[Review] Children of Morta

Familiebanden, wijze lessen en een bijzondere grafische stijl.

De Nintendo Switch is opnieuw een actie-RPG rijker met de onlangs verschenen game Children of Morta. Het spel laat zich het beste omschrijven als een bijzondere actie-RPG omdat de grafische stijl duidelijk anders is dan andere spellen, maar ook door het bijzondere verhaal, welke de speler wijze lessen probeert mee te geven. Is Children of Morta daarmee ook meteen een aanrader? Dat lees je in deze review.

Corruptie en een eeuwenoude berg

Children of Morta speelt zich af in een dorpje rondom een berg genaamd Morta. Omdat corruptie zich verspreidt door het land, moeten de bewakers van de Berg Morta het opnemen tegen een eeuwenoud kwaad. De berg is voor de bewoners enorm belangrijk en dit geeft ons vervolgens een verhaal over een heldhaftige familie die de strijd aangaat tegen het kwaad. Gelukkig word je hiervoor niet meteen in het diepe gegooid. Aan het begin van het spel word je op een fijne manier bij de hand genomen en leer je beetje bij beetje de besturing alsmede de mogelijkheden van het spel; zo start je meteen goed voorbereid.

Children of Morta is een actie-RPG en dat betekent dat je constant de wereld zult verkennen, dungeons moet betreden en jezelf steeds sterker moet maken. Gevechten spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. Zoals je al kon lezen is de wereld in Children of Morta aangetast door corruptie, en dat heeft een bijzondere invloed op de gameplay. Elk bos, elke dungeon en elk gebied zal constant veranderen. Niets is dus hetzelfde en dat biedt een leuke en unieke ervaring. Ga je dood in een dungeon? Wanneer je deze opnieuw betreedt is alles anders. Dit geeft een verfrissende invloed op de gameplay.

It’s all in the family

Daarnaast speelt ook de familieband een grote rol, welke de gameplay verrassend positief beïnvloedt. Zo probeert het verhaal achter het spel je te vertellen hoe belangrijk een familieband kan zijn. Elk lid van de familie heeft in Children of Morta zo zijn eigen krachten en expertise, wat zorgt voor een diverse groep Guardians. Zo zal de een meer directe gevechten aangaan met zwaard of mes, terwijl de ander juist sterk is met magie of een boog voor gevechten op afstand. Aan jou dus de keus hoe je het liefste speelt. Doordat de besturing lekker eenvoudig en fijn werkt, is het omschakelen van type personage ook laagdrempelig en makkelijk. Waar je in het begin vooral kan kiezen welke speelstijl jij fijn vindt, zal het later in de game meer aankomen op strategische keuzes. Niet elke eindbaas is bijvoorbeeld het beste op alle manieren te verslaan. De ene keer kun je beter op afstand werken met bijvoorbeeld magie, terwijl je de andere keer beter directe gevechten met je zwaard aan kunt gaan.

Ook buiten de gevechten om speelt de familie een grote rol. Zo heb je oma Margaret en oom Ben, zij zijn de ziener en wapensmid binnen het gezin. Zij kunnen jou uiteraard perfect helpen om sterker te worden, iets wat hoog nodig is gezien de moeilijkheidsgraad van het spel. Sterf je bijvoorbeeld in het begin van het spel in een tempel, dan zal de familie je helpen om sterker te worden. Het is allemaal net even anders dan we gewend zijn van een traditionele actie-RPG, maar veelal wel in positieve zin. Het concept om een dungeon in te gaan, het of uit te spelen of te sterven en later met betere uitrusting terug te gaan, werkt goed.

Maar….

Toch wordt de gameplay gehinderd op sommige vlakken. Zo zal het feit dat elke omgeving steeds verandert, hoe uniek ook, niet voor iedereen zijn weggelegd. Buiten het feit dat vijanden vaak relatief sterk zijn, word je niet beloond door dungeons te ontdekken en te gaan ‘kennen’. Immers, wanneer je sterft, kun je alles opnieuw gaan ontdekken. Doorgewinterde gamers zullen dit wellicht een leuke uitdaging vinden, wat minder ervaren spelers waarschijnlijk niet. Ook is de moeilijkheidsgraad soms inconsistent en kom je, na een eenvoudige eerste 60 minuten, al direct in opmerkelijk lastige situaties terecht

Een pareltje

Ook op audiovisueel gebied weet Children of Morta zich enorm te onderscheiden van andere spellen in het genre. Zo wordt het verhaal verteld door een spreker, iets dat een soort luisterboek-idee genereert. Ook wanneer je bijvoorbeeld in een dungeon sterft, wordt het verhaal vanuit die positie verder verteld en gaat het spel weer verder. Ik vond dit een fijne manier om het verhaal te ontdekken en het biedt absoluut een unieke ervaring. Wél mis je hierdoor stemmen bij personages en ook valt de muziek in het algemeen wat tegen. Gelukkig valt er op de graphics vrijwel niets aan te merken. Children of Morta heeft een zeer bijzondere art-stijl. De graphics bestaan uit met de hand getekende pixel art en frame-by-frame animaties. Daarnaast zijn er tal van moderne lichttechnieken toegevoegd die de wereld écht tot leven brengen. Het moet misschien je stijl zijn; ik was in elk geval zeer onder de indruk.

Children of Morta is een leuke actie-RPG geworden met verschillende verfrissende elementen erin verwerkt. Daarnaast heeft de grafische stijl erg goed uitgepakt en biedt het vertellende verhaal een fijne ervaring. Het telkens veranderen van omgevingen is origineel, maar kan voor minder ervaren spelers een té grote uitdaging vormen, zeker gezien de relatief hoge moeilijkheidsgraad die het spel al heeft. Children of Morta biedt een unieke ervaring, maar slaat de plank op sommige vlakken soms net aan mis.

Eindcijfer: 8,1