Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Review] Pokémon Sword & Shield Uitbreidingspas: The Isle of Armor

Een verbetering of een achteruitgang?

Het hoofdspel van Pokémon Sword & Shield vond ik persoonlijk redelijk tegenvallen. Naast dat de geadverteerde ”Wild Area” kaal was, er redelijk slecht uitzag en er naar mijn mening te weinig moeite was gestoken in het maken van een samenhangend geheel, was ik persoonlijk een beetje teleurgesteld in Pokémon Sword & Shield. Het was niet de Pokémon-titel die ik voor ogen had toen ik aan een Pokémon main game voor een home console dacht.

Toch wilde ik deze uitbreidingspass proberen, in de hoop dat het wellicht wat verbeteringen brengt naar een redelijke futloos hoofdspel. Gaat het eerste gedeelte van deze uitbreiding de goeie kant op en heb ik hoop voor The Crown of Tundra, het tweede gedeelte van deze uitbreiding? Of is er geen uitzicht op enige verbeteringen? Je leest het in mijn review!

Een nieuw avontuur begint!

Je avontuur bij The Island of Armor begint zodra je in de trein stapt naar het eiland. Op het eiland zelf word je al snel begroet door een niet-zo-vriendelijk iemand: je rivaal. Een arrogante/botte rivaal brengt een stukje Pokémon terug die ik in de laatste paar hoofdspellen gemist heb.

Ook de verbeteringen in The Wild Area zijn meteen te merken als je je eerste stappen op het eiland zet. Verschillende Pokémon hebben unieke loop animaties gekregen, Waillord zijn model is gigantisch en Sharpedo’s komen snel achter je aan gezwommen zodra je een voet in het water zet. Ondanks het gevaar voor haaien, heb ik toch maar de zee getrotseerd waarbij ik tot mijn verbazing genoeg eilanden had om te ontdekken.

Naast de toegang tot het nieuwe eiland, geeft het spel je ook de mogelijkheid om je haar in meerdere stijlen te knippen bij de kapper. Deze haarstijlen zijn alleen beschikbaar als je de uitbreidingspass koopt.

….Hoeveel Diglett’s moet ik verzamelen?

Nadat ik klaar was met het ontdekken van een klein gedeelte van The Island of Armor, ging ik verder in mijn avontuur om een schattige Kubfu te bemachtigen. Voordat ik überhaupt bij de Dojo aankwam, werd ik gestopt door een man met een Alolan Diglett. Deze man presenteerde aan mij een nogal bijzondere missie: vind alle 150 van mijn Diglett’s op het eiland.

Persoonlijk vind ik deze missie een leuke manier om spelers meer te laten ontdekken van het eiland. Hiernaast heb je verschillende doelen met bijbehorende prijzen, die bestaan uit verschillende Alolan vormen van Pokémon.

Wel is het jammer dat er naast deze Diglett-missie, het hoofdverhaal en enkele NPC’s (denk aan een man die WATT’s voor je kan graven, een vrouw die verschillende soorten besjes verkoopt en een vrouw die je fiets er anders uit kan laten zien) niet heel veel te doen is buiten op het eiland. Je komt dus ook geen willekeurige trainers tegen die een gevecht met je willen aangaan.

Walk along, my friend!

De bron van activiteit bevindt zich vooral in de Dojo op het midden van het eiland. Hier onderga je een training om een nog sterkere Pokémon trainer te worden. Zodra je de training hebt voltooid, krijg je je eigen Kubfu waarmee je een band moet scheppen.

Dit gedeelte van het verhaal vond ik misschien wel het leukste. Je traint je eigen Kubfu terwijl je probeert met hem een vriendschap te kweken. Dit doe je door met hem tegen wilde Pokémon te vechten of naar een uitkijk punt te lopen die op de kaart is aangegeven. Dit is ook het punt waar je de functie vrijspeelt waarbij elke Pokémon die beschikbaar is in Pokémon Sword & Shield achter je kan lopen. Wederom een functie die ik enorm gemist heb uit de vroegere Pokémon hoofdspellen.

De toren van Water en Duisternis

Nadat je goeie vrienden bent geworden met Kubfu én hij een hoog genoeg level is, stroom je door naar het laatste stukje van The Island of Armor: de torens. Er zijn twee torens beschikbaar waaruit je kunt kiezen; de toren van water en de toren van duisternis. Welke toren je kiest heeft invloed op de evolutie die Kubfu krijgt. Water is snel en levert meerdere klappen in een korte tijd waarbij de duistere evolutie één sterke klap levert.

Het unieke aan deze torens is dat je alleen met Kubfu de toren mag betreden. Dit betekent dat alle andere Pokémon uit de je party moeten worden gehaald.

Heb je de toren gekozen en de eindbaas verslagen? Dan evolueert je eigen Kubfu in een van de twee evoluties en heb je deze portie van de uitbreidingspass uitgespeeld.

Mijn Kubfu is geëvolueerd … en nu?

Het hoofdverhaal van het eiland heb je binnen 3 a 4 uur uitgespeeld, al kan dit verschillen aan de hand van hoeveel jij van het eiland ontdekt. Dit is aan de korte kant, echter introduceert het wel enkele interessante personages die ik misschien wel interessanter vind dan enkele personages uit het echte hoofdverhaal van Sword & Shield.

Als je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, staan er nog een paar uitdagingen op je te wachten. Zo kun je een nieuwe uitdaging aangaan in de Dojo waarbij je met maar één type Pokémon mag vechten, WATT’s verzamelen voor Honey om de Dojo uit te breiden en een nogal aparte robot Cramorant die onnodige items voor je recyclet.

Ook is er nieuwe manier beschikbaar waarop je Gigantamax vormen van Pokémon kunt bemachtigen. Door een Pokémon met een bestaande Gigantamax vorm de speciale ”Gigantamax soep” te voeren, krijgt deze Pokémon toegang tot zijn Gigantamax vorm. Deze soep maak je door op het eiland goed te zoeken naar speciale paddenstoelen waarmee je deze soep kunt maken.

Conclusie

Al met al is deze uitbreidingspas een enorme verbetering op het hoofdspel. De Wild Area op het eiland heeft veel meer om te ontdekken en voelt daarom veel minder kaal aan, de karakters in het verhaal hebben meer persoonlijkheid en enkele terugkerende functies van oudere Pokémon games die ik maar al te graag verwelkom. Natuurlijk zijn de terugkerende Pokémon ook enorm fijn (welkom terug Blissey). Echter weet ik niet of ik een fan ben van het stoppen van oudere Pokémon in uitbreidingen.

Eindcijfer: 7,2