[Review] Metro: Last Light Redux

Metro Last Light
Keer terug naar Moskou om de Dark Ones voorgoed te verslaan in Metro Last Light Redux.

Keer terug naar Moskou om de Dark Ones voorgoed te verslaan in Metro: Last Light Redux.

Let op: Beschrijving van het verhaal geeft spoilers over het einde van Metro: 2033.

Metro Redux is de de verzameling van de twee eerste Metro-spellen en bevat de definitieve versies van Metro 2033 en Metro: Last Light. Beide games zijn los te downloaden of fysiek samen te kopen. In deze review bekijken we Metro: Last Light Redux.

Het verhaal gaat verder

Metro: Last Light speelt zich één jaar na de gebeurtenissen uit Metro: 2033 af. Een review voor deze game vind je hier. Hoewel 2033 verschillende eindes had, begint het spel in de veronderstelling dat je het standaard einde hebt gehaald. Er is dus geen manier om jouw andere einde terug te halen in Last Light, iets wat enigszins vervelend is wanneer je moeite hebt gedaan om een beter einde te behalen. Net als in zijn voorganger kruip je in de huid van Artyom.

Na de gebeurtenissen uit 2033 leek het alsof de Dark Ones allemaal uitgeroeid waren, maar wanneer er weer eentje wordt gespot wordt Artyom ingezet om zijn taak te voltooien. Hij wordt echter tijdens zijn missie gevangen genomen door het vierde rijk. Na zijn ontsnapping gaat Artyom echter steeds meer twijfelen of de Dark Ones wel echt uitgeroeid moeten worden.

Karma is een …

De gameplay van Last Light lijkt erg op zijn voorganger. Qua moeilijkheid heb je weer twee keuzes. Surival mode biedt een extra lastige game waarin munitie extra schaars is, terwijl de Spartan mode wat vrijgeviger is qua munitie. Dat ik nu munitie noem is niet zo gek, aangezien in de wereld van Metro munitie alles is. Met kogels koop je alles wat je nodig hebt om te overleven in de buitenwereld. Van wapens tot maskers en masker-filters. Dit geeft extra realisme aan het feit dat het spel zich in een enorm gevaarlijke wereld afspeelt waarin geld niet meer de baas is.

Realisme is sowieso iets wat hoog in het vaandel staat bij de gameplay. Zo moet je namelijk regelmatig je zaklamp opladen en de filters van het gasmasker vervangen. Spring je in de modder, dan moet je daarna ook even je masker schoonvegen om de troep eraf te halen. Iets wat ook nog eens uniek aanvoelt in het overmatig gebruikte genre van post-apocalyptische shooters.

Tijdens het doorkruisen van Moskou en de metro-lijnen zul je verschillende momenten tegenkomen die invloed hebben op het einde. Zo kun je keuzes maken die je goede of slechte karma geven. Zo levert het sparen van vijanden goede karma op en stelen natuurlijk slechte karma. Wat de verschillende eindes echter inhouden, zul je zelf moeten ontdekken.

Op audiovisueel gebied is te merken dat Last Light uit de vorige generatie komt. Dit zit vooral in de textures van omgevingen en personages. Het ziet er zeker beter uit dan de originele versie, maar toch merk je de ouderdom.

De soundtrack blijft gelukkig tijdloos. De muziek geeft namelijk nog steeds dezelfde grimmige en duistere sfeer weer van een post-apocalyptische wereld met bovennatuurlijke wezens.

Metro: Last Light Redux is meer van hetzelfde na Metro: 2033. Iets wat op zich niet slecht is, afgezien van het feit dat je Metro 2033 eigenlijk wel eerst gespeeld moet hebben. De sfeer en verhaal van de game zijn nog steeds erg goed neergezet. Visueel gezien ziet de game er prima uit, ook al zie je wel enigszins dat het een spel uit de vorige generatie was.

Cijfer: 7.8