[Review] Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout

Ga op avontuur in een nieuw deel van de Atelier-serie!

De Atelier-serie bestaat al ruim 20 jaar en vrijwel elk jaar komt er een nieuw deel uit. De serie wordt dan ook lovend ontvangen. Zelf heb ik nog nooit een spel uit deze serie gespeeld, maar ik heb er genoeg goede verhalen over gelezen en over gehoord. Weet dit spel zijn verwachtingen waar te maken?

Girls just wanna have fun

Het verhaal gaat over Reisalin Stout, beter bekend als Ryza, en haar twee vrienden Lent en Tao. Ryza is een tiener uit een boerengezin en woont in het dorpje Rasenboden Village, gelegen op het eiland Kirken. Ze droomt er al tijden van om op avontuur te gaan, in plaats van dat ze haar ouders op de boerderij helpt. Het moment dat ze hoort dat er kooplui naar het eiland komen, twijfelt ze dan ook geen moment en wil ze, samen met haar vrienden, op avontuur om de kooplui te ontmoeten. Tijdens het avontuur komen ze monsters tegen. In het begin gaat het goed en zijn ze redelijk makkelijk te verslaan, totdat er een keer een veel te sterk monster voor je staat. Gelukkig komen hier Empel en Lila in het spel, die jou, samen met je vrienden, redden met behulp van alchemie. Na deze gebeurtenis twijfelt Ryza geen moment en wil ze de kunsten van het alchemie leren van Empel. Verder zal Empel Tao helpen met het leren lezen van boeken die geschreven zijn in een lang verloren, academische taal. Lent zal worden geholpen door Lila om een echte strijder te worden.

De gameplay

Het spel begint met een introductie; een vrij lange introductie, waar je ongeveer zeven uur mee bezig bent… In het begin vond ik hierdoor het spel zelf wat traag aanvoelen. Na een paar uur veranderde dit echter. In plaats van jou gelijk in het diepe te gooien, willen de ontwikkelaars dat je elk element van het spel leert begrijpen. Zo is het belangrijk om de wereld te ontdekken om verschillende ingrediënten te verzamelen en om alchemie te gebruiken om nieuwe voorwerpen te creëren.

De ingrediënten verzamelen kan op drie manieren. Allereerst kun je ze gewoon oprapen van de grond. Daarnaast kun je ze met gereedschap verkrijgen; eerst met je staf en later met ander gereedschap, zoals een bijl. Elk stuk gereedschap zorgt ervoor dat je weer andere ingrediënten krijgt van hetzelfde verzamelpunt! Dit zorgt er dus voor dat je dezelfde delen van de wereld steeds opnieuw kunt ontdekken, zodat je weer nieuwe ingrediënten verkrijgt. Als laatste kun je ingrediënten verzamelen door monsters te verslaan.

Verder zul je tijdens het hele spel geleid worden door verschillende missies, zoals praat met Empel om nieuwe recepten te leren of ga naar deze plek om dit ingrediënt te vinden. Zodra je uit de introductie bent, is er ook nog genoeg te doen. Je leert nog steeds een boel na de introductie, je kunt nog genoeg verkennen en je kunt mensen helpen met opdrachten die ze voor jou hebben.

Het gevechtssysteem

Zoals eerder genoemd, zijn er gevechten nodig om ingrediënten te verzamelen. Waar het gevechtssysteem in de vorige Atelier-games meer turn-based was, is dit nu een realtime systeem geworden. Aan de linkerkant van je scherm heb je twee balken lopen, een voor jouw karakters en een voor de vijand. Zodra het icoon voor een karakter het symbool aan de onderkant heeft bereikt, is het zijn tijd om aan te vallen. Dit maakt de gevechten uitdagender, maar ook lastiger. Als je even niet oplet, is het nog steeds jouw beurt om aan te vallen, maar heeft de tegenstander jou ook al meerdere keren aangevallen. Dit wordt dus opletten! Verder hoef je in dit nieuwe systeem ook niet meer alle karakters te besturen tijdens een gevecht, je bestuurt gewoon ééntje. Wel kan je nog wisselen naar andere personages, waardoor je weer andere aanvallen kunt doen. De personages die je zelf niet bestuurt, voeren automatisch aanvallen uit.

