[Review] Luigi’s Mansion 3

Een gratis uitnodiging komt Luigi en zijn vrienden duur te staan!

Onze helden van het Mushroom Kingdom verdienen een welverdiende vakantie. Mario heeft al talloze keren prinses Peach gered uit de klauwen van de kwaadaardige Bowser en ook Luigi heeft al twee keer gevaarlijke avonturen meegemaakt met zijn stofzuiger. Hoe heerlijk is het dan om een uitnodiging te krijgen om lekker tot rust te komen in een hotel? Onze vrienden nemen een heerlijke trip naar hotel The Last Resort. Bij aankomst wordt de receptie van de beroemde gasten vrolijk gevierd. Iedereen krijgt hun kamer toegewezen en het begint langzamerhand donker te worden. Maar plots in de nacht komt onze besnorde groengeklede held er achter dat dit geen gewoon hotel is.

The Last Resort blijkt niet zomaar hotel te zijn. Integendeel, deze plaats lijkt bespookt te zijn. De hoteleigenares, Hellen Gravely, blijkt namelijk samen te werken met King Boo, die alle vrienden van Luigi heeft gevangen in schilderijen. Luigi gaat op onderzoek uit, maar na een ontmoeting met King Boo valt hij naar beneden en belandt hij in de kelder. Gelukkig komt Luigi daar de verstrooide professor E. Gadd tegen. Met een nieuwe stofzuiger, de ‘Poltergust G-00’, gaat Luigi op pad om zijn vriendjes te redden.

Poltergust G-00

De verstrooide kwibus heeft niet stilgezeten en heeft de stofzuiger wat nieuwe handige snufjes gegeven. Tevens keren een aantal mogelijkheden uit de voorgaande Luigi’s Mansion-spellen terug. Je kunt blazen en zuigen met de stofzuiger en nog steeds de Strobulb gebruiken om spoken te laten schrikken, waardoor je ze kan proberen te vangen met je stofzuiger. De Poltergust G-00 is daarnaast in staat om spoken te rammen. Dit brengt niet alleen extra schade toe, namelijk twintig per slag op. Ook kun je andere fantomen mee raken met je klap. Als je op zo’n geest slaat doe je ook al een flinke slag in hun levensaantal en zal deze al verzwakt zijn, waardoor je gelijk door kan zuigen. Ook keert de UV-lamp terug, waarmee je verborgen voorwerpen kunt vinden. Door met duister licht te schijnen zul je zo nu en dan iets verstopts vinden. Soms is het een vaas waar geld in zit, maar het kan ook een put zijn die leidt naar een verborgen ruimte.

Helemaal nieuw is de ‘suction cup’. Dit is een snufje waarmee je ontstoppers kunt afschieten, om deze weer aan een touwtje op te kunnen zuigen. Je kan dit nieuwe handigheidje gebruiken tijdens het verkennen van het hotel, door bijvoorbeeld deuren open te forceren, bloempotten stuk je slaan of verborgen luikjes te openen. Het is niet alleen een hele handige functie in verkennen, ook in spookgevechten zijn deze ontstoppers erg nuttig. Sommige spoken hebben namelijk een schild gevonden en door deze aanval te gebruiken, zul je hun schild kunnen afpakken, waarmee het gevecht makkelijker wordt.

Een complete reis

Dit gekke hotel bestaat uit veel verdiepingen. Helaas voor onze dappere hoofdrolspeler zijn de liftknoppen gestolen. Deze kun je terug krijgen door bazen te verslaan. Een verslagen baasspook levert namelijk de liftknop op voor de volgende verdieping. De baasgevechten in dit spel zijn echt klasse. Alle gevechten zijn zo origineel bedacht en waren een puur genot om te spelen. Luigi’s Mansion 3 blinkt echt uit in de diversiteit en originaliteit van de baasgevechten. Je kunt na het behalen van een verdieping altijd terug gaan naar die verdieping.

