[Review] Ghostbusters: The Video Game Remastered

Ideaal voor een marathon met de eerste twee films

Ideaal voor een marathon met de eerste twee films.

In 2009 kwam het spel Ghostbusters: The Video Game uit voor de PC, Playstation 2, 3, Playstation Portable, Xbox 360 en Wii. Het spel voelde alsof je een Ghostbuster was en leek meer op een interactief vervolg van de eerste twee films dan op een normale third-person shooter. Zo was het verhaal dieper uitgewerkt en vergelijkbaar met een verhaal voor een film. Daarnaast was er een minimale HUD, waardoor je meer in het spel getrokken werd. Nu, tien jaar later, kunnen spelers de game opnieuw beleven op onder andere de Nintendo Switch. Zitten we daar ook op te wachten?

Het is nu eigenlijk een uitstekend tijdstip voor een remastered-versie van Ghostbusters: The Video Game. Volgend jaar komt namelijk een nieuwe Ghostbusters-film uit, die meer gaat voortborduren op de eerste twee films. De Ghostbusters-film uit 2016 wordt gezien als een losstaand avontuur.

Jij, een Ghostbuster

In het spel speel je als een nieuw lid van de Ghostbusters dat nog ingewerkt moet worden. Het spel speelt zich af omstreeks 1991, twee jaar na de tweede Ghostbusters-film. Je leert omgaan met alle apparaten en bezoekt veel locaties uit de eerste twee films. Het verhaal draait erom dat er een toename is in paranormale activiteit in de stad. Egon, Ray, Winston, Peter en jij onderzoeken waar dat door komt.

Vanaf de eerste minuten is duidelijk te merken dat dit spel, net zoals het origineel, is gemaakt met heel veel liefde en aandacht voor de Ghostbusters. Alle memorabele personages, objecten en omgevingen zijn er en je wordt er direct in ondergedompeld. Er wordt veel duidelijk over de werking van de apparatuur, waardoor je zelfs beter gaat begrijpen hoe het in de films in elkaar zitten.

Geluid in de hoofdrol

Het meest positieve aspect van dit spel is het geluid. Als je je ogen dichtdoet, zou je kunnen denken dat het een modern spel is. De geluidskwaliteit is uitstekend van zowel muziek, acteerwerk als effecten. Het acteerwerk zelf is subliem. Dat kan haast ook niet anders, want acht van de oorspronkelijke filmacteurs hebben hun rollen opnieuw gespeeld voor dit spel. De muziek helpt fantastisch om de toon te zetten en het is gelukkig niet de hele tijd Ray Parker Jr.

Met name de aandacht voor het geluid maakt dat je je echt in de Ghostbusters-wereld waant en de kwaliteit en hoeveelheid stemacteerwerk spekken het verhaal lekker. Je hoort de Ghostbusters de hele tijd babbelen en reageren op jouw werk (of gebrek daaraan), maar pas halverwege het spel beginnen herhalingen op te vallen (m.u.v. “don’t cross the streams” opmerkingen). Vooral als je een koptelefoon op hebt, kun (en moet) je het geluid gebruiken om spoken te vinden die zich als alledaagse voorwerpen hebben vermomd. Helaas is er geen surround-sound, dat had hier wel goed geholpen. Er is Nederlandse ondertiteling, al zijn de vertalingen hier en daar wat vreemd.

Niet retro, niet modern

Helaas gaat het vanaf hier bergafwaarts. 8-bit, 16-bit en low-poly stijlen zijn nog altijd charmant. Cassettebandjes en VHS zijn weer helemaal hip. Maar niemand zit te wachten op mislukte pogingen om foto-realistische beelden te proppen in een computerspel. De Remaster heeft zo goed als niets hieraan veranderd. Er zijn wel verbeterde textures en de resolutie is hoger, maar de modellen zijn nog even klei-achtig en het haar?! tsja…

Naast de visuals ontbreekt ook wat comfort in het spel. Er zijn geen motion-controls, er is geen minimap (het geluid vangt dat soms op) en hier en daar is het spel wel erg lineair. Ik kwam meerdere keren tegen dat ik door een bepaalde deur wilde, maar dat er eerst een kleinigheid moest worden afgerond, voordat een andere Ghostbuster die deur opende. En er zijn geen hints naar waar die kleinigheid zich bevindt of welke deuren je wel zelf kunt openmaken.

Op het gebied van besturing kun je knoppen zelf toewijzen aan andere functies, wat altijd handig is en de besturing ten goede komt. Er zijn extra’s die je kunt vrijspelen, maar er is geen multiplayer of couch co-op zoals in sommige versies van het oorspronkelijke spel uit 2009.

Het verhaal zelf is met een uur of acht kort te noemen. Je kunt haast geen side-quests missen en er zijn wel collectables om extra’s te unlocken. Al met al ben je er echter vrij snel doorheen en daarna is er geen reden om het spel opnieuw op te pakken. Er is namelijk na afloop van het verhaal zo goed als niets meer te doen.

Ghostbusters: the Video Game Remastered is leuk als je er een dagje van maakt, samen met een marathon van de eerste twee Ghostbusters-films. Het is echt een voortzetting van het verhaal van de eerste twee films. Als spel schiet het vooral op grafisch vlak tekort en de gameplay houdt ook niet over. Het is ook te kort, tenzij je het niet als spel, maar als “interactieve Ghostbusters ervaring” ziet. Dan is het misschien lang genoeg. Maar dan nog is de prijs van €34,99 aan de stevige kant.

Eindcijfer: 5,7