[Review] Just Dance 2020

Zijn we na tien jaar nog niet uitgedanst?

Er zijn een aantal zekerheden in het leven. ’s Ochtends komt de zon op, in augustus liggen pepernoten in de winkel en elke herfst verschijnt een nieuwe Just Dance-titel. Dit laatste heeft Ubisoft de afgelopen tien jaar goed volgehouden. Elk jaar rond oktober/november wordt een nieuwe game in de serie uitgebracht met tussen de 40 en 50 nieuwe nummers om helemaal los op te gaan. Dit jaar is echter extra bijzonder, want Just Dance 2020 is de tiende hoofdtitel in de serie en luidt daarmee het tienjarig bestaan van de serie in. Wordt voor dit feest groots uitgepakt of is het een pity party?

Voor ieder wat wils

Just Dance staat erom bekend een redelijk gevarieerde liedjesselectie te hebben per game en Just Dance 2020 wijkt niet van deze formule af. Zo hebben we pop, rock, klassiek, techno en nog veel meer. Dit is misschien ook wel de meest geglobaliseerde Just Dance tot nu toe, met liedjes uit onder andere Israël, Zuid-Korea en Kenia. Dit betekent dat er zeker voor ieder wat wils is in de game, maar het heeft ook een keerzijde. Hoewel ik zelf een brede muzieksmaak heb en de variatie kan waarderen, zitten er een aantal nummers in waarvan ik de meerwaarde in twijfel trek. Een remix van de bekende Can Can van Offenbach, waarbij de dansers ook nog eens dierengeluiden maken, had van mij niet echt gehoeven.

Verder bevat de game ook veel populaire nummers, zoals bad guy van Billie Eilisch, High Hopes van Panic! at the Disco en God is a Woman van Ariana Grande. De meeste dansjes hebben goed passende choreografieën die niet zo moeilijk zijn dat niemand ze redelijk kan uitvoeren, maar ook niet zo makkelijk dat de game gaat vervelen. Anderzijds zijn er wel een aantal alternatieve dansroutines vrij te spelen met extreme moeilijkheidsgraden, die garant staan voor flink zweten. Voor de allerjongste dansers is er nog Just Dance Kids met een aantal extra simpele dansjes op veelal instrumentale muziek. De gemiddelde lezer zal hier dus waarschijnlijk niet veel plezier uit kunnen halen. Verder mag gezegd worden dat de muziekvideo’s en dansers voor de verschillende nummers weer erg uitgebreid en over de top zijn. Dit past zeker goed bij de feestvibe waar de games voor gaan. De menu’s zijn net als in Just Dance 2019 erg gestroomlijnd, waarbij weinig kleur wordt gebruikt, maar de boel er wel strak en overzichtelijk uitziet.

De gameplay van de hoofdmodus van Just Dance is eigenlijk nog steeds onveranderd. Je danst samen met een ‘coach’ die in een muziekvideo de bewegingen van de choreografie voordoet. De danspassen die je moet uitvoeren verschijnen ook rechtsonder in beeld als pictogrammen op een lopende band. Hoe beter je een pasje uitvoert, hoe meer punten je krijgt. Speciale Gold Moves leveren extra veel punten op als je ze perfect uitvoert. Op het einde word je beloond met één tot vijf sterren, waarbij de beste dansers nog de titels Superstar en Megastar kunnen vrijspelen. Op een nieuw interface tijdens het dansen na, is er niks veranderd aan de gameplay sinds vorig jaar.

Al met al heeft Just Dance 2020 een gevarieerde selectie aan nummers waar je zeker even zoet mee bent. Met een paar man dansen voor de hoogste score of alleen een playlist afwerken als dagelijkse lichaamsbeweging zijn nog steeds hartstikke leuk, maar de nieuwigheid is er snel vanaf. De game voelt op de nieuwe selectie liedjes niet echt anders aan dan de voorgaande Just Dance. Als je de nieuwe nummers een beetje gezien hebt, is er nog de mogelijkheid om Just Dance Unlimited te proberen. Deze streamingdienst bevat bijna alle nummers van de voorgaande Just Dance-games; een selectie van inmiddels meer dan 500 routines. Met aankoop van de game krijg je één maand gratis toegang, daarna zal je een abonnement moeten nemen.

Hey now, you’re an all-star

Just Dance viert zijn eerste decennium met een nieuwe gamemodus: All-Stars. In deze “verhaalstand” reis je langs de verschillende Just Dance-titels om dansers uit de desbetreffende games op te pikken in een ruimteschip. Verwacht echter niet dat dit diepgaande, vernieuwende gameplay biedt, want in principe is het een veredeld selectiescherm voor tien liedjes. Het maakt niet uit welke score je krijgt, na voltooiing van een nummer ga je door naar het volgende. Na de negen nummers uit de originele Just Dance tot en met Just Dance 2019, speel je High Hopes vrij.

Het is jammer dat Ubisoft zich er makkelijk vanaf maakt door in deze modus niets nieuws toe te voegen. Op het vrijspelen van een van de populairste nummers in de game na, is er geen enkele reden deze stand te spelen. Of, deze is er eigenlijk wel. De nummers waarop je danst in deze modus zijn allemaal eigenlijk alleen beschikbaar met Just Dance Unlimited, maar kunnen op deze manier toch gespeeld worden zonder abonnement. Als je namelijk een van deze nummers vanuit het hoofdmenu kiest zonder actief abonnement, is het niet mogelijk dit dansje te doen. Je kan de nummer vanuit All-Stars echter niet toevoegen aan een afspeellijst, hiervoor heb je wel Unlimited nodig. Het is een bijzondere designkeuze dat de boel onnodig compliceert.

Just Dance 2020 is een mooie samenvatting van tien jaar Just Dance: een partygame die leuk is om met een groep vrienden te spelen, maar verder geen tot weinig vernieuwing brengt naar de serie. Toch mag gezegd worden dat de selectie liedjes erg sterk en gevarieerd is waardoor fans van de serie zeker even zoet zullen zijn. De nieuwe All-Stars-modus is echter een simpele selectie van negen oude routines, die enkel en alleen bestaat om een van de nieuwe nummers vrij te spelen. Is het feestje daardoor in het water gelopen? Zeker niet, maar het is ook geen ramp als je deze dans aan je voorbij laat gaan.

Cijfer: 6,8