[Review] Ring Fit Adventure

Heeft iedereen zijn sportkleren al klaar liggen?

Een maand geleden verscheen er plotseling een vreemde video op het account van Nintendo. In de video was een ringvormige accessoires te zien met een Joy-Con eraan, en mensen vermoedde al snel dat het hier om een nieuwe Wii Fit achtige ervaring zou gaan. Nog geen week later werd Ring Fit Adventure aangekondigd, inderdaad een nieuwe manier van Nintendo om mensen te laten bewegen. Vanaf morgen kan iedereen met deze nieuwe fitness ervaring aan de slag. Wie onze preview afgelopen week gelezen heeft, zal weten dat we toen al behoorlijk enthousiast waren over de game. Maar hoe leuk is de game nog na een week intensief sporten?

Het avontuur wacht op je!

Tipp en tutorials

Om een lang verhaal kort te maken: erg leuk. Aan mijn mening is gelukkig nog niets veranderd. Om het nog even snel uit de doeken te doen: Ring Fit Adventure is een game waar je veel bij zal moeten bewegen. Lui op de bank zitten is er niet bij, want je zult o.a. moeten squatten, lopen en rennen om de game te kunnen spelen. Hiervoor gebruik je de Joy-Cons in combinatie met de Ring-Con en beenband, twee accessoires die je bij het spel meegeleverd krijgt. Beiden hebben een manier om de Joy-Cons te bevestigen, welke vanaf dat moment elke beweging meten. Als je de game begint, zul je ze wel even moeten afstellen. Ring Fit Adventure wil graag dat je sport maar wil wel dat je het goed doet, en bepaalt aan het begin je kracht om daar de intensiteit van de game op af te stellen. Dit gebeurd door middel van een tutorial waar je overigens ook Tipp ontmoet, een nieuw personage die je helpt bij je oefeningen. Hij is zo’n beetje de vervanger van de Wii Fit trainer, en hij helpt je met het behouden van een goede vorm tijdens de oefeningen. Hij doet ze voor, helpt je met warming-ups en cooling-downs en laat zien welke spieren je precies traint.

Hop met die benen omhoog!

Het avontuur in Ring Fit Adventure

De game die je daarna speelt bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan het avontuur de grootste is. Hierin speel je een verhaal waarin jij per ongeluk de kwaadaardige body-building draak Drago vrijlaat, en je verschillende levels moet doorlopen om hem uiteindelijk weer op te sluiten. Je wordt hierin vergezeld door Ring, een pratende ring die verdacht veel op jouw Ring-Con lijkt. De game speelt verder door middel van levels. De levels zijn een aantal minuten, en aan het begin wordt aangegeven hoe heftig het level is en hoeveel calorieën je zo ongeveer verbrand. In de levels zelf ben je bezig met twee dingen: lopen en gevechten. Lopen doe je door letterlijk op de plaats te joggen. De Joy-Con in de beenstrap registreert hoe hard je jogt, en past daar de snelheid van je personage op aan. Ondertussen kom je vele hindernissen tegen, welke je overkomt door de Ring-Con te gebruiken of door oefeningen te doen. Naar beneden richten en de Ring-Con indrukken om te springen, knieheffen om trap te lopen, en speciale oefeningen om te varen of andere gekke bewegingen te doen. De andere helft van een level bestaat uit het bevechten van monsters. Hier verandert de game in een heuse turn-based battle, waar je fit oefeningen zult moeten doen om monsters te verslaan. Dit begint simpel, maar later worden er monsters met verschillende sterktes en zwaktes geïntroduceerd en leer je nieuwe oefeningen/aanvallen wanneer je levelt. Je mag op elk moment maar vijf oefeningen bij je dragen, waardoor je goed zult moeten nadenken welke je precies wilt meenemen. Oefeningen hebben namelijk een cool-down, je zult niet telkens dezelfde aanval kunnen gebruiken om snel een monster af te maken. Aan het eind van alle levels in een wereld kom je Drago tegen, die jij in een episch gevecht even moet laten zien wie hier de Fitmaster is. Nouja, episch. Drago wil nog wel eens vergeten dat je er bent en spontaan push-ups gaan doen. Die jongen heeft X jaar in een Ring opgesloten gezeten, hij wil sporten!

