[Review] EarthNight

Versla draken in dit handgetekende spel!

EarthNight is een spel uit de categorie runner. In dit genre ren je automatisch en is het de bedoeling om zo ver mogelijk te komen zonder dood te gaan. In dit spel zul je op draken rennen en proberen de draken te verslaan aan het einde van het level. Ben je benieuwd of dit spel goed is of dat we er zelf liever van wegrennen? Je leest het in deze review.

Ren voor je leven

In EarthNight hebben de draken de aarde overgenomen. Mensen waren genoodzaakt om te vluchten naar de ruimte. In het spel kun je kiezen uit twee van deze mensen, Sydney en Stanley. Het is aan hen de taak om de draken te verslaan en de aarde weer veilig te maken voor de mensheid.

In het begin wordt je gelijk in het diepe gegooid; je belandt meteen op een draak. Door de eerste run te klaren wordt het duidelijk in welke situatie je bent beland. Je bent in de ruimte en duikt richting aarde. Bij de volgende potjes zul je dus vanuit je ruimteschip naar beneden duiken en op een draak belanden. Er zijn vijf lagen van deze draken voordat je op de aarde terecht komt. De twee personages hebben elk een eigen speciale vaardigheid. Sydney kan een dubbele sprong gebruiken en Stanley kan verder dashen in de lucht. Je rent normaal gesproken op draken, maar je kan ook paden in de lucht erboven vinden. Je kunt op deze hoogte komen door jezelf via vijanden te lanceren of door gebruik te maken van je dubbele sprong. Hier komen ook de roguelike elementen om de hoek kijken. Elke keer zul je een nieuwe, willekeurig gegenereerde draak tegen komen. Je zult dus steeds nieuwe paden tegen komen en daardoor blijft het spel fris.

Draak, ik heb je

Elk level is relatief niet erg lang. Onderweg zul je automatisch buit verzamelen. De levels zijn erg hoog; mede door de verschillende paden die je kunt rennen en springen. Helaas zie je vaak niet goed van tevoren wat je te wachten staat. Ik heb meerdere keren gehad dat ik een dash gebruikte en net ongelukkig uitkwam, waardoor ik geraakt werd door een vijand. Je kan dus niet goed vooruit kijken, wat wel handig zou zijn geweest bij een spel waar je de hoogte in gaat. Het doel is steeds om door te rennen naar de kop van de draak en deze te steken. Er zijn verschillende tactieken om dit te doen. Sommige draken kan je het beste steken door een goede timing te hebben, andere kan je beter button mashen.

Zoals ik al zei kom je onderweg buit tegen. Deze buit wordt omgezet in water. Per dag zullen de waardes veranderen van de voorwerpen. De ene dag kan iets 42 mL waard zijn, maar een andere dag bijvoorbeeld 30 mL. Met water kan je jezelf upgraden, maar dit kan soms als een klusje worden gezien. Je zult af en toe moeten grinden voor een upgrade en dat is soms nog best vervelend.

Het spel ziet er echt fantastisch uit. De handgetekende beelden spatten echt van je scherm. Het is te merken dat er veel werk in het spel heeft gezeten; je kan dat ook wel terug zien in het bekendmakingsjaar. In 2014 werd namelijk bekend gemaakt dat Cleaversoft bezig was met EarthNight. Ze hebben meer dan vijf jaar gewerkt aan het spel. De muziek past ook goed bij de game en is erg prettig om naar te luisteren tijdens het spelen.

EarthNight is een erg goede runner. De artstijl is echt fantastisch en de muziek past ook prima bij het spel. Je zal tijdens de game veelal op draken rennen en buit verzamelen. Met deze buit kan je jezelf upgraden zodat je het langer vol kan houden. Helaas moet je soms grinden en dat is wel jammer. Er zijn twee personages om uit te kiezen met elk hun eigen speciale mogelijkheid. Het spel blijft fris; elke run is anders dan de voorgaande. EarthNight blijft een geslaagde runner met indrukwekkende art.

Cijfer: 8,5