In de eerste uurtjes is het gevechtssysteem redelijk eenvoudig. Je begint gewoon met de standaard aanvallen die je kunt uitvoeren met de A-knop. Als jij, of een computer gestuurd karakter, een aanval uitvoert, krijg je er steeds één AP bij. AP kun je gebruiken als het gevechtssysteem iets wordt uitgebreid. Zo kan je, als het rondje van je AP vol is, je tactics level upgraden. Hoe hoger dit level is, des te vaker je dezelfde aanval kan uitvoeren in een beurt. Ook kun je je AP gebruiken om speciale aanvallen uit te voeren, die je met je X-knop tevoorschijn kunt halen. Daarnaast merk je dat vijanden steeds sterker worden. Gelukkig kun je op een gegeven moment voorwerpen maken met behulp van je alchemie en deze gebruiken tegen vijanden, waardoor deze weer sneller dood gaan. Dit zijn nog lang niet alle opties voor de gevechten, maar de rest is aan jou om zelf te ontdekken. Je hebt in ieder geval genoeg keuze om een vijand uit te schakelen!

Alchemie

Daarnaast draait het spel om alchemie, een kunst waarmee je nieuwe voorwerpen kunt maken. Voorbeelden van deze voorwerpen zijn nieuw gereedschap, bommen om tegen vijanden te gooien en drankjes om levenspunten aan te vullen. Zodra je ingrediënten hebt verzameld, kun je beginnen met het maken van een nieuw voorwerp. Dit kan simpelweg door ingrediënten aan te klikken als je een vakje selecteert. Ook heb je een optie om deze ingrediënten automatisch in te laten vullen. Dit kan makkelijk zijn, maar heeft ook zijn nadeel. Op een gegeven moment kun je namelijk recepten aanpassen door een ander ingrediënt te gebruiken. Hierbij werkt het automatisch invullen niet meer, waardoor je alles alsnog zelf moet selecteren. Verder krijg je regelmatig nieuwe recepten voor voorwerpen in het spel, waarvoor je weer nieuwe ingrediënten moet verzamelen door de wereld te verkennen en/of door monsters te verslaan. Dit zorgt voor een fijne afwisseling.

De wereld van Atelier Ryza ziet er geweldig uit. Alles is kleurrijk weergegeven en in zowel tv- als handheldmodus is de game van goede kwaliteit. Wel valt het af en toe op dat er rasters over de karakters of over een deel van de wereld liggen, waardoor je bijvoorbeeld kleine streepjes ziet op de hals van een personage. Deze rasters hebben voor mij het spelen verder niet belemmerd. Daarnaast heeft de game ook wat problemen als je een trap op- of afloopt, terwijl de camera schuin op je karakter staat gericht. Het beeld begint dan even enorm te haperen, maar dit is gelijk weer over als je van de trap af bent.

De muziek is prima in orde. Als je in het dorp bent is er een heerlijk ontspannen deuntje. Vanaf het moment dat je de wereld gaat ontdekken, komt er al iets meer tempo in en zodra er een gevecht start, wordt dit tempo nog net een klein beetje omhoog gegooid, zodat er wat meer spanning in het gevecht komt. Naast de muziek, is het stemacteerwerk alleen in het Japans te horen. Zelf heb ik de stemmen altijd in het Japans staan in een JRPG, als het mogelijk is, voor mij is het dus geen probleem. Mocht je normaal altijd luisteren naar een Engelse nasynchronisatie, snap ik dat dit nadelig is.

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout is een ideale game voor de Nintendo Switch. Het verhaal zit goed in elkaar en er is genoeg afwisseling te vinden, waardoor het spel jouw aandacht blijft houden. Verder heeft het een rustige opbouw, waardoor je alle elementen in spel echt leert begrijpen. Op grafisch gebied waren er een paar kleine minpuntjes, maar dit is naar mijn mening niet storend voor het spel. Voor zowel mensen die de Atelier-serie nog nooit hebben gespeeld, als fans die al meerdere titels achter de kiezen hebben, is deze game zeker aan te raden!

Eindcijfer: 9,1