Draw Chilly
DRAW CHILLY, een no go of een lets go? Je leest het hier.

Een hel van een spel.

DRAW CHILLY is op 12 november uitgekomen voor zowel de pc als Nintendo Switch. Het arcadespel is ontwikkeld door AZAMATIKA, die van origine een Steam-ontwikkelaar is. Eerder bracht AZAMATIKA de spellen ‘Gun Done’ en ‘Peace, Death!’ uit.

(G)een keus?

Het verhaal begint op het moment dat Vladimir aankomt bij Magere Hein. Hij krijgt de keus voorgelegd om voor de vier ruiters van de Apocalyps te werken. Hoewel ze zeggen dat hij mag kiezen, krijg je als speler nooit die keuze. Magere Hein zijn tekst is erg slap en onserieus en al snel zit je midden in het eerste gevecht.

DRAW CHILLY

De werking van DRAW CHILLY

Als Vladimir lever je samen met je groep werkers slechteriken af bij Magere Hein. Magere Hein zorgt daarna voor een eeuwig verblijf in de hel.
DRAW CHILLY heeft honderd levels en elke tien levels krijgt Vladimir een baas om te verslaan. Eenmaal verslagen krijgt de baas een enkeltje naar de hel. Elke baas is uniek en moet op een andere manier worden verslagen. Om dit te doen, moet je gebruik maken van de verschillende vaardigheden die je vrijspeelt in de levels tussen deze gevechten door. Terwijl je bezig bent met de baas verschijnen er apen. Dit zijn kleine vijanden die je tijdens de gewone levels ook te lijf moet gaan. Naarmate het spel vordert verschijnen er verschillende soorten apen in het spel waaronder vliegende apen en apen die bommen gooien. Gedurende het spel kun je de hulp van de vier ruiters in roepen door het verzamelen van roze bolletjes. Deze bolletjes krijg je door de apen te verslaan en geven je tevens een klein gedeelte van je leven terug. Dat is echter niet de enige manier waarop je in aanraking komt met de vier ruiters. Nadat je een baas hebt verslagen, krijg je optie om te kiezen tussen twee ruiters, beide geven je een andere beloning.
Tussen levels door krijg je stukjes verhaallijn te zien. Deze zijn erg warrig en onsamenhangend. Hier kan ik dan ook niet heel veel over zeggen. Het taalgebruik was echter erg kinderachtig en het gebruik van ‘XD’ stoorde mij persoonlijk.

Grafisch en muzikaal zwak

Bij het opstarten van het spel krijg je ik al gelijk een voorgevoel bij het horen van de muziek die wordt gebruikt, en dat gevoel werd alleen maar bevestigd. De game is op grafisch vlak erg zwak en er lijkt weinig tijd in te zijn gestoken. Dat, of men heeft specifiek voor deze stijl gekozen. Hoe dan ook, ik vond het niks. De achtergrond verandert gedurende het spel amper en bevat erg grauwe kleuren waardoor het visueel niet aantrekkelijk is.
De rest van het spel is grafisch niet veel beter. De karakters zoals Vladimir en zijn helpers, de bazen die je moet verslaan en de vier ruiters zijn helaas geen hoogstandjes. Ook de audio voegt daar weinig aan toe, de muziek is de hele tijd hetzelfde en gaat na een tijdje vervelen. Er zitten geen stemmen in het spel en de geluidseffecten tijdens het vechten stellen ook niet zoveel voor.

DRAW CHILLY

Repetitief en saai

DRAW CHILLY wordt al vrij snel saai. Je voert de hele tijd dezelfde handelingen uit en aangezien de achtergrond nauwelijks veranderd, krijg je niet veel nieuws te zien. Er worden een aantal aapjes toegevoegd waartegen je vecht, elke tien levels krijg je een baas die je moet verslaan en zo nu en dan krijg je een aantal nieuwe vaardigheden. Dit heeft echter zo’n minimale invloed op de gameplay dat dit het spel totaal niet interessanter maakte.

Te lastig

Zelfs in makkelijke modus is DRAW CHILLY zo nu en dan te lastig. Zo heb ik zelf een uur lang vast gezeten op level twintig. Dit frustreerde enorm, want ik staarde de hele tijd naar dezelfde achtergrond en dezelfde baas met dezelfde saaie vechttechnieken. Het vastzitten had deels te maken met het feit dat alle vaardigheden op dezelfde knop zitten. Je moet handmatig wisselen tussen deze optie, wat erg vervelend is. Zo wilde ik op sommige momenten mijn vlammenwerper gebruiken en me daarna snel uit de voeten maken. Dan deed Vladimir echter per ongeluk een vaardigheid die veel langer duurde, en vervolgens ging ik dood. Erg zuur als je meermaals bijna de baas hebt verslagen.

Zelf zal ik DRAW CHILLY niet snel nog eens oppakken en ik kan jullie dit spel dan ook afraden. Het spel werd er in plaats van leuker, eigenlijk vervelender op naarmate ik meer speelde. DRAW CHILLY is erg repetitief, speelt niet fijn en ziet er ook niet erg aantrekkelijk uit. Wellicht dat een kind zich kan vermaken met dit spel, maar gezien de lastige besturing betwijfel ik het. In mijn ogen kun je de tien euro die dit spel kost beter besteden aan iets anders.

Eindcijfer: 3,5