[Review] Destiny Connect Tick-Tock Travelers

Ontdek de geheimen van het stadje Clocknee.

Destiny Connect Tick-Tock Travelers is een nieuwe IP op de markt die uitgegeven is door Nippon Ichi. Voordat ik met het spel begon, wist ik niet goed wat ik kon verwachten, juist omdat het een geheel nieuwe IP is. Kan deze nieuwe IP het opnemen tegen de gigantische markt van RPG’s die momenteel al voor de Nintendo Switch beschikbaar is? Lees het in deze review!

Een foute start van een nieuwe periode

Het verhaal van het spel volgt de protagonist, Sherry. Ze woont samen met haar moeder in een afgelegen huisje in een stadje genaamd Clocknee. Haar vader is helaas vaak aan het werk en is hierdoor niet vaak thuis.

Al snel begint het nieuwjaarsfeest in Clocknee met voldoende festiviteiten voor de inwoners, met als kers op de taart het vuurwerk bij de grote klokkentoren. Deze klokkentoren is tevens ook de grote de trots van het stadje Clocknee en wordt regelmatig bij festiviteiten betrokken.

De hele stad telt af voor de grote vuurwerkshow bij de klokkentoren, maar zodra de teller op nul staat en het vuurwerk losbarst, stopt de tijd. Voor enkele inwoners stopt de tijd niet, waaronder Sherry en haar moeder die ondertussen belaagd worden door verschillende robots die uit de klokkentoren komen. Sherry en haar moeder rennen zo snel als ze kunnen terug naar hun vertrouwde huisje, maar bij aankomst merkt Sherry dat haar moeder niet meer bij haar is.

Een onverwachte vriend

Op dat moment gaat Sherry op onderzoek uit in de kamer van haar vader waar ze een luik naar de kelder ontdekt. In deze kelder bevindt zich een nogal aparte robot, genaamd Isaac. Hij geeft aan gebouwd te zijn door haar vader en heeft de missie gekregen om Sherry te beschermen. Samen met haar robot en haar vrienden trekken ze ten strijden tegen de robots, reizen ze door de tijd en ontdekken ze de waarheid achter waarom de tijd is gestopt in Clocknee.

Wat ik gewend ben van RPG’s die het tijdsreizen als gimmick gebruiken voor het verhaal, is dat het soms nogal moeilijk te volgen is. Dit gevoel had ik niet bij het verhaal van Destiny Connect. Het verhaal blijft zich tijdens de rit ontwikkelen met nieuwe stukjes informatie die niet te moeilijk zijn om aan elkaar te knopen. Dit zorgt voor een prettige omgeving voor mensen die wellicht nieuwkomers zijn voor het RPG genre.

Daarnaast zijn de karakters die je in het verhaal tegenkomt redelijk goed uitgewerkt en gaf het spel een goed idee van de persoonlijkheden van deze personages. Helaas bevat het spel geen voiceacting, wat er voor mij wel voor zorgde dat er een dimensie aan het karakter mistte.

Het antwoord is… Robot!

Zoals ik eerder al heb benoemd, is dit spel ideaal voor mensen die nog niet heel bekend zijn met het RPG-genre. Zo is naast het verhaal ook het turn-based gevechtsysteem, die het spel hanteert, makkelijk te begrijpen. In het stadje loop je naar een vijand toe waarna er een gevecht begint. Je kiest drie karakters (met elk hun eigen speciale vaardigheden) die je wilt laten vechten, kiest hun gewenste actie en voert deze uit. De vijanden kunnen in dit spel ook maar een zwakte voor één van de volgende drie elementen hebben: vuur, elektriciteit en ijs.

Wat wel interessant is, is het feit dat je een karakter in je team van drie hebt die je niet uit het team kunt zetten. Dit karakter is de robot, Isaac, die Sherry ontmoet in haar kelder. Deze robot heeft een hele reeks aan verschillende vormen die je nodig zult hebben als je het op gaat nemen tegen de verschillende robots op je pad.