Één van de minigames die je zult kunnen spelen.

RPG elementen

Dat de game daarnaast echt voor de RPG feel gaat, wordt vooral duidelijk vanaf wereld drie. Tot op dat punt heb je wel EXP gekregen, levels verdiend (waarmee je fitkracht sterker wordt en je nieuwe aanvallen vrij speelt) en muntjes verzameld, maar op dat moment wordt er ook een winkel geïntroduceerd waardoor je hier ook wat mee kunt doen. In de winkel werken namelijk twee vrolijke personages, waarbij je kleding, smoothies en smoothie ingrediënten kunt kopen. Kleding laat niet alleen je personage er anders uitzien, maar kan ook bonussen en defense geven tegen verschillende aanvallen. Smoothies zijn eigenlijk potions in deze game, waarbij je jezelf in een gevecht bonussen of simpelweg hartjes kunt teruggeven. (Jazeker, je hebt gewoon levens in deze game.. monsters vallen je ook aan!) Vanaf dat moment kom je ook steeds meer andere personages tegen, die af en toe willen dat je quests voor ze doet of materialen voor ze verzamelt, die je kunt verkopen voor geld of inwisselen voor bepaalde kleding. Op een gegeven moment speel je hierdoor ook de mogelijkheid vrij om zelf smoothies te kunnen maken, en zul je smoothie ingrediënten in de wereld kunnen vinden. Ring Fit Adventure laat hiermee zien dat het erg zijn best doet om de gampeplay leuk te houden, door constant kleine dingetjes te introduceren om elk level een unieke feel mee te geven.

Eén van de vele smoothies die je kunt maken.

Andere onderdelen

Maar wat nou als je Ring Fit Adventure opstart en eigenlijk geen zin (of tijd) hebt om een gedeelte van het avontuur te spelen? Geen probleem. Naast het avontuur heb je nog drie andere onderdelen, namelijk challenges, minigames en het samenstellen van een eigen programma. Challenges dagen je uit één bepaalde oefening zo snel mogelijk te doen, en hierbij de high score te behalen. Deze kun je vervolgens vergelijken met je vrienden en mensen online. Minigames zijn grappige spelletjes waar je bijvoorbeeld potten moet bakken of op een bepaald platform wil landen. Dit doe je door oefeningen op de juiste manier te gebruiken en je kracht goed te kennen. En het aangepaste programma praat voor zich: hier kun je een persoonlijk programma samenstellen om op te sporten. Wil jij bijvoorbeeld een keer alleen je armen trainen? Elke oefening geeft precies aan welke spieren het gebruikt, en je kan zelf bepalen hoelang je deze oefening wilt doen. Sowieso is Ring Fit Adventure erg flexibel. Je kunt de moeilijkheidsgraad op elk moment aanpassen, en zelfs in het avontuur zelf kun je verschillende opties aan of uit zetten als dat niet aan jouw behoeftes voldoet.

De joy-con kan ook je hartslag meten.

Hoe ziet het eruit?

De game ziet er daarnaast fantastisch uit. Het neemt een soort cartoon stijl aan die heel goed past bij wat het probeert te doen. De kleuren zijn helder en heerlijk kleurrijk, en zorgen naast de vriendelijke omgeving ervoor dat alles in één opslag te zien is. De ontwerpen van de vijanden vind ik daarnaast erg grappig gedaan. Het zijn grotendeels namelijk daadwerkelijke fitnessmonsters, zoals yogamatjes, dumbells en skipiballen. Maar ook het geluid is goed gedaan. De muziek is vrolijk en hoewel er niet gekozen is om iedereen voiceacting te geven, spreekt Ring je wel persoonlijk aan. Hij is enthousiast, en schreeuwt op zijn hardst om je tijdens oefeningen motivatie te geven om door te gaan. Dit klinkt misschien alsof het irritant wordt na een tijdje, maar niets is minder waar. Je hebt gewoon iemand nodig die je blijft aanmoedigingen op het moment dat je er bijna doorheen zit. Het is alleen dat zijn complimenten af en toe wat vreemd overkomen. “Your sweat is so shiny and beautiful!” Uhm… oke…?

