[Review] The Witcher 3: Wild Hunt

Een gigantisch avontuur is nu op Nintendo's hybride console te beleven.

Een gigantisch avontuur is nu op Nintendo’s hybride console te beleven.

The Witcher 3: Wild Hunt is een actie-RPG welke in 2015 op verschillende platformen uitkwam. Het is het derde deel in de lovend ontvangen reeks van de Poolse studio CD Projekt RED en vertelt het verhaal van de heldhaftige Geralt of Rivia. Dat veel mensen verbaasd waren toen een Switch-versie werd aangekondigd, kwam vooral doordat The Witcher 3 een gigantisch groot spel is. Heeft dit ambitieuze project goed uitgepakt?

Een groot avontuur

The Witcher-serie is gebaseerd op de boeken van Andrzej Sapkowski en draait om de Witcher Geralt of Rivia, een huurling die zijn brood verdient met het uitschakelen van monsters en ander gevaar. Het derde deel sluit dit verhaal af en draait om de zoektocht die Geralt start naar het verdwenen meisje Ciri, met in het verlengde daarvan de confrontatie met de geheimzinnige bende ‘The Wild Hunt’. Deze grote groep geesten is namelijk ook op zoek naar Ciri…

Zoals gezegd sluit het derde deel het verhaal af, maar gelukkig betekent dit niet dat je de eerste twee delen moet hebben gespeeld om het verhaal te begrijpen. Het spel kent veel referenties naar eerdere delen, maar deze zijn niet essentieel om het spel te volgen. Ik heb zelf de eerste twee delen niet gespeeld, maar dit was geen belemmering. De Switch-versie wordt overigens als complete editie geleverd en dat betekent dat de uitgebrachte DLC, waaronder ‘Blood and Wine’, er ook bij inbegrepen zit.

Ontdek een enorme wereld

The Witcher 3 is een actie-RPG welke zich afspeelt in een enorm grote open wereld. Tijdens jouw avontuur reis je dan ook van gebied naar gebied om verschillende missies uit te voeren en het tussendoor op te nemen tegen vijanden die overal in de wereld aanwezig zijn. Missies zijn heerlijk gevarieerd, zo zul je de ene keer grote vijanden moeten verslaan en de andere keer juist verdwenen mensen moeten opsporen. Tijdens de wat rustigere missies zul je echter ook uit jezelf gevechten aan moeten gaan om sterker te worden en om de nodige items te vinden. De wereld is zoals gezegd enorm groot en gelukkig heb je dan ook een paard en zeilboot tot je beschikking om te reizen. Met name het reizen op je paard is fantastisch, in hoog tempo galoppeer je langs prachtige en gevarieerde gebieden vol bossen, uitgestrekte velden, vergeten ruïnes en oude dorpjes. Er is zoveel te doen dat ik me al uren wist te vermaken door simpelweg op mijn gemak rond te reizen door de enorme spelwereld.

Kwaliteit alom

Naast het reizen zul je tijdens je avontuur ook veel vechten en vele dialogen moeten volgen die het verhaal vertellen. Zowel het vechten als de dialogen zitten werkelijk fantastisch in elkaar. Het vechtsysteem draait kort gezegd om drie dingen: armor, wapens en abilities. Door quests te voltooien krijg je ervaringspunten die Geralts’ level omhoog laten gaan. Daarnaast is ook de uitrusting van Geralt van invloed op hoe sterk je bent. Hoe beter je armor en wapens, hoe meer schade je aanricht bij vijanden. Wapens kun je op hun beurt weer sterker maken. Daarnaast krijg je speciale ‘ability points’ wanneer je een ‘place of power’ vindt of in level stijgt. Hiermee kun je vervolgens weer speciale abilities krijgen die een eigenschap verbeteren of een bepaalde perk toevoegen. Uiteindelijk kun je hier dan weer een extra grote levensbalk mee krijgen of juist een bonus bemachtigen op de schade die je aanbrengt bij vijanden.

De zwaardgevechten met wolven, grote beesten of bandieten zijn soms erg pittig en vereisen je aandacht. Vijanden passen zich niet aan jouw level aan; je komt dus regelmatig ’te sterke’ vijanden tegen. Dit stimuleert je vervolgens weer nieuwe quests te voltooien om sterker te worden. Het vechtsysteem is in zijn geheel dan ook enorm uitgebreid en zit goed in elkaar. In de wereld zelf is enorm veel loot te verzamelen, waar je vervolgens weer van alles mee kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld potions maken waar je bepaalde ingrediënten voor nodig hebt. Het motiveert je om elk gebied te verkennen, iets wat bepaald geen straf is. The Witcher 3 behoort mede hierdoor tot de beste actie-RPG’s die er zijn.

Voordat je de uitgebreide wereld verder ontdekt en aan het vechten bent, heb je veelal al flink wat dialogen meegemaakt. Bijna elke missie kent veel gesprekken die je aan moet gaan om meer informatie over je huidige doel te verkrijgen en het verhaal verder te ontdekken. Dialogen zitten sterk in elkaar met veel inhoudelijk detail en sterke voice-acting. En waar de dialogen veel aanwezig zijn, blijven ze boeien door de hoge kwaliteit ervan. Het schrijfwerk is van dusdanig hoge kwaliteit dat je al vanaf uur 1 geïntrigeerd bent.

In die conversaties heb je meestal verschillende keuzemogelijkheden en gespreksopties welke van invloed zijn op het verdere verloop. Je schrijft in feite jouw eigen verhaal door het gesprek die richting in de sturen welke jij wilt. Tijdens het avontuur bouw je een band op met de verschillende personages die je ontmoet. Deze band zorgt in combinatie met de indrukwekkende filmpjes tot fragmenten vol emoties welke je ook echt bij zullen blijven.

Technisch wonder

Dat The Witcher 3 zoveel indruk maakt, komt mede omdat het spel audiovisueel zeer indrukwekkend is, ook op de Nintendo Switch. De Nintendo Switch versie komt weliswaar niet in de buurt van de prachtige beelden op bijvoorbeeld de Playstation 4, toch oogt The Witcher 3 voor Switch-begrippen zeer goed. Het is indrukwekkend om te zien hoe het spel constant op een stabiele 30 frames per seconde blijft lopen en dat de wereld nog steeds erg mooi oogt. Er is met name ingeleverd op sommige textures en effecten, maar al met al behoort The Witcher 3 tot de mooiste spellen op Nintendo’s hybride console. In handheld mode oogt het spel nog net wat minder scherp, maar ook hier kan gesteld worden dat het zeer indrukwekkend is dat The Witcher 3 zo vloeiend onderweg gespeeld kan worden. Ook op het gebied van geluid weet de game hoge ogen te gooien. De muziek is prachtig en sfeervol, ook is de voice-acting van hoge kwaliteit.

The Witcher 3: Wild Hunt was al een adembenemend avontuur toen het enkele jaren terug verscheen, ook op de Nintendo Switch is dit niet anders. Het is indrukwekkend hoe vrijwel dezelfde ervaring op Nintendo’s hybride console te spelen is. Op grafisch gebied haalt deze versie het uiteraard niet bij de andere versies, maar The Witcher 3 kan alsnog als een technisch wonder worden beschreven voor Nintendo Switch-begrippen. Het is een must-have voor elke gamer die de game niet eerder heeft gespeeld.

Eindcijfer: 9,0