[Review] Stranded Sails

Het simulatiegenre heeft er een nieuwe game bij. Haalt Stranded Sails echter de kwaliteit van onder andere Stardew Valley?

Het kernconcept van Stranded Sails lijkt erg op gevestigde en populaire games zoals Animal Crossing en Stardew Valley. Om te vluchten uit een saaie stad vertrek je met je vader en een bemanning op zoek naar een beter leven. Helaas slaat het noodlot toe, waardoor je als schipbreukeling terecht komt op een onbewoond eiland. Je krijgt beperkte middelen en het is aan jou de taak om iets op te bouwen. In het geval van Stranded Sails is dat het kamp om samen met je mede schipbreukelingen in te overleven op de kale eilandengroep.

Maar hoe dan?

Zoals ik al noemde zijn de eilanden erg kaal. Er is weinig leven, maar gelukkig is veel van het schip aangespoeld aan de kust. In de eerste paar uren krijg je beetje bij beetje toegang tot nieuwe functies en bouw je het kamp op, terwijl je op zoek gaat naar andere leden van je bemanning en de aangespoelde voorwerpen. Jij krijgt als kind de taak om te zorgen dat jullie kunnen overleven op de eilandengroep. Zo moet je onder andere huizen verzorgen voor de bemanning, een kookstation bouwen, koken en een moestuin aanleggen.

Tot je bepaalde upgrades hebt, zijn deze activiteiten nogal vervelend om te doen. Dit is omdat je heel snel je energie kwijt raakt aan deze activiteiten. Hierdoor is het nogal onduidelijk hoeveel elke plant nodig heeft. Zo zijn mijn wortels meerderde keren verdord in dezelfde tijdspanne waarin mijn maïs en tomaten volgroeid waren.

Het verhaal is erg lineair waardoor je in het begin weinig bewegingsruimte hebt. Een missielogboek wijst constant aan wat je als volgende opdracht moet doen. Het enige wat je limiteert tijdens het spel zijn bepaalde voorwerpen die je moet maken om meer te verkennen en een stamina-meter. Deze is op zich makkelijk bij te vullen door te slapen of te eten, maar gaat als je wat tempo in het spel wilt stoppen door te rennen, ook erg snel weer leeg. In het begin kan dit zeker voor irritatie zorgen aangezien je dan nog weinig eten hebt en dus elke keer terug moet naar het kamp om te slapen.

Later is er in Stranded Sails ook wel wat extra te ontdekken zoals ruïnes die wat achterliggend verhaal vertellen. Dit voegt wat spanning toe aan een anderzijds rustig spel. De manier hoe dit gedaan wordt is door het toevoegen van gevechten. Helaas is dit niet genoeg om Stranded Sails uniek genoeg te maken.

Stranded Sails

Stranded Sails ziet er vrolijk en grafisch uitnodigend uit door de vrolijke felle kleuren. Door de stijl gaf het mij ergens een beetje een Wind Waker-sfeergevoel. De elementen in de wereld zijn in een stijl ontwikkeld met weinig polygonen, waardoor alles wat hoekiger is. Het is dus geen grafisch hoogstandje maar voor de gameplay werkt deze stijl prima.

Niet bepaald intuïtief

De ontwikkelaars hebben met voorwerpen wel een rare keuze gemaakt. Om een voorwerp op te pakken, bijvoorbeeld een zaag, moet je eerst een interactie doen met het voorwerp. Pas daarna kan je een voorwerp oppakken door erover te lopen. Als deze methode nu alleen was om een kist te openen om de voorwerpen eruit te halen, was er geen probleem maar helaas zul je deze handeling constant moeten uitvoeren. Daarnaast is het voorwerpmenu raar ingedeeld. Je kan een voorwerp op twee manieren pakken om er gebruik van te maken; via een pop-up menu of een soort draaiwiel onderaan je scherm, dat bediend wordt door je rechter analoge stick. Dit menu is zo gevoelig dat het regelmatig voorkomt dat je per ongelijk zal doorschieten naar een voorwerp of een sub-sectie die je niet wilde selecteren.

Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar voor een game die al sloom is, wordt de pacing nog verder uit het spel gehaald. Het positiefst aan de game was in elk geval het geluid. De muziek is heerlijk kalm en geeft een beetje het tropische, relaxte sfeertje mee, zeker in combinatie met de geluiden van de golven.

Stranded Sails

Bugs

In mijn tijd met Stranded Sails ben ik meer dan voldoende bugs tegengekomen. Helaas waren het geen insecten die op de tropische eilanden-groep leefden, maar de bugs die de gameplay een stuk vervelender maken. Deze verschilden van kleine bugs die niet veel uitmaakten tot in elk geval drie bugs waardoor ik mijn game opnieuw moest opstarten en één waardoor ik het hele spel opnieuw moest installeren én mijn opgeslagen gegevens moest verwijderen. Dit ook mede dankzij het gebruik van de auto-save functie die bijna elke minuut geactiveerd wordt. Een voorbeeld hiervan is het niet registreren van een benodigd voorwerp waardoor je niet meer verder kan. Ook kon ik nooit mijn Switch in slaapmodus zetten met de game aan, want als ik dat langere tijd deed, bevroor het spel gewoon, waardoor die weer opnieuw opgestart moest worden. Met deze review heb ik zelfs even gewacht tot na de eerste update, maar helaas zijn in versie 1.0.2 nog steeds alle bugs die ik heb ervaren aanwezig.

Het is zonde, maar Stranded Sails slaat de plank helaas mis. Met de talloze bugs die ik tegenkwam en mijn progressie verhinderden werd de gameplay nog slomer dan bedoelt was. Het resulteerde in hele stukken opnieuw moeten doen omdat mijn taak niet geüpdatet werd of dat het spel na even in de slaapmodus gewoon volledig bevroor. Mochten de ontwikkelaars deze problemen echter oplossen, krijg je een vermakelijke game die mij ergens deed denken aan Animal Crossing en Stardew Valley. De muziek is sfeervol, de grafische stijl is prima voor het type game, maar de gameplay verpest het. Hopelijk iets wat in een update opgelost gaat worden. Voor nu kan je beter Stardew Valley spelen of wachten op Animal Crossing: New Horizons.

Eindcijfer: 5.4

Jorden

22 jarige Nintendo nerd en Games&Interactie student aan de UU. Twitter: Jorden1506 YouTube: http://www.youtube.com/c/WePlayGames