Langzaam aan met de yoga oefeningen.

1, 2, Sport!

Het belangrijkste is echter nog wel dat Ring Fit Adventure echt bedoeld is om je te laten sporten. De oefeningen zijn bedoeld om spieren te trainen, terwijl het joggen is bedoeld om je conditie te vergroten. Dit gecombineerd zorgt daadwerkelijk voor een programma waar de sportschool nog een puntje aan kan zuigen. Dat niet alleen, Ring Fit Adventure probeert je ook daadwerkelijk mee te geven dat sport leuk kan zijn. Alles is vrolijk en positief, en het doet zijn best om een programma te vinden dat bij jou past. Er is hier niets dat je schuldig laat voelen dat je niet genoeg doet of bepaalde dingen niet kan, Ring Fit Adventure vindt het belangrijk dat je alles op jouw manier en tempo doet. Het houdt bij wat je precies doet en koppelt dit aan je terug, door middel van feedback en statistieken die je voortgang bijhouden. Ook probeert het je goede manieren aan te leren, door bijvoorbeeld te beginnen met een warming up en te eindigen met een cooling down. Ondertussen geeft het je ook tips hoe je sport in het dagelijks leven kan verwerken en hoe het belang van goed eten invloed heeft op je lichaam. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om een alarm in te stellen, om als steuntje in je rug te dienen om niet te vergeten te sporten. Deze werkt zelfs als de Switch in slaapstand staat! Als laatste is er ook nog iets als een multitask mode. Wil je sporten, maar is er tegelijkertijd een voetbalwedstrijd die je graag wilt zien? De Switch hoeft niet per se aan te staan om licht te sporten. Druk de Joy-con in de Ring-Con, klik op de analoog stick, en je kunt simpele oefeningen doen die later netjes geregistreerd worden. Je krijgt er zelfs een in-game bonus voor!

Rekken, strekken, alles komt voorbij!

Ring Fit Adventure is een game waarvan ik nooit had gedacht dat deze zo effectief zou kunnen zijn. Ik was vroeger een groot fan van Wii Fit, en alhoewel dat me toentertijd goed heeft geholpen mijn balans te verbeteren, had ik nooit het idee dat ik echt aan het sporten was. Dat is met Ring Fit Adventure wel anders. Deze game heeft als doel je te laten zweten, en dan kun je nog de sterkste body-building draak in het universum zijn, zweten zal je. Ik ben gemiddeld doodop na een sessie van zo’n 15 minuten (zo’n 2 á 3 levels) en dan jog ik niet eens in verband met mijn buren. Maar wat je ook doet, het maakt niet uit. Ring Fit Adventure wil gewoon dat je sporten leuk gaat vinden. Alles in de game is hierop afgesteld, van de vrolijk ogende wereld tot de motivatie van Ring om je door te laten gaan. Als je klaar bent met het daadwerkelijke sporten, gaat de game zelfs nog een stapje verder door je goede tips over je houding, eetpatroon en vooruitgang te geven. Maar nooit geeft het je het idee dat je het niet goed bezig bent of iets mist. Het logo van Ring Fit Adventure stelt dat je maar één lichaam hebt, en de game doet zijn uiterste best om je te laten zien dat daarvoor zorgen ook gewoon een leuke bezigheid kan zijn. Als fitness game zijnde kan ik deze game dan ook niet genoeg aanraden. De game is leuk, het sporten ook. Ik trek mijn sportkleren in ieder geval graag weer aan!