[Review] Black Future ’88

Je hebt achttien minuten de tijd.

Black Future ’88 is een roguelike 2D actiespel waar je bezig bent om vijanden af te schieten. In roguelikes betekent dood ook echt dood en zul je weer vanaf het begin weer moeten starten. Is dit cyberpunk-avontuur je geld waard? Je leest het hier in onze review.

Tik tak

In Black Future ’88 is het de bedoeling een toren te beklimmen, ook wel bekend als de Skymelt. Je zult je door hordes AI Robots moeten banen en verschillende baasgevechten moeten overwinnen. Er is echter één maar; je hebt achttien minuten de tijd om de klus te klaren. Je hart zal namelijk na deze achttien minuten opblazen. Op de top van Skymelt wacht Duncan op je. Duncan is degene die voor deze ellende heeft gezorgd, maar als een tikkende tijdbom zul je erg snel moeten zijn. De tijdslimiet kan wel erg vervelend zijn voor spelers die nieuw zijn in dit genre. Je zult immers kamers verkennen voor upgrades en munitie, maar dat kost wel weer tijd. Ook worden de kamers willekeurig gegenereerd, waardoor je voorkennis van voorgaande potjes niet altijd werken. Dit zorgt er daarentegen wel voor dat het spel steeds fris blijft qua lay-outs. De besturing wordt al gauw veel van hetzelfde. Het spel weet zich niet goed te vernieuwen op het gebruik van de besturing.

Je kunt kiezen uit vijf verschillende personages. Ze hebben allemaal hun eigen stijl en mogelijkheden. Zo kun je kiezen uit iemand die gebalanceerd is, maar zul je ook een personage kunnen gebruiken die de tijd soms langzamer kan laten lopen. Tijd is erg essentieel; je hebt immers maar die achttien minuten. Tijdens het spelen kan je ook upgrades kopen, bijvoorbeeld met tijd. Een nieuw pistool kost bijvoorbeeld 25 seconden, maar daar kun je wel sneller mee schieten. Je kan twee wapens dragen; afhankelijk met wie je speelt kan dit variëren tussen langeafstandswapens, zoals een pistool, en korteafstandswapens, bijvoorbeeld een katana. Een pistool gebruikt kogels en dus zul je kogels moeten verzamelen, maar een steekwapen kan je zo vaak je wilt gebruiken.

Kamers behalen is vrij simpel; versla alle vijanden en je kan door naar de volgende. Na het behalen van een kamer zie je waar je heen moet. Je ziet ook in welke richting de baas zich bevindt. Na het verslaan van een baas krijg je vaak nieuwe munitie en kun je je levenbalk bijvullen.

Audiovisueel

Black Future ’88 ziet er fantastisch uit. De retro pixelstijl is erg gedetailleerd en weet een erg goede sfeer neer te zetten. De kleuren van het cyberpunk-genre spatten van je scherm. De muziek weet het ook erg goed te doen; de verschillende deuntjes passen goed bij het spel. Daarnaast is de muziek ook nog een genot om naar te luisteren.

Conclusie

Black Future ’88 is een solide roguelite. Het idee is erg leuk; je moet binnen achttien minuten de top van de toren bereiken terwijl je allerlei vijanden een kopje kleiner moet maken. Voor nieuwe spelers is dit niet altijd even handig. Zij zullen eerder geneigd zijn om zichzelf te upgraden, zodat ze het langer volhouden, maar dit kost tijd. In verschillende kamers zijn namelijk upgrades te vinden. Het spel biedt een leuke uitdaging, maar kan dus voor nieuwkomers net een tikkeltje te lastig zijn. Je kan ook uit meerdere personages kiezen, met elk zo hun voor- en nadelen. Als je goed bent in zulk soort spellen, dan heb je met Black Future ’88 een leuke tijd.

Cijfer: 7,5

Robin

Hey, ik ben Robin en ben 19 jaar. Mijn favoriete genres zijn metroidvania's, RPG's en games met een goede mysterieuze sfeer. Mijn favoriete games zijn de Phoenix Wright-games, Ghost Trick en de Mother-serie.

2 gedachten over “[Review] Black Future ’88

Geef een reactie