[Review] Night Call

Night Call
Speel als taxichauffeur in een grimmig Parijs.

Night Call is ontwikkeld door Monkey Moon en BlackMuffin en is uitgebracht door Raw Fury. Daarnaast is het een spel uit het noir-genre. Dit genre is kenmerkend om zijn kleurgebruik en thema. Het zijn vaak misdaadthrillers en ze worden weergegeven in zwart-wit. Alhoewel je in Night Call niet als een detective speelt – je bent immers een taxichauffeur – zul je wel de speurneus uithangen. Hoe dat allemaal zit lees je in deze review.

De stad van de liefde, maar ook moord…

In de hoofdstad van Frankrijk, Parijs, loopt een beruchte seriemoordenaar. Jij bent slechts een simpele taxichauffeur, tot je wordt aangevallen door deze gevaarlijke gek. Na een tijd in coma te hebben gelegen, word je wakker in een ziekenhuis. Je bent de enige die een aanval van deze man of vrouw heeft overleefd. Je krijgt zeven dagen om te achterhalen wie deze moordenaar is, anders word jij opgepakt voor de moorden! Dit doe je door rond te rijden in Parijs en naar de gesprekken van klanten te luisteren.

Kies je moordzaak

Er zijn drie scenario’s waaruit je kan kiezen. Je hebt ‘The Judge’, bij dit onderzoek hebben de slachtoffers wat gemeen en is er een duidelijk motief. ‘The Angel of Death’ biedt een moordzaak aan met willekeurige slachtoffers en geen bekend motief. Als laatste heb je ‘The Sandman’, waarbij de slachtoffers willekeurig lijken, maar er toch een verband bestaat. Je krijgt dus de keuze uit drie soorten moordzaken en hoewel het allemaal verschillend klinkt, merk je toch dat het vrijwel hetzelfde is.

Elk scenario begint namelijk op dezelfde manier. Je ontwaakt uit een coma en je pakt de draad weer op bij het bedrijf ‘Taxi Parisien’. Zodra je in de taxi zit en het spel echt begint, krijg je de kaart van Parijs te zien. Op deze kaart zie je de potentiële klanten. Je kunt zelf kiezen wie je wil vervoeren. Er zit echter wel een maar aan; sommige klanten willen ver weg en dat kost natuurlijk meer tijd. Ook moet je rekening houden met het bedrag dat deze personen te bieden hebben. Je moet namelijk wel genoeg geld overhouden en ik merkte tijdens het spelen dat ik hier veel mee bezig was en minder met het verhaal zelf. De gameplay verschilt dus niet tussen de drie scenario’s; enkel het verhaal. In de ene zaak kan iemand heel verdacht zijn, terwijl diegene in een andere zaak totaal niet verdacht is.

Night Call heeft een goede noir-sfeer; de artstyle past goed bij het spel. Helaas kampt de game wel met wat problemen. Zo heb je bijvoorbeeld de Passidex, een systeem om bij te houden wie je allemaal gesproken hebt. Dit is een handig systeem, maar voelt zeer ruw. Een kleine tik naar rechts op je joystick en je bent zo vier à vijf portretten verder. Het is erg frustrerend om goed te navigeren in dit menu. Daarnaast gaat de tekst in het spel niet altijd vloeiend, wat ook erg storend is. Daarnaast past de muziek bij het thema van het spel, maar is verder niet memorabel genoeg.

Night Call is duidelijk een noir-game. In dit spel kun je kiezen uit drie moordzaken met elk hun eigen moeilijkheidsgraad. Echter lijken deze drie moordzaken wel erg op elkaar. Tijdens deze moordzaken leer je de informatie door met klanten in gesprek te gaan. Helaas is de tekst niet altijd even vloeiend en werkt de Passidex erg onhandig. Het idee klinkt op papier goed, maar de uitvoering is helaas minder.

Eindcijfer: 6,8