Helaas voelt het spel af en toe wat lineair; je doel is steeds om een verdieping te verkennen, de baas te verslaan en dan door te gaan naar de volgende. Gelukkig weet Nintendo hier wel af en toe wel wat variatie in te brengen. Soms ben je namelijk genoodzaakt een verdieping terug te gaan voordat je verder kan. Daarentegen zijn de verdiepingen wel erg leuk en gevarieerd. Van een dansvloer tot een piramide, maar ook een verdieping in piratenstijl en ridderstijl. Helaas zijn niet alle verdiepingen even lang. Zo is de ridderverdieping best lang, maar is het museum een stuk kleiner. Daarentegen bieden ze allemaal een perfecte sfeer aan voor een mooi totaalplaatje, ondanks de diverse lengtes.

Elke verdieping heeft zes edelstenen die je kunt verzamelen. Deze zitten de ene keer goed verstopt, maar de andere keer moet je een kleine puzzel oplossen om ze te verzamelen. Het is een erg leuke toevoeging, aangezien je na het behalen van het spel terug kan gaan om alle geheimen te ontdekken. Ik was iets meer dan 13,5 uur kwijt met het verhaal waar ik al wel redelijk wat edelstenen had gevonden. Gelukkig kun je dus nog langer bezig zijn door deze verzamelbare objecten te zoeken.

Luigi en Gooigi

Alles kan in singleplayer gespeeld worden, maar het is nog leuker met zijn tweeën! Als tweede speler neem jij de rol van Gooigi op je en zul je samen met je medespeler, Luigi, dit avontuur beleven. De camera beweegt prima en zelfs als je ver van elkaar verwijderd bent, zit de camera niet in de weg. Sommige problemen kun je het handigst oplossen met zijn tweetjes, maar in je eentje kan het ook altijd door Gooigi op te roepen. Gooigi is een handig, slijmerig hulpje en kan door spijkers en hekken heen lopen. Luigi’s Mansion 3 biedt erg goede puzzels aan en weet talloze keren nog steeds met nieuwe, diverse puzzels te komen.

Naast het hoofdspel bevat Luigi’s Mansion 3 ook ScreamPark, waar je drie leuke minigames kunt spelen. Ook keert ScareScraper terug waar je zowel lokaal als online aan de slag kan slaan. In deze modus is het de bedoeling om een aantal verdiepingen door te komen. Dit doe je door een aantal spoken binnen de tijd op te zuigen.

Het spel oogt echt perfect, zowel in handheld als in tv-modus. Alle cutscenes zijn ook echt prachtig en vooral de animaties van Luigi bevatten heel veel details. De belichting van het spel is echt een van de hoogtepunten; het lichtgebruik voelt namelijk heel realistisch aan. Aan de muziek zijn verder ook geen opmerkingen. Alle deuntjes passen goed bij elke verdieping en ook de geluidseffecten horen bij de sfeer. Het enige vervelende geluidseffect is het geluid wanneer Luigi weinig levens heeft. Dit is een snel, hard, kloppend geluid dat heel aanwezig is op de voorgrond. Hierdoor hoor je de muziek minder en is het storend voor de gameplayervaring.

In Luigi’s Mansion 3 worden de beste ideeën van het eerste en tweede deel samengevoegd. In dit nieuwe avontuur speel je als Luigi, of Gooigi in co-op modus, en zul je allerlei verdiepingen gaan verkennen in dit knotsgekke hotel. De gameplay is erg soepel en speelt heerlijk op de Switch. De verdiepingen zijn erg gevarieerd en je merkt dat er veel tijd is gestoken in deze diversiteit. Het spel kan af en toe wel lineair voelen, aangezien de basis bestaat uit het verkennen van een verdieping, de baas te verslaan en doorgaan naar de volgende. Gelukkig weet Nintendo hier wel af en toe een draai aan te geven, maar dat was net wat te weinig. Op audiovisueel gebied is het spel een echte parel en draait super fijn. De belichting is super gaaf en alle cutscenes zijn erg leuk om te zien. Luigi’s Mansion 3 is het meest perfecte spel uit de serie.

Cijfer: 9,3