Zo moest ik het opnemen tegen een baas die permanent een schild had, waardoor ik niet met de normale karakters kon aanvallen. Daardoor moest ik een speciale vorm van de robot activeren, zodat ik het schild van de robot weg kon halen met een speciale skill. Je team moet dus vooral functioneren rondom de robot, wat voor mij een hele leuke en interessante toevoeging is.

Sleutelen maar!

De karakters in het spel hebben elk hun eigen vaardigheden die je kunt verbeteren doormiddel van een item genaamd “Skill potions”. Deze kun je soms krijgen als je een gevecht tegen een vijand wint. Dit geldt echter niet voor onze ijzeren vriend Isaac. Voor hem moet je verschillende ”gears” verzamelen. Deze gears komen in drie varianten: brons, zilver en goud. Als je met deze gears naar de smit in de stad gaat, kan hij deze gears in een van de vormen van Isaac installeren. Dit is een unieke manier om de skilltree van Isaac langzaam maar zeker uit te breiden met meer en meer vaardigheden. Let wel op dat elke vorm van Isaac een andere skilltree hanteert en dat je dus ook voor elke vorm opnieuw de gears moet verzamelen.

Old-school vibes

Grafisch is het spel niet héél indrukwekkend; het ziet er over het algemeen wel goed uit, maar heeft soms last van een lage resolutie bij meerdere cutscenes. Op grafisch gebied liet dit spel mij in het algemeen een beetje denken aan de spellen die ik vroeger vaak speelde op de GameCube. Zo is het spel grafisch zeker niet slecht, maar is het ook niet super mooi; het ligt een beetje in het midden.

De algemene designs van de karakters hielpen alleen maar om het spel de perfecte old-school vibes te geven. Zo leek het spel inspiratie te hebben getrokken uit verschillende karakters uit de animatie serie Jimmy Neutron. Over het algemeen wekte het visuele gedeelte van het spel een nostalgisch gevoel bij me op die ik als heel prettig heb ervaren.

Een prachtig stukje muziek

De muziek in het spel is uitstekend uitgevoerd. Clocknee is sowieso een stadje die een niet te drukke sfeer heeft. Dit wordt bevestigd door de muziek die er afgespeeld wordt in alle jaargetijden. Een rustgevend deuntje, die een beetje op de soundtrack van Animal Crossing lijkt, volgt je door het hele spel. Dit draagt alleen maar bij aan het rustgevende gevoel dat het spel voor de speler wil opwekken. Aan de andere kant worden gevechten goed begeleid door een opgewekt deuntje die nog heftiger aanwezig is als je het opneemt tegen een baas robot.

Helaas bevat het spel geen voiceacting waardoor ik toch wat mistte bij de karakters. Ik vind het altijd makkelijker om me in een karakter te plaatsen als ik ook weet hoe ze klinken.

Destiny Connect Tick-Tock Travelers is niet de meest gecompliceerde RPG die je gaat vinden op de Nintendo Switch en is dus perfect voor nieuwkomers van het genre. Zo bevat het spel een hartverwarmend verhaal over een meisje die met haar robot en vrienden haar stad wil redden van een ondergang en zit op grafisch gebied toch redelijk mooi in elkaar, ondanks de resolutie problemen die soms optreden. Wil je graag eens een RPG proberen, maar heb je geen zin in een RPG die je 45+ uur duurt? Dan is deze korte RPG zeker een goeie keus! Mocht je al een RPG veteraan zijn, raad ik deze RPG alsnog aan. Puur en alleen voor de nostalgie van oude RPG’s die dit spel kan opwekken.

Eindcijfer : 7,8

Joey

Heyhey! Ik ben een 20-jarige jongen genaamd Joey. Ik ben heel creatief ingesteld, hou van tekeningen en volg een studie voor ICT Programmeren aan het hbo. Naast het schrijven bij Daily Nintendo sta ik ook nog bekend als PandyBearArt (www.instagram.com/PandyBearArt). Verder hou ik van gamen, anime en het horror-genre. Hoe darker hoe beter!.