[Review] Luigi’s Mansion 3 – multiplayerpakket

De DLC is met de toevoeging van het tweede deel compleet. Lees hier onze bevindingen.

Op Halloween van vorig jaar verscheen Luigi’s derde grote avontuur. Luigi’s Mansion 3 biedt voor zowel singleplayer als multiplayer gamemodi aan. Je kunt in je eentje of samen het hoofdverhaal spelen, maar daarnaast kun je verschillende minigames spelen, of je neemt het tegen online vrienden op in de ScareScraper-modus waar iedereen samen moet werken. Het DLC-pakket van Luigi’s Mansion 3 bevat twee delen waarvan het tweede deel recentelijk is uitgegeven. Hiermee is de DLC nu helemaal te spelen. Hoe dit pakket in de smaak is gevallen, kun je hier per deel lezen. Let op: het DLC-pakket is een bundel van deze twee delen; de delen zijn dus niet los te koop.

Pakket.1

Partij minigames

Voor de verhaalmodus ontvang je een speciaal type zaklamp. Spelers kunnen nu schijnen met een lichtje waar je de Polterpup zult zien in je lichtcirkel. Dit is echter een kleine singleplayerbonus van de DLC die in het teken staat van multiplayer. Het eerste pakket biedt drie nieuwe minigames aan in de Screampark-modus. Deze kun je in je eentje beoefenen. Wil je de spellen echt spelen dan heb je twee tot acht spelers nodig. Deze drie spellen zijn Tricky Ghost Hunt, DodgeBrawl en River Bank.

In Tricky Ghost Hunt is het de bedoeling om zo veel mogelijk punten te verzamelen door spoken op te zuigen. Je wordt in een spokerige kamer achtergelaten. Vervolgens moet jouw team zoveel mogelijk spoken opzuigen. Je moet echter goed oppassen want af en toe zullen bepaalde vloeren elektrisch worden. Na een paar seconden geven ze je een schok en als je er dan nog op zo’n vakje bent, verlies je punten. De kamer is redelijk groot en heeft teleporteerdeuren. Je kan dan makkelijk van de onderkant naar de bovenkant komen. Dit spel is erg gezellig om te spelen; zelfs voor grotere groepen is het geschikt. De ruimte is dusdanig groot genoeg zodat je niet te veel op elkaar zit.

In DodgeBrawl speel je het welbekende trefbal, maar dan net wat anders. Je kunt weer met maximaal acht mensen het spelletje spelen waar je dan twee teams van vier krijgt. Je moet met je stofzuiger de ballen zuigen en schieten naar de tegenpartij. Iedereen begint met drie hartjes en na elke rake treffer verlies je een hartje. Als iemand uit je team al zijn hartjes kwijt is, kun je gaan proberen om diegene te redden. Let op tijdens de redding ben je dus extra kwetsbaar, zorg ervoor dat je veilig iemand redt. Ook dit spel is weer erg leuk om te spelen. De spanning om iemand te redden terwijl je zelf niet geraakt mag worden, zorgt voor een goede sfeer.

In River Bank speel je in teams en zul je op een opblaasbaar dier zitten. Er zullen allemaal muntjes uit een waterval vallen en het is de bedoeling om met je team zoveel mogelijk munten te verzamelen. Je moet echter wel goed uitkijken, want tijdens het verzamelen kun je ook boomstammen en mijnen tegen komen. Als een boomstam je te pakken heeft, zul je al jouw munten verliezen. Voor de mijn geldt ongeveer hetzelfde; raak je hem aan, dan ben je al je welverdiende munten kwijt. Deze minigame past ook prima in het rijtje met alle minigames.

ScareScraper

Wie, met DLC, de ScareScraper-modus opent ziet dat je nu drie verschillende kostuums kan aantrekken. Zo heb je Mummigi, gebaseerd op een Mummie. Maar ook bijvoorbeeld The Green Knight waarmee onze besnorde held een mooi riddergewaad en harnas draagt. Als laatste heb je ook nog Groovigi waar Luigi een flinke swingende pruik op heeft. Elk kostuum komt met nieuwe bijbehorend thema level en daarbij nieuwe spoken. Deze kostuums en nieuwe levels bieden meer variatie aan in je gameplay. De nieuwe spoken zorgen ook voor een breder aanbod in strategieën.

