Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Preview] Ring Fit Adventure

Wij mochten deze nieuwe sportieve game van Nintendo alvast even uitproberen. Lees hier hoe ons dat afging!

Wij mochten deze nieuwe sportieve game van Nintendo alvast uitproberen. Lees hier hoe ons dat afging!

Ring Fit Adventure is de nieuwe poging van Nintendo om mensen te laten bewegen. Wie de trailer gezien heeft, zal weten dat dit een game is waarbij je zult moeten rennen, squatten, rekken en nog veel meer. Maar heeft het dezelfde aantrekkingskracht die Wii Fit toentertijd had? Om daarachter te komen werden wij uitgenodigd in een hotel in Amsterdam, waar we op een druilerige middag de game alvast mochten uitproberen.

Je hebt één lichaam, zorg er goed voor

We begonnen bij het begin. De game werd opgestart en we kregen de Ring-Con en de beenband aangereikt, die een stuk steviger en duurzamer aanvoelden dan ik verwacht had. De game gaf een kleine tutorial over hoe je deze moest gebruiken, en na wat gefriemel (je wilt de beenband op een plek hebben waar deze niet snel afzakt) waren we klaar om te gaan sporten. Ring Fit Adventure wil echter niet alleen dat je beweegt, het wil ook dat je het goed doet. Dat betekent dat je de eerste keer even wat tekst zult moeten lezen, welke uitlegt wat het belang is van een goede houding en het kennen van je eigen limieten. Het laat je ook simpele rek- en strek-oefeningen doen als warming-up, en je zult de Ring-Con moeten gebruiken om je kracht te bepalen. Deze krachtmetingen gebruikt hij (samen met andere gegevens) om de intensiviteit van de game te bepalen. Daarna mag je aan de slag.

Drago houdt nogal van opscheppen.

Een heus fitness-avontuur

In het hoofdmenu zijn er verschillende onderdelen die je kunt kiezen, maar het belangrijkste hiervan is het hoofdavontuur. Dit is de Single Player fit-ervaring, waarin je een veelzijdige wereld doorloopt op zoek naar de kwaadaardige draak Drago. Dit is een super gespierde body building-draak die aan het begin van de game gevangen zat in een ring, maar die jij per ongeluk hebt vrijgelaten. Het is nu aan jou om hem weer op te sluiten in diezelfde Ring.

De game speelt daarnaast als platformer gecombineerd met turn-based fit-battles. Lopen doe je door te joggen. Hoewel jouw personage een vast pad volgt, ligt deze vol met hindernissen. Deze overkom je door verschillende oefeningen te doen: zo zul je de Ring-Con naar beneden moeten richten en in moeten drukken om te springen, of knie heffen om een trap op te komen. Tijdens het joggen kun je daarnaast de Ring-Con in elkaar drukken of uit elkaar trekken om muntjes en extra EXP te verzamelen. Muntjes kun je tussen levels in gebruiken om outfits te kopen, met EXP ga je levels omhoog waarmee je “fit-kracht” groter wordt en je nieuwe aanvallen krijgt. Deze aanvallen gebruik je wanneer je monsters op je pad tegenkomt. Wanneer je deze aanraakt wordt het namelijk een turn-based battle, waarbij fitness-oefeningen in aanvallen veranderen. Je hebt op elk moment 5 oefeningen bij je. Als je levelt, leert je af en toe een nieuwe oefening, waarvan je moet kiezen of je deze wilt gebruiken. Wil je hem gebruiken dan zul je een oude weg moeten doen. Dit wordt vooral later in de game belangrijk, wanneer je monsters tegenkomt met hun eigen sterktes en zwaktes. Elke oefening wordt gerepresenteerd met een kleur, en sommige vijanden zullen zwakker voor sommige kleuren zijn dan andere. Hierdoor is het belangrijk dat je een gevarieerd schema opbouwt, ook omdat je aanvallen een cool-down bevatten. Je kunt niet telkens hetzelfde gebruiken, je zult het moeten afwisselen met andere oefeningen!

Soepele besturing

Wat vooral opviel tijdens het spelen was hoe soepel alles wel niet werkte. Grafisch was het fijn om naar te kijken, met heldere kleuren en een prachtig gedetailleerde achtergrond. Blaadjes fladderen in het rond en dieren lopen op de achtergrond door je scherm heen, maar de game stottert verder niet. De Joy-Con registreren daarnaast alles perfect. Vooral bij de yoga-oefeningen viel me dit op, oefeningen waar je heel langzaam moet bewegen. Wanneer ik iets te snel ging liet de game me dat meteen weten, waarbij het me ook advies gaf. Je krijgt hierdoor de motivatie om goed je postuur in de gaten te houden: de Joy-Con weten alles! Maar ook was ik positief verrast door de vele mogelijkheden waarmee je de game aan kunt passen. Zo kun je het “joggen om te lopen” inwisselen voor simpel op en neer bewegen om minder lawaai te maken of je voeten minder te belasten. Je kunt de game zo moeilijk maken als je zelf wilt, met een moeilijkheidsgraad van 1 tot 30. Maar ook andere aspecten kun je aan of uit zetten. Zo heb ik momenteel bijvoorbeeld veel zwangeren in de familie. Deze willen de game graag uitproberen, maar kunnen niet de Ring-Con tegen hun buik duwen, iets wat je doet wanneer je jezelf verdedigd tegen aanvallen. Geen probleem. Er is gewoon een functie waarin je dat uit kan zetten, en je kunt tijdens zelf opgestelde trainingsprogramma’s ook makkelijk aangeven of je bepaalde spieren wilt trainen of vermijden. Super handig, waardoor de game daadwerkelijk voor iedereen geschikt is!

Moe maar voldaan.

Uiteindelijk hebben we een uurtje gespeeld. En eerlijk, ik was doodop. Ring Fit Adventure schotelt je daadwerkelijk dezelfde work-outs voor waar je normaal €30,- per maand voor aan de sportschool betaalt. En het mooie is dat je het de helft van de tijd niet eens doorhebt! Sporten? Nee joh, ik ben een kwaadaardige body building-draak aan het verslaan. Tot nu toe heb ik alleen nog maar een gedeelte van het avontuur kunnen spelen, maar met de manier waarop het nu gaat, zie ik mezelf dit al meerdere keren per week doen om gewoon even te kunnen sporten. Sporten op deze manier is hartstikke leuk. Ik kan in ieder geval niet wachten om het meer te spelen!