[Interview] met de ontwikkelaar van Spitlings

Tijdens een Q&A kregen we de kans om Milan Pingel, de ontwikkelaar van de aankomende Switch-game Spitlings, verschillende vragen te stellen!

Op Gamescom ontdekten wij de perfecte game om samen met je vrienden te spelen. Een spel waarvan je pas écht merkt hoe leuk het is wanneer je het probeert. Spitlings is het beste te omschrijven als een hardcore arcade-titel voor 1 tot 4 spelers waarin je je tussen constant veranderende patronen van springende bubbels bevindt. Aan jou de taak alle bubbels kapot te schieten, iets wat lastiger is dan het klinkt. 

Wij kregen de kans om de ontwikkelaar van Spitlings een aantal vragen te stellen. Het interview lees je hieronder!

Allereerst is Spitlings een super tof spel, perfect om samen te spelen. Hoe kwamen jullie op het idee van Spitlings?

Het idee voor Spitlings kwam van onze Creative Director Michael, die was geïnspireerd door het klassieke spel Pang. Hij was ervan overtuigd dat de mechanics van dit spel opnieuw gebruikt konden worden. Ook leek het een enorm leuk idee om te spelen met kleine wezens.

Wie heeft de verschillende Spitlings bedacht en welke is jouw favoriet?

Michael ontwierp alle Spitlings, maar we lieten ons ook inspireren door de geweldige fan-art die is getekend op de conventies waar we Spitlings lieten zien. Op de muren van onze kantoorverdieping hangen geweldige dingen! (zie bijgevoegde foto)

Hoeveel levels heeft het spel en zijn er plannen voor DLC?

Alleen al in de story mode zullen er meer dan 100 levels zijn, die elk een moeilijkere versie zullen hebben. Ook zijn er meerdere “Party Mode” – levels. Als er genoeg vraag naar is, kijken we zeker naar mogelijke DLC en updates. We hebben al een aantal ideeën uitgewerkt!

Als je alleen speelt in singleplayer, is er dan een verhaal die je kan spelen, of speel je slechts level na level?

Tijdens de story mode zie je verschillende tussenfilmpjes in comic-stijl die meer vertellen over de Spitlings!

We ontdekten hoe geweldig Spitlings is toen we zelf begonnen te spelen. Hoe breng je deze ervaring over aan gamers die het nog niet eerder hebben gespeeld?

Dit was een uitdaging voor ons. Zoals je al aangeeft, weinig mensen kunnen het spel weerstaan zodra ze zijn begonnen met spelen. Soms is het wel moeilijk om mensen te overtuigen om het te proberen omdat ze denken dat het er misschien te simpel uitziet? We hebben minder problemen met jonger publiek, maar we zijn nog steeds op zoek naar manieren om de meer hardcore spelers geïnteresseerd te krijgen. Misschien helpt een demo hierbij.

Spitlings zal op verschillende platforms worden uitgebracht. Welke versie is jouw favoriet en waarom?

Dit is een heel lastige vraag, want Spitlings speelt goed op alle platformen. Ik wil er echter aan toevoegen dat het spel er ook op kleinere schermen geweldig uitziet en het het leukste is met vrienden, dus… ik koop het op elk platform dat ik bezit, maar speel het waarschijnlijk het meest op de Switch.

Als je Spitlings in / met slechts één woord moet beschrijven, wat zou dat dan zijn en waarom?

Het beste woord om Spitlings te beschrijven is “Sticky”. Dit omdat je spuug aan plafonds blijft hangen en omdat het moeilijk is om het spel te stoppen. “Als je eenmaal spuugt, stop je nooit!”

Wanneer iemand sterft, begint het hele level opnieuw. We hoorden dat dit zo was zodat spelers gedwongen worden om samen te werken, maar ben je niet bang dat het tegenovergestelde waar is? Dat spelers zich aan elkaar gaan irriteren omdat ze zoveel verliezen?

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Je hebt altijd spelers die zich een beetje aan elkaar irriteren bij samenspelen. We denken dat Spitlings leuk genoeg is om het gezellig te houden. We hebben tijdens speelsessies juist gezien dat spelers elkaar aanmoedigen en helpen!

Ik heb gehoord dat er een level-editor komt? Kunnen mensen hun levels online delen?

Bij de release zal het niet mogelijk zijn online levels te delen maar we kijken naar mogelijkheden in de toekomst. De level-editor is wel in co-op te spelen!

Er zijn veel verschillende Spitlings, kun je ze tijdens het spelen ontgrendelen? Of krijg je elke keer een willekeurige Spitling?

In de verhaalmodus van het spel bevrijd je je Spitling naarmate je verder komt in het spel, waardoor je de meeste van hen ontgrendelt door de levels te spelen. Er zullen echter enkele speciale Spitlings zijn die alleen toegankelijk zijn via bepaalde achievements.

We would like to thank Milan Pingel for the interview!

Eén gedachte over “[Interview] met de ontwikkelaar van Spitlings

Geef een reactie