Pakket.2

Het tweede DLC-deel bevat drie nieuwe minigames die je weer in je eentje kunt spelen, maar het is natuurlijk leuker om ze gezellig op de bank met iemand anders te spelen. De nieuwe toegevoegde minigames heten PuckStravaganza, Floaty Frenzy en Desperate Measures. Daarnaast biedt de DLC ook drie nieuwe kostuums voor ScareScraper.

Drie nieuwe minigames

In PuckStravaganza speel je airhockey op een groot veld. Je kunt gebruik maken van je stofzuiger door de pucks naar je toe te zuigen of juist van je af te blazen. Ook kun je gebruik maken van je Burst (ZL en ZR tegelijk) om een krachtige stoot te geven. De pucks verschijnen zo nu en dan op het speelveld. Dit speelveld is groot genoeg en je kunt op beide helften lopen. Ook kun je power-ups op dit veld vinden. Eentje zorgt ervoor dat er voor je doel een extra obstakel wordt geplaatst waarmee je je vijand kan dwarsbomen. De andere power-up zorgt ervoor dat je tijdelijk een krachtigere stofzuiger krijgt. Dit spel zit goed in elkaar en is een van mijn favorieten.

In Floaty Frenzy bestuur je Luigi op een opblaasbare eend en moet je racen. Twee teams kunnen het opnemen in drie verschillende levels. Deze levels speel je na elkaar; na drie rondes weet je wie de winnaar is. Je kunt je stofzuiger gebruiken om vooruit of achteruit te gaan. Het is de bedoeling om onderweg zo veel mogelijk munten te verzamelen en bommen te ontwijken. Deze minigame is in het begin erg leuk, de levels zitten goed in elkaar. Na het echter een aantal keer te hebben gespeeld, weet je al wat de levels gaan bieden en voelt het saaier aan.

In Desperate Measures is het de bedoeling om het juiste gewicht te meten. Er wordt een getal aangegeven en dan moet je met zand en gewichten proberen dit getal af te wegen. De gewichten komen af en toe uit de lucht vallen. Ook kunnen er bommen vallen welke je moet ontwijken. Als dat niet lukt, zul je een paar seconden moeten wachten voordat je weer verder mag. Af en toe zullen er ook nog spoken verschijnen, welke je moet verslaan om relaxt verder te kunnen. Het speelveld is echter erg klein en ook het zand wordt te langzaam verplaatst. Kortom, deze minigame is helaas niet zo plezierig.

ScareScraper

Wederom zijn er drie nieuwe kostuums toegevoegd aan de ScareScraper-modus. De eerste nieuwe toevoeging stopt de besnorde held in een tovernaarspak: The Amazing Luigi. Het tweede kostuum dat bij dit pakket zit, is de Paleontoluigist waarmee Luigi een stoere, avontuurlijke jongeman is. Als laatste het je Cap’n Weegee waar Luigi in een piratenpak staat (met ooglapje!). Netzoals vorige keer bevatten de kostuums ook een bijbehorend thema level. De levels zijn weer erg leuk om te spelen.

De Luigi Mansion 3 DLC is eindelijk compleet en biedt in totaal zes nieuwe minigames en zes kostuums voor de ScareScraper-modus. De meeste nieuwe minigames zijn leuk om te spelen en ook de nieuwe kostuums zijn grappig. Als je enkel fan bent van de singleplayer-modus, dan raad ik je het niet aan om dit pakket aan te schaffen; de DLC is echt puur voor de multiplayer-speler. Ben je wel fan van de multiplayer, dan is het een aanrader, Je betaalt namelijk €9,99 voor de DLC en voor die prijs is het een prima toevoeging.

Eindcijfer: 7,5