor Stitchy is snel te leren. Naast rennen en springen is Stitchy in staat tot het uitvoeren van een dubbele sprong. Ook kan Stitchy een soort ground pound á la Mario uitvoeren waarmee hij verschillende kratten of speciale doorgangen kan breken op de grond. Op klassieke wijze worden de meeste vijanden verslagen door er op te springen. Uiteraard is het wel uitkijken voor happende vissen of scherpe voorwerpen waar je niet zomaar op kunt springen. Stitchy beweegt vrij langzaam door het spel, zeker als je het spel met een New Super Mario Bros. of Donkey Kong Country zou vergelijken. Dit kan gezien worden als nadeel, maar eigenlijk wen je snel aan het lagere tempo.

Makkelijke moeilijkheidsgraad

De moeilijkheidsgraad ligt niet hoog. Het is vrij makkelijk om de levels door te komen, waarbij je soms 1 of 2 van de 3 hartjes verliest door slecht getimede sprongen waarbij er net een vijand het scherm in komt springen. De makers van het spel lijken zich hiermee voornamelijk te richten op de jongere spelers die hun eerste intrede doen in het platformergenre. De veelal standaard platformlevels zijn voornamelijk gevuld met uitdagende sprongen die je goed moet timen. Een beetje afwisseling komt in de vorm van een heus mijnkarlevel en de goed uitgewerkte (maar makkelijke) baasgevechten.

Stitchy in Tooki Trouble is een kort spel. Het spel is onderverdeeld in 3 werelden. Elk van deze werelden kent zijn eigen thema (denk aan tropisch of een sneeuwwereld) en bestaat uit 10 levels, waarvan de laatste een baasgevecht is. Ook is er in elke wereld een extra level vrij te spelen. Dat doe je door in elk level alle 3 de totems te vinden. Door de korte inhoud in combinatie met de lage moeilijkheidsgraad is het spel in slechts een uur of 4 uit te spelen. Voor een extra uitdaging kunnen spelers per level maximaal 3 sterren behalen door het level binnen een bepaalde tijd uit te spelen.

Kleurrijk

Grafisch is er weinig aan te merken op Stitchy in Tooki Trouble. Het spel kent kleurrijke omgevingen waarbij de achtergronden extra diepte geven. Er lijkt qua gameplay maar ook grafisch veel inspiratie te komen uit de Donkey Kong Country serie. Stitchy is een aandoenlijk hoofdpersonage, waar aan te zien is dat er moeite is gestopt in zijn ontwerp. Qua muziek kent het spel een soundtrack die de toon van de levels ondersteunen. De toepasselijke vrolijke steeldrumdeuntjes in de tropische levels of de met kerstbellen gevulde winterdeuntjes in de sneeuwlevels blijven tijdens het spelen in je hoofd hangen.

Stitchy in Tooki Trouble is een instapplatformer die veel plezier zal geven aan de jongere gamer. Het spel brengt platformen terug naar de basis. Stiekem geeft dit ook wel een beetje plezier aan de oudere gamer. Maar ondanks het nostalgische gevoel wat deze gamers zullen hebben naar de platformers uit het 32- en 64-bit tijdperk, zullen ze er snel uitgekeken op raken. Het tempo en de moeilijkheidsgraad is simpelweg te laag om een echte uitdaging te vormen. Stitchy bevat weinig replaywaarde omwikkeld in een vrolijk ogende kleurrijk hoesje. Leuk voor de kids, dat wel.

Eindcijfer: 6